Halloj!
Ska snart flytta till en väldigt liten hyreslägenhet på 27.5 kvm och kan inte bestämma mig riktigt. Vill absolut inte ha mindre än en 120 säng men med soffa och skrivbord så blir det otroligt kompakt.
Tittar nu på tre olika alternativ.
1. Enbart säng och använda den även som soffa med en sänggavel på långsida och kuddar. Plus en matplats med ett utdragbart bord för när man har gäster.
2. Leva kompakt möblerat och försöka hitta så små möbler som möjligt.
3. Bygga en loftsäng med skrivbord + förvaring undertill. Fördelen är att man kan se TVn från både loftet, soffan och skrivbordet och man får plats med mycket. Nackdelarna är att det kostar pengar att bygga och man får sova högt upp.
Ska snart flytta till en väldigt liten hyreslägenhet på 27.5 kvm och kan inte bestämma mig riktigt. Vill absolut inte ha mindre än en 120 säng men med soffa och skrivbord så blir det otroligt kompakt.
1. Enbart säng och använda den även som soffa med en sänggavel på långsida och kuddar. Plus en matplats med ett utdragbart bord för när man har gäster.
3. Bygga en loftsäng med skrivbord + förvaring undertill. Fördelen är att man kan se TVn från både loftet, soffan och skrivbordet och man får plats med mycket. Nackdelarna är att det kostar pengar att bygga och man får sova högt upp.
Använd matbordet som skrivbord och sängen som soffa, åtminstone till att börja med så att du kan känna efter vad som verkligen får plats innan du börjar irritera dig på att alla möbler är i vägen när du rör dig i rummet.
Loftsäng med soffa under kan ju vara aktuellt om du ska bo där i många år men är ju dyrt om det bara gäller några få år.
Loftsäng med soffa under kan ju vara aktuellt om du ska bo där i många år men är ju dyrt om det bara gäller några få år.
Hur ofta har man magsjuka? Hade aldrig planerat en lägenhet efter en grej som händer vart femte år på sin höjd. Då kan man väl sova på hallgolvet i värsta fallV Vildparti skrev:
Har fått en offert på ca 14tkr för ett (160x240) loft platsbyggt, målet är att bo där i ca 3 år. Det är en billig lägenhet och har inkomst så det är absolut ett alternativ men är i tanken just nu att göra en lite mindre datorhörna undertill då jag hellre gömmer undan datorn.BirgitS skrev:
Använd matbordet som skrivbord och sängen som soffa, åtminstone till att börja med så att du kan känna efter vad som verkligen får plats innan du börjar irritera dig på att alla möbler är i vägen när du rör dig i rummet.
Problemet är att jag flyttar från en större lägenhet med möbler jag gärna behåller så att sälja det för nära nog ingenting känns tråkigt om jag vill ha det. Tack för tipsen!
V Vildparti skrev:Om du tar loftsäng så kan du behöva ha en soffa stor nog att sova i eller iaf en madrass att lägga på golvet. Ligga hemma med magsjuka i en loftsäng kan bli
S Sthlm_ skrev:När man mår så är det lika bra att lägga sig i badkaret bara😂V Vildparti skrev:
Nää inte så ofta kanske därför jag föreslog madrass. Men man vet ju inte om ts har ibs eller problem med ischias eller något annat som kan göra det svårt att ta sig upp för sängen periodvis eller ner för sängen i vettig hastighet. Kan ju vara lätt att bara se det praktiska med en loftsäng utan att tänkt på övrigt. Som barn inträffar magsjuka ofta och om ts jobbar med barn så ökar ju riskenS Sthlm_ skrev:
Det finns appar för att möblera bostäder så att man kan känna på i förväg hur det blir med olika alternativ. Jag använder datorprogrammet Sweet Home 3D (gratis) men det finns ju andra också.Hanzi98 skrev:
Har fått en offert på ca 14tkr för ett (160x240) loft platsbyggt, målet är att bo där i ca 3 år. Det är en billig lägenhet och har inkomst så det är absolut ett alternativ men är i tanken just nu att göra en lite mindre datorhörna undertill då jag hellre gömmer undan datorn.
Problemet är att jag flyttar från en större lägenhet med möbler jag gärna behåller så att sälja det för nära nog ingenting känns tråkigt om jag vill ha det. Tack för tipsen!
Hade 27m2 i min första lägenhet. Höjde upp sängen(120 säng) och hade skrivbord och lite förvaring under.Hanzi98 skrev:
Halloj!
Man skulle ju kunna göra tvärt om med om man inte gillar att sova högt upp.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga om hönshus till liten lägenhet ?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga en liten köksö med två sittplatser i en lägenhet
Möbelsnickeri -
Inreda lägenhet i källaren - svår planlösning
Planlösningar -
Inreda/möblera en liten lägenhet på 23 kvm?
Inredning -
Hjälp mig inreda en "svår och liten" lägenhet!
Inredning