3 675 läst · 12 svar
4k läst
12 svar
Inkoppling av radiatorer med kontaktor, var ska säkringen sitta?
Hej
Jag håller på att fundera ut hur jag ska styra mina radiatorer i sommarstugan och kommer styra tre trefasgrupper med två kontaktorer. Den ena kontaktorn kommer alltså ha två trefasgrupper under sig. Två av radiatorgrupperna matar nedervåningen och kommer styras gemensamt. Den andra matar övervåningen och kommer styras separat.
Kontaktor 1 som styr övervåningen sitter före avsäkringen av radiatorerna, borde den sitta efter istället?
Kontaktor 2 som styr två trefasgrupper blir lite konstig hur jag än tänker.
Alternativ 1
Sätta först kontaktorn och sedan två parallella trefasgrupper under. Det blir då flödesmässigt logiskt men det finns inget som skyddar mot ett katastrofalt fel i kontaktorn förutom huvudsäkringarna.
Alternativ 2
Sätta först en 16A trefasgrupp sedan kontaktorn och därefter de två trefasgrupperna. Men 16A huvudsäkringar blir det då svårt med selektiviteten.
Alternativ 3
Dela upp så att varje radiatorgrupp får en egen kontaktor som sätts efter säkringen. Jag undviker helst att sätta dubbla kontaktorer då det redan är rätt fullt i centralen.
Finns det något annat sätt att göra detta på eller är det något av alternativen ovan som är mer rätt än de andra?
Jag håller på att fundera ut hur jag ska styra mina radiatorer i sommarstugan och kommer styra tre trefasgrupper med två kontaktorer. Den ena kontaktorn kommer alltså ha två trefasgrupper under sig. Två av radiatorgrupperna matar nedervåningen och kommer styras gemensamt. Den andra matar övervåningen och kommer styras separat.
Kontaktor 1 som styr övervåningen sitter före avsäkringen av radiatorerna, borde den sitta efter istället?
Kontaktor 2 som styr två trefasgrupper blir lite konstig hur jag än tänker.
Alternativ 1
Sätta först kontaktorn och sedan två parallella trefasgrupper under. Det blir då flödesmässigt logiskt men det finns inget som skyddar mot ett katastrofalt fel i kontaktorn förutom huvudsäkringarna.
Alternativ 2
Sätta först en 16A trefasgrupp sedan kontaktorn och därefter de två trefasgrupperna. Men 16A huvudsäkringar blir det då svårt med selektiviteten.
Alternativ 3
Dela upp så att varje radiatorgrupp får en egen kontaktor som sätts efter säkringen. Jag undviker helst att sätta dubbla kontaktorer då det redan är rätt fullt i centralen.
Finns det något annat sätt att göra detta på eller är det något av alternativen ovan som är mer rätt än de andra?
Bästa svaret
Det du är rädd för i alternativ 1 kan vi bortse från dvs fel i kontaktorn som ger kortslutning är ytterst ovanligt. De felar tex i spolen så att den inte drar och inte sluter kontakterna eller kan någon kontakt svetsa eller kärva så att det är ström på någon eller alla faser trots att manövern är från. Där spelar det då mindre roll om placeringen är före/efter säkringarna.
Alternativ 2 ger inget det är att komplicera utan att nå några direkta fördelar. Och som du nämner ingen selektivitet heller. Det alternativet ser jag själv som sämst med dina förutsättningar.
Alternativ 3 vore rent och bra med möjlighet till styrning per grupp och logiskt i övrigt också. Men är det ont om plats finns inget som hindrar alternativ 1 det är helt ok och gör i så fall lika för båda grupperna med kontaktorerna före säkringarna.
Se till att dina kontaktorer är avsedda för summaströmmen på gruppen med två matningar. Även om du har 16 A nu är det rimligt att du väljer dem med Ith 25 A så är det invändningsfritt även vid ev framtida omläggningar.
Alternativ 2 ger inget det är att komplicera utan att nå några direkta fördelar. Och som du nämner ingen selektivitet heller. Det alternativet ser jag själv som sämst med dina förutsättningar.
Alternativ 3 vore rent och bra med möjlighet till styrning per grupp och logiskt i övrigt också. Men är det ont om plats finns inget som hindrar alternativ 1 det är helt ok och gör i så fall lika för båda grupperna med kontaktorerna före säkringarna.
