Hej,

Mitt kommande hus vägg: ytterpanel, luftspalt(läkt), asfaboard, regel 150*50, isolering (inte bestämt än men troligtvis ekofiber), diffspärr...Nu undrar jag om jag kan spika en liggande panel direkt på reglerna vilket gör att panelen ligger mot plasten eller om jag borde ha en läkt emellan plast och panel?
Elen drar jag i golvet så diffspärren påverkas inte av elen. Och huset är ett fritidshus på ett mycket blåsigt ställe som skall användas 8 månader i året.
Tacksam för svar!
/Ruckelrustaren

Ja det kan du. Nackdelen är att du riskerar perforera plasten när du sätter upp saker på vägarna.
Sedan bör du underhållsvärma huset över vintern när du nu använder plast.
I ett fritidshus med ekofiber och träpanel på väggarna skulle jag inte använt någon plast i väggarna utan hoppat över den och då kan du också kallställa huset.
Blåsten ska du hålla bort med ytskiktet och vindskyddet av asfaboard.

Tack för svaret!
Jag hade en känsla av att plast skulle bli fel. Jag kollar på någon vindduk istället så slipper jag värma huset på vintern.

Varför en vindduk?

Ruckelrustaren skrev:
Hej,

Mitt kommande hus vägg: ytterpanel, luftspalt(läkt), asfaboard, regel 150*50, isolering (inte bestämt än men troligtvis ekofiber), diffspärr...Nu undrar jag om jag kan spika en liggande panel direkt på reglerna vilket gör att panelen ligger mot plasten eller om jag borde ha en läkt emellan plast och panel?
Elen drar jag i golvet så diffspärren påverkas inte av elen. Och huset är ett fritidshus på ett mycket blåsigt ställe som skall användas 8 månader i året.
Tacksam för svar!
/Ruckelrustaren
Nåja, du skall väl inte ha vägguttagen och strömbrytarna i golvet :p

Normalt drar man elen i taket, där det är gott om plats tack vare glespanelen.

Hej,

Är lite konfunderad. Enligt min mening är det inte vindduk eller plast, utan vindduk och eventuellt plast.

Vindduken skall förhindra konvektion (att vinden blåser runt luften i isoleringen) och plastfolien i huvudsak att fukten i inneluften förhindras att diffundera (alltså fukttransport utan luftrörelse beroende på olika partialtryck) utåt i stora
mängder där den kan kondenseras till vatten.

Vindduk på utsidan och eventuell plastfolie på insidan av konstruktionen.

AndersS skrev:
Varför en vindduk?

Jag har sett vindduk användas på insidan av reglarna när man har isolerat med cellulosafiber
Det är nog mest för att hålla isoleringen på plats under arbetet, t.ex. när man sprutar cellulosafibern som lösull.

Då köper jag vindduk i TS konstruktion.
Men med vanlig isolerskivor så känns det överflödigt, men det är ju inga större kostnader om man vill ha det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.