Hej,
Tänkte koppla in en vattenfelsbrytare, efter att ha kollat runt lite föll valet på LK CubicSecure.
Den ska monteras på 22mm kopparrör efter vattenmätaren. Jag köpte till stödhylsor samt dessa klämringsövergångar till g20 Eurocone:
https://www.hornbach.se/p/vatette-klamringskoppling-22xg20-rak-invandig-ganga-va-1138/6079400/
Klämringskopplingen mot kopparrören är inga problem att montera, men frågan gäller g20 mot själva enheten, där uppkommer det några frågor som jag hoppas någon kan klargöra:
1: När jag gängar på kopplingen på vattenfelsbrytaren tar den i plasten innan den är helt emot stoppet på kopplingen (kanske är 2-3 mm glipa), det följde med en planadapter som gör att den precis går emot. Är tanken att man ska använda planadaptern?
2: Jag kan notera att om man använder deras egna produkt så är den hyvlad/honad så att det blir en tät koppling mellan brytaren och kopplingen (se bild), men det bör väl ändå gå att använda Vatettes klämringskoppling?
3: Givet att jag ska använda en planadapter, bör man använda en tätningsring enligt bild för att få det tätt eller räcker det med metall mot metall?
4: Bör man använda lin och pasta eller gängtejp för att få det tätt i gängorna? (Syftar såklart mellan enheten och klämringskopplingen och inte mellan kopparröret och klämringskopplingen)
Säg gärna till om det är något jag har uppfattat fel.
Bifogar lite bilder så ni förstår:
Hälsningar,
Oscar
Tänkte koppla in en vattenfelsbrytare, efter att ha kollat runt lite föll valet på LK CubicSecure.
Den ska monteras på 22mm kopparrör efter vattenmätaren. Jag köpte till stödhylsor samt dessa klämringsövergångar till g20 Eurocone:
https://www.hornbach.se/p/vatette-klamringskoppling-22xg20-rak-invandig-ganga-va-1138/6079400/
Klämringskopplingen mot kopparrören är inga problem att montera, men frågan gäller g20 mot själva enheten, där uppkommer det några frågor som jag hoppas någon kan klargöra:
1: När jag gängar på kopplingen på vattenfelsbrytaren tar den i plasten innan den är helt emot stoppet på kopplingen (kanske är 2-3 mm glipa), det följde med en planadapter som gör att den precis går emot. Är tanken att man ska använda planadaptern?
2: Jag kan notera att om man använder deras egna produkt så är den hyvlad/honad så att det blir en tät koppling mellan brytaren och kopplingen (se bild), men det bör väl ändå gå att använda Vatettes klämringskoppling?
3: Givet att jag ska använda en planadapter, bör man använda en tätningsring enligt bild för att få det tätt eller räcker det med metall mot metall?
4: Bör man använda lin och pasta eller gängtejp för att få det tätt i gängorna? (Syftar såklart mellan enheten och klämringskopplingen och inte mellan kopparröret och klämringskopplingen)
Säg gärna till om det är något jag har uppfattat fel.
Bifogar lite bilder så ni förstår:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hälsningar,
Oscar
Produkter som diskuteras: "gängtejp"

Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Eftersom du använder planadapter så måste det vara en packning på utsidan av planadaptern samt det måste vara något som trycker på packningen så att planadaptern trycks in i klämringskopplingen.
Annars är det onödigt med planadaptern.
Annars är det onödigt med planadaptern.
Precis! Det var det som lite var min fråga, så det är med andra ord korrekt att använda planadapter, packning sen skruva på g20x22 kopplingen enligt nedanstående bild? När packningen används blir det kortare gäng och då trycker allt på planadaptern.Demmpa skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, för att verkligen säkerställa att planadaptern & packningen bottnar i övergången så måste det vara lite mellanrum mellan övergången och plasten på vattenfelsbrytaren, det får inte se ut som bild 1 utan helt minst 1 mm spelrum mellan.
Bra, precis! Tack så mycket för svar!Demmpa skrev:
Med packningen så bottnar den innan den tar i plasten så då kör jag på det! Och om jag använder packningen behöver jag väl inte täta gängorna då det redan är tätt i och med packningen?
Gällande packningen, gör det något om det sticker ut? Den är lika stor som planadaptern under men då ”flänsen” på klämringen är mindre så ser man packningen från insidan. Vill ju inte på något sätt hindra vattenflödet eller riskera att en bit av packningen går av och går in i vattensystemet.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att få detta rätt behöver du varken någon packning eller planadapter. Det enda som behöver tätas är gängförbandet, vilket innebär att du endast behöver använda lin, gängtejp eller gängtätningssnöre. Jag föredrar själv lin eller gängtätningssnöre.
Om du använder lin, vira det runt gängorna på vattenfelsbrytaren efter att du har skrapat dem för bättre fäste. Det är också en fördel att använda någon form av pasta, exempelvis Locherpasta, för att säkerställa en tät och hållbar förbindelse. Kopplingen behöver inte bottna så att den ligger emot plasten eftersom du har en gängtätning och inte en plantätning.
Om du använder lin, vira det runt gängorna på vattenfelsbrytaren efter att du har skrapat dem för bättre fäste. Det är också en fördel att använda någon form av pasta, exempelvis Locherpasta, för att säkerställa en tät och hållbar förbindelse. Kopplingen behöver inte bottna så att den ligger emot plasten eftersom du har en gängtätning och inte en plantätning.
Tack för svar!S simmeboy skrev:För att få detta rätt behöver du varken någon packning eller planadapter. Det enda som behöver tätas är gängförbandet, vilket innebär att du endast behöver använda lin, gängtejp eller gängtätningssnöre. Jag föredrar själv lin eller gängtätningssnöre.
Om du använder lin, vira det runt gängorna på vattenfelsbrytaren efter att du har skrapat dem för bättre fäste. Det är också en fördel att använda någon form av pasta, exempelvis Locherpasta, för att säkerställa en tät och hållbar förbindelse. Kopplingen behöver inte bottna så att den ligger emot plasten eftersom du har en gängtätning och inte en plantätning.
Jag förstår! Men har jag då endast gängtätningen så blir den inte heller åtdragen så hårt, detta då jag inte bottnar kopplingen, men det kanske inte gör något?
Frågan blir om man förlorar något på på att både göra gängtätning och plantätning (dvs både täta med lin i gängorna samt använda adapter + packning) så att jag kan sova riktigt gott om nätterna, eller är det någon nackdel? (Typ att det blir mindre diameter pga adaptern så jag får sämre tryck i vattensystemet?)
Eftersom anslutningen är gjord för klämringskoppling så är det antingen klämring eller planadapter som ska användas.S simmeboy skrev:
Man ska aldrig ha lin, gängtejp, eller liknande på en anslutning som är gjord för klämring, anledningen är att godset är ganska tunn ute i änden så att det kan spricka. Det är bl.a därför som planadaptern har tillverkats.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden