En lantbruksfastighet där mina gamla föräldrar bor har vi tänkt att inreda ett uthus. Föräldrarna behöver mer och mer hjälp i vardagen. Vår tanke är att inreda ett gammalt hönshus och garage till en fristående lägenhet. Gården ligger utanför plan så inget hinder där.
Vad gäller?
Vatten finns indraget idag men inget riktigt avlopp. Kan lätt koppla på mig på befintligt.
Ska bara bo här sporadiskt upp till Max 75 % av året.
Det befintliga uthuset ligger ca 3,5 m från boningshuset. Talade med byggnadsnämnden och det mötte inget hinder att ändra nyttjandet av byggnaden, men skulle kalla det gästhuslägenhet.
Fasadförändring blir ju oxå aktuellt och lite ändringar taket. Eldstad är oxå tänkt att det ska bli eftersom ved inte är någon bristvara.
Son sagt vad krävs innan vi börjar?
 
Claes Sörmland
E Elfvis skrev:
En lantbruksfastighet där mina gamla föräldrar bor behöver mer och mer hjälp i vardagen. Vår tanke är att inreda ett gammalt hönshus och garage till en fristående lägenhet. Gården ligger utanför plan så inget hinder där.
Vad gäller?
Vatten finns indraget idag men inget riktigt avlopp. Kan lätt koppla på mig på befintligt.
Ska bara bo här sporadiskt upp till Max 75 % av året.
Det befintliga uthuset ligger ca 3,5 m från boningshuset. Talade med byggnadsnämnden och det mötte inget hinder att ändra nyttjandet av byggnaden, men skulle kalla det gästhuslägenhet.
Fasadförändring blir ju oxå aktuellt och lite ändringar taket. Eldstad är oxå tänkt att det ska bli eftersom ved inte är någon bristvara.
Son sagt vad krävs innan vi börjar?
Formellt:

Du behöver söka bygglov för ändrad användning till t ex gästhuslägenhet. Fasadändring behöver man väl inte tillstånd till om det ligger ensligt och utanför detaljplan. Installation av ny lokaleldstad kräver en bygganmälan som du sannolikt kan baka in i samma ärende om du vill. Ny skorsten kan vara en fasadändring om det är aktuellt och den är rejäl.

Sen behöver du troligen KA, upprätta en kontrollplan, betala konsulter för brandskydd, ventilation, VVS o s v, få kontrollplanen godkänd av kommunen och sen startbesked. Värst blir detta om du söker bygglov för ett bostadshus, t ex fritidshus eller permanentbostadshus. Jag antar att "gästhuslägenhet" är ett sätt ett kringgå detta och hävda att det rör sig om ett komplement till befintligt bostadshus. Sen drar du igång.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Formellt:

Du behöver söka bygglov för ändrad användning till t ex gästhuslägenhet. Fasadändring behöver man väl inte tillstånd till om det ligger ensligt och utanför detaljplan. Installation av ny lokaleldstad kräver en bygganmälan som du sannolikt kan baka in i samma ärende om du vill. Ny skorsten kan vara en fasadändring om det är aktuellt och den är rejäl.

Sen behöver du troligen KA, upprätta en kontrollplan, betala konsulter för brandskydd, ventilation, VVS o s v, få kontrollplanen godkänd av kommunen och sen startbesked. Värst blir detta om du söker bygglov för ett bostadshus, t ex fritidshus eller permanentbostadshus. Jag antar att "gästhuslägenhet" är ett sätt ett kringgå detta och hävda att det rör sig om ett komplement till befintligt bostadshus. Sen drar du igång.
glöm inte dimensioneringskontroll av huset, det kan bli kostsamt…
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Formellt:

Du behöver söka bygglov för ändrad användning till t ex gästhuslägenhet. Fasadändring behöver man väl inte tillstånd till om det ligger ensligt och utanför detaljplan. Installation av ny lokaleldstad kräver en bygganmälan som du sannolikt kan baka in i samma ärende om du vill. Ny skorsten kan vara en fasadändring om det är aktuellt och den är rejäl.

Sen behöver du troligen KA, upprätta en kontrollplan, betala konsulter för brandskydd, ventilation, VVS o s v, få kontrollplanen godkänd av kommunen och sen startbesked. Värst blir detta om du söker bygglov för ett bostadshus, t ex fritidshus eller permanentbostadshus. Jag antar att "gästhuslägenhet" är ett sätt ett kringgå detta och hävda att det rör sig om ett komplement till befintligt bostadshus. Sen drar du igång.

Tack för ditt svar. Har varit inne och kollat lite och vad jag tolkar det som står på Boverkets sidor är att man får utan bygglov inreda ytterligare bostad i en och två bostadshus. Hur menar dom då? Denna komplementbyggnad ligger nära som sagt men reglerna är svårtolkade. Kan du utveckla det du skriver och menar.
Det blir ju en något större attefallare som byggnadsnämnden sa som kan vara uppemot 70 m2.
 
Claes Sörmland
E Elfvis skrev:
Tack för ditt svar. Har varit inne och kollat lite och vad jag tolkar det som står på Boverkets sidor är att man får utan bygglov inreda ytterligare bostad i en och två bostadshus. Hur menar dom då? Denna komplementbyggnad ligger nära som sagt men reglerna är svårtolkade. Kan du utveckla det du skriver och menar.
Det blir ju en något större attefallare som byggnadsnämnden sa som kan vara uppemot 70 m2.
Jag har förstått detta undantag från bygglovskrav som våra politiker införde i PBL som att det gäller en andra bostadslägenheten i själva bostadshuset. Alltså inte i en separat byggnad som i ditt fall.

(Rätta mig om jag har fel, övervägde detta 2019 så det var några år sedan jag funderade på det.)
 
Claes Sörmland
LaszloToth LaszloToth skrev:
glöm inte dimensioneringskontroll av huset, det kan bli kostsamt…
Berätta mer om detta. Jag vet inte ens vad det är.
 
  • Gilla
LaszloToth
  • Laddar…
Då är det väl bara att gå den långa vägen. Ska boka ett möte med byggnadsnämnden och höra vad dom säger. Det lät inte som att dom krävde bygglov utan bara bygganmälan och startbesked.
Hade tankar först på att uppföra ett helt nytt hus på ca 70 m2 men då skruvade dom på dig och tipsade om detta med att bygga om det befintliga uthuset. Men men… Tack snälla för att ni bryr er…
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Berätta mer om detta. Jag vet inte ens vad det är.
Olika säkerhetsklasser osv behov av förstärkningar av befintliga konstruktionen för att kunna använda det som bostad.
 
  • Gilla
Elfvis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.