vi ska renovera vår sekelskifteslägenhet (1905).
Hur gör vi med snea innerväggar? Regel/gips, gipsvbruk eller annat alternativ?
Nuvarande väggar har också gammal tapet. Vi önskar ha målade.
Tack på förhand.
Hur gör vi med snea innerväggar? Regel/gips, gipsvbruk eller annat alternativ?
Nuvarande väggar har också gammal tapet. Vi önskar ha målade.
Tack på förhand.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 853 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 853 inlägg
Vill ni att det ska se ut som sekelskifte eller som något som är byggt de senaste 20 åren?
En del av charmen med sekelskifte är väl att det inte är helt perfekt raka väggar etc.
Men visst finns det personer som reglar och gipsar upp sekelskifteslägenheter och -hus, och får problem med fodren kring dörrar och fönster.
En del av charmen med sekelskifte är väl att det inte är helt perfekt raka väggar etc.
Men visst finns det personer som reglar och gipsar upp sekelskifteslägenheter och -hus, och får problem med fodren kring dörrar och fönster.
Menar du stukaturen? och hur sneda är väggarna? Metod beror nog på vad som skall ändras, 1 mm eller 20 cm.
sant: vad är frågan, jag misstog mig nog... jag trodde att frågan var hur gör man för att räta upp sneda väggar men det kanske inte var frågan
sant: vad är frågan, jag misstog mig nog... jag trodde att frågan var hur gör man för att räta upp sneda väggar men det kanske inte var frågan
Är problemet att väggarna är sneda eller ojämna? Eller är problemet att ytskiktet är slitet? Och vad är det för väggkonstruktion? Mer information behövs för att ge dig ett bra svar.
Om ni vill ha målade väggar, och väggarna är stenmaterial/puts så kan man t.ex. ta bort de gamla tapeterna och lös puts samt putsa upp på nytt och måla på det. Att regla upp och sätta gipsskiva framför en sådan vägg är ingen bra idé. Är det träväggar så gör du på annat sätt.
Om ni vill ha målade väggar, och väggarna är stenmaterial/puts så kan man t.ex. ta bort de gamla tapeterna och lös puts samt putsa upp på nytt och måla på det. Att regla upp och sätta gipsskiva framför en sådan vägg är ingen bra idé. Är det träväggar så gör du på annat sätt.
Har man ett sekelhus så finns det en själ i det , som tillhör tiden , och skall för att huset ska må bra vara kvar , för min personliga det skulle jag inte förändra det för mycket , kanske bara bättra på lite här och där i ytlagren , det finns en charm i äldre hus och inte som nu med nya ,
väldigt sterila och intetsägande , blir liksom lite tråkiga
väldigt sterila och intetsägande , blir liksom lite tråkiga