Jag har en enplansvilla i tegel från -74 med inredd källare. Taket i källaren är original och ser lika dan ut i allt från pannrum itll gillestugan. Jag har planer på att fälla in högtalare i taket och undrar lite hur enkelt det är och hur mycket åverkan man måste göra, eller om det krävs en "helrenoveringe" av innertaket om det inte ska se allt för fullt ut efteråt.
Bifogar en bild på innertaket nedan. "Skivorna" är ungefär 120x20cm stora.
Mina frågor är väl ungefär följande:
1. Vad heter denna typen av tak och går det att hitta nya i samma dimensioner för att ersätta en eventuellt trasig?
2. Hur är skivorna fästa? Är de skruvade i reglar? Limmade? Spikade?
3. Sitter det isolering ovanför dem eller är det tomrum? Om det är isolering, kan man bara peta bort den där man vill ha högtalaren?
4. Är de "spårade" i kanterna så att de hakar i varandra eller är det bara målarfärg som flytit in emellan?
5. Något tips på hur jag enklast kan gå till väga om jag vill såga upp ett 20cm stort hål, peta in en högtalare, och dra kabeln dolt ovanför innertaket bor till en lämplig vägg? Går det att göra med "titthålskirurgi" eller måste jag riva ner hela innertaket?
Bifogar en bild på innertaket nedan. "Skivorna" är ungefär 120x20cm stora.
Mina frågor är väl ungefär följande:
1. Vad heter denna typen av tak och går det att hitta nya i samma dimensioner för att ersätta en eventuellt trasig?
2. Hur är skivorna fästa? Är de skruvade i reglar? Limmade? Spikade?
3. Sitter det isolering ovanför dem eller är det tomrum? Om det är isolering, kan man bara peta bort den där man vill ha högtalaren?
4. Är de "spårade" i kanterna så att de hakar i varandra eller är det bara målarfärg som flytit in emellan?
5. Något tips på hur jag enklast kan gå till väga om jag vill såga upp ett 20cm stort hål, peta in en högtalare, och dra kabeln dolt ovanför innertaket bor till en lämplig vägg? Går det att göra med "titthålskirurgi" eller måste jag riva ner hela innertaket?
120X20 cm. Troligen inte Huntonit, då dom är i storlek 120X 30 cm. Kan vara en äldre platta av spån eller tretex. Nästa bra fråga är då, hur är taket uppsatt, på reglar eller direkt på råspont eller glespanel. Finns det plats ovanför tro, för dina högtalare. Äldre hus kan ha ett lager med spån/sågspån i ett mellanbjälklag som isolering. Ingen som vet det nu.
S Skopan skrev:
Stefan N skrev:
Tack för svar. Ja det känns som att det är Treetext eller Huuntonit eller liknande. Så spårat med skruv/spik i skarvarna. Dvs känns inte så enkelt att bara blocka ner en skiva.Flöjten5 skrev:
Liknande trådar
-
Spackla källare innertak ovanpå plastfärg
Färg, Måla & Tapetsera -
Mekanisk frånluft enplansvilla med källare med självdrag
Ventilation -
Innertak i gammal källare - vad göra?
Byggmaterial & Byggteknik -
Laga innertak i källare efter borttagning av vägg
Tak & Vind -
Innertaksmaterial i kallkällare
Utbyggnad och tillbyggnad