Bifogar en liten video.

Någon som vet vad det kan tänkas vara? Rikta gångjärnen?

• Gilla
Adam Kling1 och 1 till
  • Laddar…
Veronica.
Du måste ju kolla om låskolven är korrekt höjd och läge för lådblecket i karmen. Höja, sänka, fila

M
Dörrar kan bli så pga värmen/fukten som kommer med sommaren också, träet i karmen sväller. Du får nog fila lite på låsblecket som ovanstående skrev.

Veronica. Veronica. skrev:
Du måste ju kolla om låskolven är korrekt höjd och läge för lådblecket i karmen. Höja, sänka, fila
Ok går det att justera på en gammal dörr menar du.

J jajgert skrev:
Ok går det att justera på en gammal dörr menar du.
Fila ur slutblecket fungerar även på gamla dörrar.
Om dörrbladet ska höjas och det finns plats i karmen så finns det slitringar.

Det ser ut som att gånglärnen bör flyttas ut något på karmsidan,, så att dörren får plats. Har nu listat eller målat?

Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Det ser ut som att gånglärnen bör flyttas ut något på karmsidan,, så att dörren får plats. Har nu listat eller målat?
Hej ja det är möjligt. Flytta med gångjärnsriktare tänker du på? Eller menar du på annat sätt?

målning och listning tror jag inte är problemet här. Däremot satt det några slitringar i gångjärnen. Men jag kapade dörren pyttelite i underkant sedan behövdes dessa inte längre.

• Wow
Veronica.
  • Laddar…
Om du tagit bort brickorna så sitter dörren lägre och tryckfallet missar hålet.

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som dörrbladet går emot karmen i botten tidigare än toppen , det löses genom att justera karmsidorna så bägge lutar lika mycket åt samma håll alternativt har dörrbladet slagit sig!
Ett annat alternativ är att flytta ut gångjärnet i botten (enklast) eller inåt i toppen handlar förmodligen om nån eller några mm

useless useless skrev:
Om du tagit bort brickorna så sitter dörren lägre och tryckfallet missar hålet.
Men jag har inga slitringar i någon av dom andra dörrarna

E egge80 skrev:
Jag tycker det ser ut som dörrbladet går emot karmen i botten tidigare än toppen , det löses genom att justera karmsidorna så bägge lutar lika mycket åt samma håll alternativt har dörrbladet slagit sig!
Ett annat alternativ är att flytta ut gångjärnet i botten (enklast) eller inåt i toppen handlar förmodligen om nån eller några mm
Justera med gångjärnsriktare eller hur menar du?

J jajgert skrev:
Men jag har inga slitringar i någon av dom andra dörrarna
Det betyder väl inte att det inte behövs på just den dörren? Ringarna används för att justera höjden på dörren.
Men det tar ju inte många sekunder att kolla om tryckfallet linjerar med hålet i höjdled. Har du kollat det?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nej jag menar att man skruvar bort gångjärnet från karmen flyttar ut det några mm , förborrar, i med skruven i de nya hålen , prova dörren om det funka spackla igen efter flytten

• Wow
Veronica.
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Nej jag menar att man skruvar bort gångjärnet från karmen flyttar ut det några mm , förborrar, i med skruven i de nya hålen , prova dörren om det funka spackla igen efter flytten
Håller med om din analys med dörrens lodräta vinkel mot karmen. Jag har samma typ av dörr i min kåk och har fått justera flera dörrar. Kan t.o.m. räcka med att trycka i tandpetare/tändstickor i hålen för skruvarna till gångjärnet. Blecket som tar emot låset kan behöva justeras i motsatt riktning på samma sätt.
Felet i vårt fall var att man kladdat för mycket färg vid ommålning.

Det är väl helt uppenbart vad problemet är. ts har tagit bort brickorna och nu är låset längre ner än hålet i karmen. varför ska man börja borra nya skruv hål till gångjärnen när lösning är att sätta tillbaka brickorna ?

• Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.