Se till att dina kontaktorer är avsedda för summaströmmen på gruppen med två matningar. Även om du har 16 A nu är det rimligt att du väljer dem med Ith 25 A så är det invändningsfritt även vid ev framtida omläggningar.
Tack för input, det verkar som att jag tänkt rätt.
Jag har inte reflekterat över att centralen kan behöva skydd från kontaktorn för än nu men då kan jag strunta i det. Har som du säger mest tänkt att kontakterna bränner.
Då blir det en kontaktor för undervåningen och en för övervåningen med efterliggande säkringar. Så blir styrningen logisk också. Det blir 2st likadana 24A kontaktorer med extra LED indikering för att visa när de är dragna
Jag har inte reflekterat över att centralen kan behöva skydd från kontaktorn för än nu men då kan jag strunta i det. Har som du säger mest tänkt att kontakterna bränner.
Då blir det en kontaktor för undervåningen och en för övervåningen med efterliggande säkringar. Så blir styrningen logisk också. Det blir 2st likadana 24A kontaktorer med extra LED indikering för att visa när de är dragna
Och så sätter du upp en termostat för varje våning som drar kontaktorn vid inställd temp ( underhåll +10C ) sen sätter du in dina styrningar ( relän eller annat ) som ligger paralellt med termostaten , då kopplas den bort , kan inte bryta , och elementens termostater har tagit över som egna individer på inställd temperatur
Det är redan gjort
Över manöverbrytaren på kontaktorn ligger följande
Strömbrytare med indikerings led för lokalt tillslag
Termostat ställd på 5-10grader
Led lampa som indikerar dragen kontaktor
z-wave puck med två utgångar som drar varsinn kontaktor
Precis som du säger så ligger termostaterna som en failsafe om all styrning och luftvärmepumpen pajar så fryser det inte i alla fall. När kontaktorn är dragen så tar elementens egna termostater över och ser till att det blir lagom varmt.
En av anlednignarna till att jag har ett separat system på övervåningen är att det nog kan bli svårt för varmluften från luftvärmppumpen att nå hela vägen in och då behövs termostaten som håller frostfritt.
Över manöverbrytaren på kontaktorn ligger följande
Strömbrytare med indikerings led för lokalt tillslag
Termostat ställd på 5-10grader
Led lampa som indikerar dragen kontaktor
z-wave puck med två utgångar som drar varsinn kontaktor
Precis som du säger så ligger termostaterna som en failsafe om all styrning och luftvärmepumpen pajar så fryser det inte i alla fall. När kontaktorn är dragen så tar elementens egna termostater över och ser till att det blir lagom varmt.
En av anlednignarna till att jag har ett separat system på övervåningen är att det nog kan bli svårt för varmluften från luftvärmppumpen att nå hela vägen in och då behövs termostaten som håller frostfritt.
Det finns ett aber med en sådan koppling där en kontaktor ska dra , om spolen går sin väg så finns ingen spänning till radiatorerna , det blir kallt , ska det vara säkert till 95% så ska radiatorerna vara spänningslösa när kontaktorn är dragen .T toolman77 skrev:
Blir lite baklänges på kontaktorn ( normalt till dragen ) men finns extra kontakter att sätta på som tillbehör med ett flertal
NC eller NO kontakter i
Medlem
· Södermanlands län0
· 972 inlägg
AvE på youtube har testat billiga kontatktorer från ebay och fann att de funkar helt OK och är prisvärda för en homegamer men kanske inget för kritiska funktioner i en processindustri.R rävlyan skrev:
Såna hjälpkontakter är normalt för att inte säga alltid avsedda att användas i manöverkretsar och inte för större laster. Kontaktorer med brytande huvudpoler är verkligen ingen vanlig komponent och att bygga via hjälpkontakter ger nog ingen bra (bättre) tillförlitlighet.R rävlyan skrev:Det finns ett aber med en sådan koppling där en kontaktor ska dra , om spolen går sin väg så finns ingen spänning till radiatorerna , det blir kallt , ska det vara säkert till 95% så ska radiatorerna vara spänningslösa när kontaktorn är dragen .
Blir lite baklänges på kontaktorn ( normalt till dragen ) men finns extra kontakter att sätta på som tillbehör med ett flertal
NC eller NO kontakter i