Hej!

Min plan är att börja lite mer seriöst (hobby)möbelsnickeri. Inom några år har jag tänkt bygga massiva stommar och luckor till vårt nya kök, innan dess ska jag jobba med lister/foder samt bygga andra skåpsmöbler som övning inför köket. Jag är nu i full gång med att göra om vårt garage till en snickeriverkstad och köpa på mig rätt maskiner och verktyg.

Garaget är inte uppvärmt men isolerat (förmodligen 95 mm i väggar, vet inte hur det är med taket och platta) men lite glipor vid porten. Oftast blir det inte minusgrader inne i garaget på vintern. På sikt vill jag ha fullt uppvärmt för att kunna förvara möbeltorrt virke utan att det slår sig, men just nu blir det en rätt så stor operation (tilläggsisolering i väggar/tak, förmodligen platta också, samt LLVP?). Min fråga är: vad är minimum för att kunna förvara virke i garaget medans jag bygger innan man hunnit fixa full uppvärmning och isolering? Värma upp delvis och köra avfuktare? Eller är det bara att acceptera att jag får förvara virket i huset och bära ut/in när jag snickrar? Alla tips är välkomna!
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Du vill ha en liten värmekälla som ser till att du har det några grader varmare inne än utanför så du inte får in utomhusluft som kyls och därmed får högre relativt fukthalt vilket i sin tur får oönskade konsekvenser för maskiner och virke.
 
@nanowire har helt rätt men det kritiska när det gäller virket är alltså den relativa luftfuktigheten i lokalen, inte temperatur. Du klarar dig med en avfuktare som är ställd på 50% RF så länge den har kapacitet nog för utrymmet.

Sedan så är det i mina ögon knöligt att inte ha en konstant lägsta temp i verkstaden för då måste man värma på inför eller medans man arbetar där vilket påverkar både komfort och limtider mm.
Själv har jag konverterat mitt garage till verkstad och bland annat tilläggsisolerat med målet att kunna ha 18-20 grader året runt, vilket funkar. Förutom på sommare då det blir för varmt men det är svårt att göra något åt för det är byggnadens utformning som ligger bakom det. (Då jobbar jag i Blåkläders hantverkarkilt vilket är betydligt svalare än snickarbrallor.)

Här är en länk till tråden om min egen garagekonvertering:

https://www.byggahus.se/forum/threads/fran-garage-till-multiverkstad-en-riktigt-seg-byggtrad.283552/

Där kan du läsa om mina och andras tankar och hur jag gjorde — varning dock: det är en lång tråd men om du inte läser allt skräp jag skriver kan du nog hitta lite info om hur man kan eller inte ska gå tillväga.

Lycka till! Låt gärna den här tråden bli en projekttråd, vore kul att följa.
//Ronnie
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Stort tack för bra svar @nanowire och @Pysslarn !

Då har jag lite att fundera på, kanske en avfuktare till att börja med i alla fall. Får räkna lite på uppvärmningsbehov också. Toppen att kunna titta i din tråd om garagekonvertering för tips! Kikade lite snabbt, bra upplägg med att diskutera layout för maskiner och dylikt också. Det är en bra idé att fortsätta detta som en projekttråd, varning för att det kommer gå låångsamt med uppdateringar bara :)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P chrilleep skrev:
Stort tack för bra svar @nanowire och @Pysslarn !

Då har jag lite att fundera på, kanske en avfuktare till att börja med i alla fall. Får räkna lite på uppvärmningsbehov också. Toppen att kunna titta i din tråd om garagekonvertering för tips! Kikade lite snabbt, bra upplägg med att diskutera layout för maskiner och dylikt också. Det är en bra idé att fortsätta detta som en projekttråd, varning för att det kommer gå låångsamt med uppdateringar bara :)
Var i Halland håller du hus?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Var i Halland håller du hus?
Norra, mellan Kungsbacka och Varberg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.