Hej forumet!

Hörde av mig lite tidigare i höstas kring en innerdörr som var svårtstängd, se denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/innerdoerr-som-aer-svarstaengd.533575/#post-5962530.

Nu har dörrh*lvetet gått i baklås på riktigt och går ej att öppna när man för ned dörrhandtaget. Tror att tryckesroddarens fjäder har hoppat eller nått liknande - dörren går ej upp. Så jag skar bort en bit av innedörren med multitoolen och ser nu tryckesfallet. Hur får jag enklast upp dörren från detta steg? Vad rekommenderar ni för verktyg?

• Närbild på en innerdörr med bortskuren del som visar låshus och hål för dörrhandtag, omgiven av slitage och färgrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en bortskuren del av en innerdörr som avslöjar låsmekanismen och tryckesfallet, tagen för att lösa ett problem med dörrlåset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E ebbelito skrev:
Hej forumet!

Hörde av mig lite tidigare i höstas kring en innerdörr som var svårtstängd, se denna tråd: [länk].

Nu har dörrh*lvetet gått i baklås på riktigt och går ej att öppna när man för ned dörrhandtaget. Tror att tryckesroddarens fjäder har hoppat eller nått liknande - dörren går ej upp. Så jag skar bort en bit av innedörren med multitoolen och ser nu tryckesfallet. Hur får jag enklast upp dörren från detta steg? Vad rekommenderar ni för verktyg?
Kan även lägga till att det går inte att sticka in nått verktyg från andra sidan då dörren är "infälld".

Om det inte hänt något så att låset tror det är låst med nyckel bör valfritt föremål som får plats i dörrspringan och som kan gå förbi kolven fungera.

Liknande manöver som ca 1:40 in i detta klippet (fast från ovansidan i ditt fall):

Du har ingen gammal L-formad insexnyckel från IKEA eller liknande liggandes? Är den liten nog kan du kanske hålla i långa delen och få korta delen förbi kolven och på så vis tvinga in den genom att dra insexnyckeln utåt.

Finns även en annan variant med en mattkniv längre fram i klippet som kanske kan fungera om storleken tillåter och du har något att hålla i för att kunna dra dörren mot dig.

• Gilla
Tjrex och 2 till
  • Laddar…
L LåsÅSånt skrev:
Om det inte hänt något så att låset tror det är låst med nyckel bör valfritt föremål som får plats i dörrspringan och som kan gå förbi kolven fungera.

Liknande manöver som ca 1:40 in i detta klippet (fast från ovansidan i ditt fall):
[media]
Du har ingen gammal L-formad insexnyckel från IKEA eller liknande liggandes? Är den liten nog kan du kanske hålla i långa delen och få korta delen förbi kolven och på så vis tvinga in den genom att dra insexnyckeln utåt.

Finns även en annan variant med en mattkniv längre fram i klippet som kanske kan fungera om storleken tillåter och du har något att hålla i för att kunna dra dörren mot dig.
Superbra tips! Tack! Har kommit mellan med en L-formad insexnyckel, drar för allt jag har med en tång bakåt men tryckesfallet vägrar röra på sig. Vet med mig att dörren stängdes hårt innan, dvs att dörren trycktes hårt mot karmen. Får försöka en stund till.

L LåsÅSånt skrev:
[media]
Brygga? det heter bom.
Bra klipp, det är lättare att förklara i ett klipp än i text.

Har låset fått för sig att det blivit låst med nyckel lär kolven inte gå att tvinga in på detta viset. Har du en nyckel du kan prova att vrida runt med bara för sakens skull och se om det gör någon skillnad för manövern eller rent av med hjälp av trycke/handtag?

Skulle låset vara olåst men dörren fortfarande inte gå att få upp kan det vara att det klämmer i slutblecket på något håll och att det är detta som gör det svårare att peta in kolven utifrån.

Har du/ni behövt trycka igen dörren hårt för att den ska gå igen kanske du behöver trycka dörren inåt samtidigt som du försöker med insexnyckeln.

Det kan också vara att dörren hängt ner sig lite sedan den stängdes sist och att kolven i så fall har tryck på sig underifrån av slutblecket. I så fall kan du behöva försöka lyfta dörren samtidigt som du försöker.

Vissa gamla gångjärn går det att slå ur sprinten på. Går det på dina kan du med lite tur öppna dörren på fel håll för att få upp den.

Edit: stavning.

Redigerat:
  • Gilla
ebbelito
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Brygga? det heter bom.
Bra klipp, det är lättare att förklara i ett klipp än i text.
Kärt barn har många namn antar jag. Min läromästare sa brygga.

Det är troligt att bom förekommer oftare i litteratur och är en mer korrekt benämning.

Jag uppskattar att du nämner det eftersom jag tror på rätt information och korrekta benämningar!

Ja, visuellt är nästan alltid lättare att följa.

Redigerat:
Goda nyheter! Slog på sprinten med en huggmejsel och en gummihammare för att försöka kunna lyfta av dörren. Efter ett gäng slag mot sprintarna så blev vibrationerna ett gott hjälpmedel och låshuset öppnades. Nu är dörren öppen och dags att byta låshus. Supertack för alla insikter!

• Gilla
LåsÅSånt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.