Hej!
Bor i en bostadsrätt byggd 2002, och jag har problem med ett rum som blir väldigt varmt. Nu har jag en stationär dator där som pumpar ut varmluft, och nu på sommaren ligger temperaturen stadigt på 27-30 grader. Känns stundtals förbaskat kvavt. Det finns inget separat frånluftsdon eller något, utan det som finns är dörren och ett inbyggt don som sitter i elementet (ett filtersystem där luft utifrån går via elementet och in).
Tittar jag på innerdörren så tycker jag att den sitter väldigt tätt. Ovantill är det 1 cm glipa, men den sluter ganska tätt intill karmen på utsidan, och undertill vid tröskeln är det typ en millimeter. Öppnar jag dörren så blir det som natt och dag efter ett tag, men pga oljud när jag spelar + katt som inte kan hantera att vara härinne (
) så går det ej att ha den öppen mer än korta perioder.
Har försökt att justera upphängningen men det verkar inte vara justerbart i höjdled alls. Har väl egentligen tre frågor:
1. Hur stor glipa behövs för en innerdörr? Spelar det ens nån roll om det är 0.1 vs 1.5 cm glipa under? Ska glipan vara ovan eller under förresten?
2. Hur ska jag justera dörren? Måste hela dörrkarmen bytas i så fall? Det är en Swe Door om det spelar nån roll.
3. Om det inte har med dörren att göra, hur kan jag bäst få ner temperaturen? Fläktar (bland annat en stor dyr Dyson-historia) används flitigt men får bara ner det ett par grader, max.
Uppskattar tips och råd!