Vi har ett 1 1/5 plans hus med oinredd ovanvåning. Vi är snart redo att dra igång inredningen av den övre delen.
Just nu har vi ca 500mm isolering upp dit, men när vi börjar isoleringen så kommer vi bli tvungna att rensa bort ner till bjälkarna. Det är ca 200mm isolering kvar då.

Frågan är nu hur mycket energi vi tappar på att ha 200mm isolering mot 500? Även om vi isolerar taket bland det första vi gör så kommer det ju ändå ta ett antal veckor innan allt är isolerat.

Självklart hade det kanske varit bäst att vänta till i vår, men efter månader av planering så kliar det ordentligt i fingrarna att äntligen få sätta igång :blushing:
 
Om det är 200mm gullfiber/stenull och inte sågspån så har du ändå ett bra isoleringsvärde. Glöm inte bort att bara för ett tio tal år sedan var 200-300mm standard vid nybyggen i tak... Vi har blivit snåla och bortskämda :p
 
janwide
Håller med ovanstående. Vi hade 150mm i taket till i somras då jag tilläggsisolerade. Och så hade det varit från 1960.
 
Sen kan man ju fråga sig hur stor roll det spelar om övervåningen ändå ska inredas och värmas upp?
 
Det är alltså i övervånings golv/bottenvåningens tak vi pratar om?
Efter vad jag kan begripa fyller den isoleringen ingen funktion alls energimässigt när du inreder övervåningen, utom att ge viss tröghet i systemet, du ska väl ha samma temperatur uppe och nere? Funktionen för isoleringen är då istället ljuddämpande, tar du bort för mycket blir golvet en väldigt effektiv ekolåda och varje fotsteg låter som en elefanthjord.
 
Isoleringen ska vara kvar för att ljudisolera. Kommer behålla så mycket som möjligt, dvs kant i kant med bjälklaget.

Anledningen till att jag undrar är för att jag tror inte vi kommer hinna smälla upp isolering i ytterväggarna/taket sådär omgående. Så det kommer stå med bara isoleringen som blir kvar i golvet/taket i några veckor. beroende på lite hur snabbt vi jobbar.
 
Mikael_L
200mm i mellanbjälklaget tycker jag ni ska klara er bra med, även då vinden blir utkyld av höst/vinter-kylan.
OK, det kommer kosta er en eller några få 500:-lappar i vinter, beroende på hur länge det tar att få upp isoleringen i yttertaket, värre än så är det inte.

Givetvis glömmer ni inte att det är ett kallt utrymme ända tills det är färdigisolerat, dvs ni drar inte in någon vatteninstallation förrns det är klart, glömmer inte heller färg eller tätskikt och andra saker där som skadas av frysning. ;)
 
200 är ok. Ni kan plasta rubbet under takstolarna med vanl plastfolie tills ni isolerat. Luften isolerar med.
 
Borja med att isolera taket kanske?
 
Tokyoboy skrev:
Borja med att isolera taket kanske?
Precis vad jag tänkte tipsa om.
Lägg ut plankor eller liknande mellan bjälkarna och isolera taket det första ni gör. Det är så mycket goare att jobba med allt det andra när det är varmt än att ha ett fint spångolv och svinkallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.