Hej,

Tänkte sätta in en insats i min öppna spis i huset från 40-talet.

Då måtten är lite udda verkar det som om Energikassetten passar bäst.

Är det någon med erfarenhet av deras produkt som kan dela med sig av vad ni tycker så är jag tacksam.

energikasetten vilket fabrikat är det? är det Handöls?

Har energikassetten sedan 5 år och är helnöjd. Kan värma hela huset utan problem. Innan insaten instakllerades i öppna spisen så blev det kallare när man eldade och nu sprider sig en skön värme ganska fort.
Har ingenting att klaga på. Är det något specifikt du funderar på så fråga bara.

Håller på att installera en Handöl med panoramalucka själv som kommer att ge tillskott på värmen... Sotaren sa att en normal öppen spis har en verkningsgrad på -2% så du gör helt rätt.

Varför jag valde en Handöl - Tja, bra pris med bra testvärden får väl räcka som motiv. Kanske konsumentverkets sida ger dig lite mer kött på benen?

http://www.energi.konsumentverket.se/mallar/sv/lista_artiklar.asp?lngCategoryId=1196

Har inte kikat ordentligt men kanske råd och rön har någon dammig test?

http://www.radron.se

Lycka till!!

(Om det är någon som har ett tips på hur man får bort det förbannade spjället innan man monterar spisen kan gärna meddela mig det... ::) )

sirbo skrev:
Har energikassetten sedan 5 år och är helnöjd. Kan värma hela huset utan problem. Innan insaten instakllerades i öppna spisen så blev det kallare när man eldade och nu sprider sig en skön värme ganska fort.
Har ingenting att klaga på. Är det något specifikt du funderar på så fråga bara.
Roligt att höra att du är nöjd. Monterade du själv som de påstår ska vara så "lätt" eller tog du hjälp?

Såg någon som hade problem med "visslande" ljud med Energikasetten men har för mig att det var en som fick den på "köpet" med huset och inte hade köpt den själv.

Hur fördelar du värmen i huset, då jag misstänker att det blir väldigt varmt runt "spisen"?

Jag installerade en Keddy insats förra året, gjorde allt själv eftersom det skulle vara så lätt...  :-/ Om en firma skulle göra installationen så skulle det ta två man nästan en hel dag, och jag insåg att det skulle bli för dyrt...
Jag köpte ett flexibelt skorstensrör istället för de fasta böjarna man normalt ser, (av den anledningen att jag inte hade kunnat få till böjarna på det sättet som jag var tvungen till). Sen plockade jag ut några stenar runt om det gamla spjället ( och tog ut spjället den vägen) så att jag fick ett arbetshål för att kunna täta runt röret och göra anslutningen så att sotaren skulle bli nöjd  :cool:.
Det var inte så svårt att plocka ut några stenar hela,  bara man har tålamod. En vinkelslip med stor skiva så att man kan fräsa ur det mesta murbruket innan man börjar knacka för hand hjälpte till otroligt.
Med facit i hand så vete sjutton om jag skulle göra om det, allt som allt så tog det mig nog 3 mer eller mindre intensiva dagar att få allt på plats. Men nu kan man sitta framför brasan och njuta av att man har gjort det själv! Nästan lika viktigt som värmen den ger.

Jag har instaleraat 2 stycken insats kaminer, båda var handöls insats.
& jag vill först rekomendera handöls kaset starkt, jag kör själv med en keddy & jag får inte samma harmoni på min eld som man får i en handöl.

instalationen är enkel !

det svåra är att komma åt o täta bra mellan skorstenen & den nya rökkanalen man säter från insattsen & upp en bit.

jag har i båda fallen slagit sönder spjället istället för att demontera det, det är enklast.

den ena instalera de vi med fast gjutjärns skorsten & det var lite tungt & knepigt, men man har en ställning som gör att man kan montera skrstenen innan man sätter dit insatsen.

den andra gjorde vi men flexrör & det underlätta en hel den.

när dom installerade min handöl kasset gjorde dom ett hål ovan för.. i höjd med spjället typ.. Detta för att kunna täta..

För mig återstår då bara att måla.

För dom tog det ca 1 timme att installera.. så en hel dag vette tusan vad dom gör då.. ;) Tror jag betalade 3000:- för själva installationen..

Enligt dom sm installerade insattsen så var handöl:en bra.. då det fanns ställen att sätta händera när man skulle bära in den (väger ju typ 100-120kg)

Kan rekommendera Handöl jag också, stoppade in en sådan -99 i samband med skorstensrenovering. Installerade inte själv men killarna som gjorde jobbet fixade allt på 1 ½ dag - renovering av två pipor + installation av insatsen. De gjorde ett hål i murstocken som jag fick måla över sedan. Är helnöjd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.