Som Ugglan säger så är det Böjar och typ "gipsade" skarvar som brukar vara det som innehåller asbest.
Men som även den kloka Ugglan sa så är det inte säkert "asbestfritt" i de andra detaljerna, snacka med en saneringsfirma, det brukar inte vara några problem att få lite gratis rådgivning..
Till saken, hör med någon som vet med säkerhet för asbest är INTE bra, speciellt inte om du har barn hemma..
Men som även den kloka Ugglan sa så är det inte säkert "asbestfritt" i de andra detaljerna, snacka med en saneringsfirma, det brukar inte vara några problem att få lite gratis rådgivning..
Till saken, hör med någon som vet med säkerhet för asbest är INTE bra, speciellt inte om du har barn hemma..
Privatpersoner får riva asbets hemma utan vidare, men som företagare får man knappt titta på det utan koppla in saneringsfirma
JO, man "får". Men asbest är inte bra på något vis alls, och att vistas i en klent ventilerad källare och riva ner asbesthaltiga material är väl inte att rekommendera.. Privatpersoner får göra allt, eftersom det är deras eget ansvar..
Som skrivet innan så är de bara till 99 % i böjar och t-rör och är du osäker och ska riva själv så dränk skiten i vatten och dra plastpåse runt innan du river!! Kan vara svårt att bedöma själv vad som är asbets eller bara gipslager som dammar.
Japp, som sagt. tom här kommer det tipps om hur du som lekman kan utföra arbetet på en säkert sätt, sedan är det ju hursomhelst upp till dig om du ska ta tag i det själv eller anlita någon som kan det. Det kostar dock en hel del, så vågar man sig på det själv så är det mycket tjänat.. När det plev monterat på 50-60 talet så var det då inte frågan om något skydd..
Efter en koll på bilden tror ja faktiskt de inte är asbets i de du har sprättat upp kan dock finnas närmare t röret, men dränk me vatten så de int damma å trä en plastpåse runt de e ungefär så en firma kommer göra för svindyra pengar om dom kopplas in!
Som du säger pherra så var det väl en blöt massa när dem la på det, men när dom blandade massan däremot..
Men jag kan inte säga emot dig eftersom jag inte vet, och helt klart så om det är vått så dammar det inte(bara asbestdamm i lungorna som är skadligt). Så blöter man det ordentligt så är det säkert ingen fara..
Men jag kan inte säga emot dig eftersom jag inte vet, och helt klart så om det är vått så dammar det inte(bara asbestdamm i lungorna som är skadligt). Så blöter man det ordentligt så är det säkert ingen fara..