Jag ska bygga en innervägg mot ett paneltak där panelen är spikad i glespanel. Innerväggen kommer gå i samma ledd som takreglarna och alltså tvärs mot glespanelen.

Risken är stor att väggen inte kommer hamna precis under en takregel och då är min fråga: tror ni det är tillräckligt att fästa hammarbandet enbart i glespanelen eller ska jag på något sätt öppna upp mer av taket och regla upp?

Om det räcker att fästa i glespanelen, bör jag ta bort takpanelbrädor där väggen skall gå eller kan jag fästa genom takpanel och vidare in i glespanelen?

Det räcker att fästa i glesen.
Om du vill ha bra ljudtätning så tar du bort takpanelen.

• Gilla
svanstrom
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det räcker att fästa i glesen.
Om du vill ha bra ljudtätning så tar du bort takpanelen.
Beror också på hur du ser på framtiden. Kommer du ta bort väggen inom överskådlig tid och vill ha kvar panelen så låt den vara kvar. Annars såga upp redan nu så slipper du det när du ska byta takpanelen sen...

Lär väl underlätta om du vill ha in el i väggen också.

Såna här projekt har förstås en förmåga i att sluta med att man byter takpanel och renoverar hela våningen :)

• Gilla
svanstrom
  • Laddar…
Tack för svaren!

Då tar jag bort takpanelen, ljudtätning är av högsta vikt för det ska bli sovrum på landstället till mina barn som just nu delar rum och storasystern börjar tröttna på lillebrors oväsen :D

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Såna här projekt har förstås en förmåga i att sluta med att man byter takpanel och renoverar hela våningen :)
Hehe, ja, jag kommer nog byta takpanel i de nya rummet framöver, men det får nog vänta lite. Fördelen med att det är ett fritidshus är att det inte är hela världen om det inte är perfekt överallt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.