Hej!

Vi har ett platt papptak som är igång att läggas om av en takfirma. Vi hade bett dem att plåta in takfoten då vi hört att det blir relativt underhållsfritt jämfört med en målad. Dock verkar de glömt att de skulle plåta in den och därför inte beställt plåten. Vi diskuterade igår och de sa att om man plåtar in takfoten är det hög risk för fukt så de rekommenderar oss att inte göra det, utan att bara måla den.

Har någon personlig erfarenhet med plåtad takfot, blir det fuktrisk? Varför rekommenderas det av andra takfirmor vi pratat med? Blev konfunderade…
 
Rickard.
Jag har plåtade vindskivor på huset och har både vindskivorna och fotbrädan plåtad på garaget och har gjort så på ett par jobb utan problem. Fuktproblem kan det säkert bli om taket läcker eller på något annat sätt regelbundet kommer in vatten bakom plåten men då blir det problem oavsett så jag förstår inte vad dom syftar på.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Jag har plåtade vindskivor på huset och har både vindskivorna och fotbrädan plåtad på garaget och har gjort så på ett par jobb utan problem. Fuktproblem kan det säkert bli om taket läcker eller på något annat sätt regelbundet kommer in vatten bakom plåten men då blir det problem oavsett så jag förstår inte vad dom syftar på.
Tack för svar. I offerten är inplåtad takfot inkluderad för att vi specifikt bad om det. Verkar lite underligt att de la in det med pris i offerten och inte sa till om fuktrisken förrän arbetet startade och vi undrade vart plåten var. Men vad vet jag ..
 
Rickard.
Jag tycker det luktar ursäkt för att dom missade och inte vill åtgärda eller möjligtvis att dom missade kostnaden för det och försöker undvika det men även om det så att säga inte är av en "ful" anledning så har dom inte utfört sitt uppdrag innan dom gjort allt som står enligt offerten och du bör inte betala förrän dom är klara med allt eller att nu kommer överens om en ny deal.
 
Vi fick först en offert med målad takfot. När vi bad om inplåtning fick vi en ny offert som var 30k dyrare. Antar att om vi bara får den målad att priset går tillbaka till offert nummer 1.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.