Hej alla bygga-husare!
Efter flera år som daglig läsare på forum, artiklar med mera står jag nu själv inför behovet av era åsikter och kunskaper angående en stundande bygge av ett nytt badrum/ tvättstuga i vår enplansvilla!
Under två år har vi funderat och bollat idéer, hantverkare har varit på plats och tittat etc. Tanken är att bygget ska vara klart innan semestern 2025. Jag har ritat skisser i Blueprint och lagt en hel del tid där.

Förutsättningarna är familjens behov av ytterligare ett badrum inkl. dusch samt att nuvarande tvättstuga/groventré inkl. V/A ska totalrenoveras.
Från befintlig bastu + duschrum vill vi göra ett nytt badrum med dusch, WC, kommod, litet högskåp + eventuellt knöka in en långbänk med TM, TT, och smutstvätt. Det förutsätter att vi flyttar ut befintlig innervägg ca 35 cm som stjäls från groventré-passagen.

1. Vad tycker ni om att ställa in tvättstuga/bänk i ett nytt och litet (300x160cm) badrum? Blir det trångt?
2. Eller bör vi behålla tvättstugan ute i groventrén? Vilket ger oss badrum 300x130cm och en väl tilltagen tvättstugan ute i groventrén.
3. Får vi plats med WC bredvid dusch-vikväggen vilket förutsätter att man viker in duschen när den inte används för att frigöra område runt WC?
4. Andra åsikter?

Tack! // Bullen

• Planritning av ett badrum med toalett, handfat och bänk i ett utrymme på 300x160 cm, med måttangivelser och layoutdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av ett badrum med blåa kakelväggar, duschhörna med glasvägg, handfat, toalett och bänkskåp i grått och vitt.
    Skapa konto
  • 3D-ritning av badrum med duschkabin, toalett, handfat med spegelskåp och högskåp. Golv i sexkantigt kakel. Väggen är randig i brunt och beige.
    Skapa konto
  • Planritning över nytt badrum med hexagonmönstrat golv, dusch, WC, och handfat i enplansvilla; mått anges i cm.
    Skapa konto
BirgitS
1 och 2. En nackdel med att kombinera är att det inte går att ta hand om tvätten om någon vill duscha samtidigt, och tvärtom.

3. Det bör vara 40 cm från mitten av toaletten till en vägg och jag skulle inte vilja gå ner till mer än 35 cm mot en kommod. Är det trängre blir det svårare att städa.

Däremot ser jag inget problem med att ha en duschdörr precis bredvid en toalett. Däremot ska man ju tänka på att man när man ska ut från duschen behöver man öppna duschdörrarna lite för att magnetlisterna ska släppa, även om man sen drar dörren inåt. I ditt fall kan det vara bra att kolla på vikbara duschdörrar som alltså har ett gångjärn på mitten som gör att de kan vikas ihop och därmed blir lättare att hantera i trånga utrymmen.

4. I alternativet med kombinerat bad och tvätt ser det ut att vara svårt att öppna skåpsdörren längst in. Vad är det tänkt att vara där?
Eftersom det även är trångt att stå där föreslår jag att överskåpen flyttas till höger.
Tänk på att det ska gå att få ut och in vitvarorna lätt vid reparation och utbyte.

I fallet med separat badrum skulle jag nog göra en nischdusch tvärs över hela kortsidan, den behöver då inte vara bredare än 70-80 cm. Vilket ger mer plats kring toalett och kommod.

BirgitS BirgitS skrev:
1 och 2. En nackdel med att kombinera är att det inte går att ta hand om tvätten om någon vill duscha samtidigt, och tvärtom.

3. Det bör vara 40 cm från mitten av toaletten till en vägg och jag skulle inte vilja gå ner till mer än 35 cm mot en kommod. Är det trängre blir det svårare att städa.

Däremot ser jag inget problem med att ha en duschdörr precis bredvid en toalett. Däremot ska man ju tänka på att man när man ska ut från duschen behöver man öppna duschdörrarna lite för att magnetlisterna ska släppa, även om man sen drar dörren inåt. I ditt fall kan det vara bra att kolla på vikbara duschdörrar som alltså har ett gångjärn på mitten som gör att de kan vikas ihop och därmed blir lättare att hantera i trånga utrymmen.

4. I alternativet med kombinerat bad och tvätt ser det ut att vara svårt att öppna skåpsdörren längst in. Vad är det tänkt att vara där?
Eftersom det även är trångt att stå där föreslår jag att överskåpen flyttas till höger.
Tänk på att det ska gå att få ut och in vitvarorna lätt vid reparation och utbyte.

I fallet med separat badrum skulle jag nog göra en nischdusch tvärs över hela kortsidan, den behöver då inte vara bredare än 70-80 cm. Vilket ger mer plats kring toalett och kommod.
Hej BirgitS och tack för svar =)

Okey en nichdusch låter klokt, jag är själv 2 meter lång och vill få plats ordentligt så 80 cm bredd får det bli minst. Och över hela kortsidan till dvs 130x80cm

4. Disponeringen över kortsidan är en knäckfråga. Vi vill gärna få plats med TM, TT och förvaring för smutstvätt (3-barnsfamilj) men inser att det blir svårt att få in allt.
I dagsläget har vi två trådbackar i ett 50 cm skåp och det är i snålaste laget.
Har tänkt på tvättpelare med TM och TT längst in i hörnet, då måste vi välja en kortare kommod (60 cm) för att just som du säger enkelt komma åt och dra ut maskinerna vid rep. rengöring etc. Detta faller ju också bort om vi har ett tvättorn på ett svåråtkomligt ställe.... Vill ej bygga in ett framtida ev. problem....
Vi kan kanske ha öppet skåp med smala rullvagnar för smutstvätt som möjlig lösning. Isf. 40 cm om vi ska ha både TM och TT på rad. Alt.köra kombimaskin eller tvättpelare....

VI har tittat på vikdörr, verkar smidigt, har du det själv?
Vad har du för andra viktiga erfarenheter att dela med dig av? =)
//

BirgitS
Ja, vi har en dusch som är 80x100 med vikdörrar och det känns rymligt även för sambon som är drygt 190 cm med långa ben. Den långa sidan går längs tvättmaskinen och det är ungefär 15 cm emellan.

Hur blir det om du byter plats på kommoden och toaletten?
Toaletten är ju smalare så det då borde bli lättare att komma åt hela kortväggen till höger så att det skulle gå att verkligen använda ett skåp längst in i hörnet (skulle kunna vara ett högre skåp, typ garderob, så att fler backar får plats). Nackdelen är att det inte blir någon riktigt bra plats för toarullen.

Okey, jag då bör 80x130 vara gott och väl för mig.

Jag lägger upp två nya bilder efter ditt förslag.
Nackdelen är att nischen för handfatet blir ca 70 cm och duschdörren som stänger in dig alltid för vara invikt för att du ska få plats och komma in till handfatet. Och det är också tanken att duschdörrarna bara tas ut när man duschar.

• Design av ett badrum med duschdörr invikt, handfat till vänster, toalett centralt och förvaring till höger, allt i ljusa färger.
    Skapa konto
  • Badrumsplan med mått; handfat och toalett placerade. Duschdörrar invikta för att ge plats vid handfatet. Golv med mönstrade plattor.
    Skapa konto
BirgitS
Ja, kommoden blir smalare men det blir ju gott om plats för förvaringen vid tvättmaskinen i stället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.