Hej.

Jag har hamnat i tidsnöd. Vi behöver sätta in köket och har ej hunnit med att få målat det nyuppsatta gipsinnertaket, och undrar följande.

Hur idiotiskt är det att sätta upp kökssnickerierna (underskåp, skafferi, mm) innan man målar taket?
Kan man få ett bra resultat på takmålningen om man täcker snickerierna med lakan?

Kan man få ett bra resultat om man målar halva innertaket i ett rum nu och andra halvan om ett par veckor?
Eller måste man måla hela på en gång?

Hoppas ni förstod vad jag menar.

/Hans.

Hans H skrev:
Jag har hamnat i tidsnöd. Vi behöver sätta in köket och har ej hunnit med att få målat det nyuppsatta gipsinnertaket, och undrar följande.
Men att rolla ett (normalt) kökstak går ju nästan snabbare än att vänta på ett svar här.;) Varför inte bara måla det?

Hans H skrev:
Hur idiotiskt är det att sätta upp kökssnickerierna (underskåp, skafferi, mm) innan man målar taket?
Kan man få ett bra resultat på takmålningen om man täcker snickerierna med lakan?
Idiotiskt vet jag inte men det går ju bra mycket fortare att måla om man slipper att täcka och oroa sig för dräll. Vad gäller resultatet så påverkas det väl knappast av om det finns övertäckta köksskåp under eller inte.

• Gilla
Rebus2016
  • Laddar…
Anledningen att jag inte rollar det nu är att all takgips inte satts upp än.
Jag väntar inte bara på svar, jag jobbar samtidigt.

/Hans.

Om överskåp och skafferi ska gå upp till taket så blir det krångligt att trä in gipset emellan skåp och tak. Lite lättare om man har modern dammsamlar-layout med mellanrum mellan skåp och tak, lite krångligare blir det att måla och sätta lister.
Men själva takmålningen går att göra, liksom slipning (om du inte satt gipset och spacklat). Köp riktig papp och maskeringstejp och plocka av skåpsluckorna när du målar taket.

Redigerat:
B
Det kommer bli svårt och krångligt, men allt går :) Om du skippar "överskåpen" och monterar det andra livsviktiga så blir det nog bra mycket lättare!

Tack. Ska försöka trolla med knäna och försöka skaffa fler timmar på dygnet, då kanske jag hinner. smile.gif
Det är ju så mycket enklare verkar det som.
/Hans

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.