Hej.
Jag håller på med demo av lite prylar och behöver en labbplatta.
Är det OK att koppla in det enligt bild?
Jag kommer ansluta demoplattan med vanlig stickkontakt (jordad) till valfritt uttag i huset.
Genom en 2 polig brytare ser jag väl till att alltid bryta strömmen.
Men självklart kan väl det som är fas från normskåpet kunna bli "nolla" in i kontakten?
Men med denna uppkopplingen är det väl ändå lungt?
Säg mig ser detta ok ut?
Jag håller på med demo av lite prylar och behöver en labbplatta.
Är det OK att koppla in det enligt bild?
Jag kommer ansluta demoplattan med vanlig stickkontakt (jordad) till valfritt uttag i huset.
Genom en 2 polig brytare ser jag väl till att alltid bryta strömmen.
Men självklart kan väl det som är fas från normskåpet kunna bli "nolla" in i kontakten?
Men med denna uppkopplingen är det väl ändå lungt?
Säg mig ser detta ok ut?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 693 inlägg
Med stickproppen vänd åt fel håll så kommer säkringen bara att utgöra överlastskydd, inte jordfelsskydd. Men det spelar nog ingen roll då säkringen troligen inte har någon funktion i praktiken? Om allt är inbyggt, dubbelisolerat och prydligt installerat så kan nog risken för fel mellan brytaren och trafon försummas, vilket ordinarie säkring ändå skyddar mot. Trafon i sig antar jag har egna skydd? Och skyddsledaren till elektroniken är till för funktionen, inte skydd, för ett PELV-system kan det inte handla om? Den ska i så fall vara blå.
Tack bosse.
Menar du att jag kan ta bort säkringen alternativt sätta in en till så jag har på båda ledarna?
Trafon har egen säkring iofs så det kanske är onödigt eller?
Det är en beteckning på elektroniken för jord så antar bara att den skall dit.
Det är ett mätinstrument.
Vad är ett PELV-system?
Vad skull din rekomendation vara för inkoppling?
Menar du att jag kan ta bort säkringen alternativt sätta in en till så jag har på båda ledarna?
Trafon har egen säkring iofs så det kanske är onödigt eller?
Det är en beteckning på elektroniken för jord så antar bara att den skall dit.
Det är ett mätinstrument.
Vad är ett PELV-system?
Vad skull din rekomendation vara för inkoppling?
Jag hoppas du ursäktar, men det känns lite paradoxalt att du ska labba med elektronik men är osäker på hur du ska koppla in trafon.
Nätspänning ska man undvika att "leka" med om man inte vet vad man gör, det kan gå riktigt illa. Man får dessutom inte göra det som lekman, endast vissa enkla kopplingar, om man vet vad man gör.
Om du nu ska labba med elektronik skulle jag råda dig att skaffa ett laboratorie-nätaggregat, skaffar du ett med strömbegränsning så kan du skydda din elektronik bättre också under labbandet.
Ett sånt här är en billig livförsäkring och gör labbandet enklare och roligare
Och de har fler varianter också.
http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/labbaggregat/labbaggregat-45-w-p44424
Vill du skydda mot jordfel ska du sätta in en jordfelsbrytare.
Du har ju även, hoppas jag, avsäkrat i elskåpet, så din inritade säkring är lite kaka på kaka, om än kanske på en lägre effekt, men så har du som du nämner även en säkring i trafon som kanske är på än lägre styrka.
Nätspänning ska man undvika att "leka" med om man inte vet vad man gör, det kan gå riktigt illa. Man får dessutom inte göra det som lekman, endast vissa enkla kopplingar, om man vet vad man gör.
Om du nu ska labba med elektronik skulle jag råda dig att skaffa ett laboratorie-nätaggregat, skaffar du ett med strömbegränsning så kan du skydda din elektronik bättre också under labbandet.
Ett sånt här är en billig livförsäkring och gör labbandet enklare och roligare
Och de har fler varianter också.
http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/labbaggregat/labbaggregat-45-w-p44424
Vill du skydda mot jordfel ska du sätta in en jordfelsbrytare.
Du har ju även, hoppas jag, avsäkrat i elskåpet, så din inritade säkring är lite kaka på kaka, om än kanske på en lägre effekt, men så har du som du nämner även en säkring i trafon som kanske är på än lägre styrka.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 906 inlägg
Jag skulle sätta "sladden" direkt till trafon, finns absolut ingen säkrare frånskiljare/brytare än att dra ur stickproppen.
vad är det för sorts trafo?
varför ska mätsystemet jordas när det finns en extern trafo som skiljer nätet från mätburken?
är mätsystemet så "farligt" att man måste ta till så här drastiska åtgärder? Om man kapslar in allt fram till trafon så kan jag inte se några problem.
protte
vad är det för sorts trafo?
varför ska mätsystemet jordas när det finns en extern trafo som skiljer nätet från mätburken?
är mätsystemet så "farligt" att man måste ta till så här drastiska åtgärder? Om man kapslar in allt fram till trafon så kan jag inte se några problem.
protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 693 inlägg
Ja, mycket hänger på den där trafon. Men troligen kan du följa prototypens råd, dvs du behöver inte hantera primärsidan på något speciellt sätt annat än att plugga in transformatorn till nätet. Om trafon är så kraftig att säkringen på primärsidan även ska skydda sekundärsidan så kan det bli aktuellt med en tvåpolig säkring.
PELV = Protective extra low voltage. Skyddsseparerad strömkälla max 50 V med skyddsjord. Vanliga tillämpningar av detta är jag dock oklar på, kanske där ELV-systemet består av enkelisolerade ledare och där skyddsjord är oundviklig.
PELV = Protective extra low voltage. Skyddsseparerad strömkälla max 50 V med skyddsjord. Vanliga tillämpningar av detta är jag dock oklar på, kanske där ELV-systemet består av enkelisolerade ledare och där skyddsjord är oundviklig.
Man får faktiskt bygga elektriska apparater, även nätanslutna, för eget bruk. Detta har inget med behörighetsreglerna kring elinstallation att göra. Dock håller jag med om att det antagligen vore enklare och bättre med ett lämpligt laboratorieaggregat.thomasx skrev:Nätspänning ska man undvika att "leka" med om man inte vet vad man gör, det kan gå riktigt illa. Man får dessutom inte göra det som lekman, endast vissa enkla kopplingar, om man vet vad man gör.