3 826 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Inomhusgivare till Nibe F750 - behövs den?
Hej!
Har en nibe F750 som installerades i mitt hus när det byggdes 2016. De satt då upp en innegivare i entrén (entré, vardagsrum och kök är i öppen planlösning). Allt frid och fröjd. När jag hade en servicekille här i våras sa han att huset inte styr på innegivaren, den var inte aktiverad, så han gjorde det.
Min fråga; ska jag använda innegivaren och vad blir egentligen bättre med hjälp av den? Alla rum har separata termostater som står 100% öppna.
Har en nibe F750 som installerades i mitt hus när det byggdes 2016. De satt då upp en innegivare i entrén (entré, vardagsrum och kök är i öppen planlösning). Allt frid och fröjd. När jag hade en servicekille här i våras sa han att huset inte styr på innegivaren, den var inte aktiverad, så han gjorde det.
Min fråga; ska jag använda innegivaren och vad blir egentligen bättre med hjälp av den? Alla rum har separata termostater som står 100% öppna.
Är det enda användningsområdet? Har bekanta där de inte ens monterat den nämligen.Hojte skrev:
Har inte pumpen uppkopplad så jag kan inte se tempen utanför hemmet ändå tyvärr.
Jag tror kan kan göra så att värmepumpen styr efter innegivaren och inte utegivaren men tror det är väldigt få fall det är en bättre lösning.S snowballtwo skrev:
Då lösningen med kurva och utetemperatur är en bra lösning när man väl trimmat in det.
Jag har också F750. Det vanligaste är att styra med utegivare och en kurva som reglerar effekt beroende av hur kallt det är ute. Särskilt om du har gjuten platta är det lämpligt, eftersom detta skapar så stor värmetröghet. Innehavaren är givetvis bra att ha för att se i display och app vad innetemperaturen är.S snowballtwo skrev:Hej!
Jag kan inte men jag har förstått det så att om man inte har termostater på varje slinga/radiator så kan man ha ett hus med bara innergivaren kopplad till värmepumpen och då kan den styra pumpen som styr värmen i hela huset. Separata innergivare är då inte nödvändiga.
Innergivare på golvvärmeslingor och radiatorer kan leda till att de begränsar flödet från VP och den får problem att bli av med varmvatten som den producerat vilket leder till HP larm.
Innergivare på golvvärmeslingor och radiatorer kan leda till att de begränsar flödet från VP och den får problem att bli av med varmvatten som den producerat vilket leder till HP larm.