läste mer och konsaterade att utebelysning räknas som permanent installation och då måste installeras vara fast och då krävs elektriker.

Dock tycker jag ju inte att det är mindre fast än diskmaskinen, tvättmaskinen, handdukstorken etc. De är förvisso gjorda för stickproppsanslutning och vad jag tycker har ju föga relevans då reglerna är som dom är..

Frågan är därmed inte längre aktuell.
 
Redigerat:
Regler och elsäkerhet går inte alltid ihop :x. Du får faktiskt montera en anslutningskabel på denna armatur och ansluta den till ett uttag. Du får också borra ett stort hål i väggen och dra kabeln därigenom - det behövs inte så mycket för att man kan anse det vara en lös anslutning och inte fast installation. Om du kan göra detta på ett tillfredsställande säkert sätt är en annan fråga.

Men lämpligen monterar man en dosa/uttag nära lampan, men det är behörighetskrävande så det får du inte även om du säkert skulle kunna göra det på ett utmärkt sätt. De flesta dosor med lite kvalite har lösa membrangenomföringar som går att ersätta med en kabelförskruvning.
 
Bo.Siltberg skrev:
Regler och elsäkerhet går inte alltid ihop :x. Du får faktiskt montera en anslutningskabel på denna armatur och ansluta den till ett uttag. Du får också borra ett stort hål i väggen och dra kabeln därigenom - det behövs inte så mycket för att man kan anse det vara en lös anslutning och inte fast installation. Om du kan göra detta på ett tillfredsställande säkert sätt är en annan fråga.

Men lämpligen monterar man en dosa/uttag nära lampan, men det är behörighetskrävande så det får du inte även om du säkert skulle kunna göra det på ett utmärkt sätt. De flesta dosor med lite kvalite har lösa membrangenomföringar som går att ersätta med en kabelförskruvning.
Ups, så kom det ett svar på frågan just som jag tyckte mig ha hittat svaret på annat håll och dödade av frågan för att inte uppta folks tid i onödan...Dumt att jag tog bort hela frågan, så bör man ju inte göra egentligen kom jag på efteråt direkt efteråt.
För andra som då läser får jag väl sammanfatta och skriva att frågan gällde om man fick koppla in en utelampa med kabel med stickpropp dragen genom ett rör i väggen, trots att armaturen var avsedd för fast installation och levererades utan sladdställ, eller om det var tvunget att vara en fast installation godkänd av någon med behörighet.

Bo - några följdfrågor:
Vad menar du med "Om du kan göra detta på ett tillfredsställande säkert sätt är en annan fråga"?
Jag har svårt att se några risker med det. Armaturen är tänkt att sitta utom räckhåll för normallånga människor, den kommer vara jordad och ansluten till uttag med jordfelsbrytare och den kommer att sitta väl skyddad under tak.
Kan du se några problem med säkerheten? Har jag förbisett något?
Nu lutar jag nog ändå mer åt alternativ två, att se till att få det gjort på ett riktigt sätt, men ändå...

I det dyrare och snyggaste alternativet med fast installation skriver du att man (en elektriker) kan ersätta en membrangenomföring med en kabelförskruvning. Men är det tillåtet då? Alla komponeneter ska väl vara CE-märkta och om man byter ut en komponent i en CE-märkt pryl så gäller väl ändå inte CE-märkningen längre? Då borde väl inte en ens en elektriker få göra så?
Jag ifrågasätter inte att det skulle vara både bra som säkert, men vad säger reglerna?
 
Redigerat:
Jag försökte bara vara lite filosofisk över den lätta antydningen "bättre med en (tillåten men olämplig) skarvsladd genom väggen än att kosta på en riktigt installation, alternativt bryta mot lagen och montera en nytt uttag/dosa själv". Här förordar vi bara riktiga och säkra lösningar - sedan får TS själv avgöra hur det utförs. ;)

Det är inget stort problem med en gummikabel genom ett stort hål i en vägg så länge som den blir bra förlagd och inte riskerar skadas. Det blir dock i praktiken en fast installation då den kommer att finnas där i många år, och till slut blir den kanske av misstag inbyggd så att den inte längre går att byta. Gummikablar, även av god kvalite som H07RN/BB/BQ etc har inte samma livslängd som installationskablar även om det säkert handlar om +30 år. Det största problemet med en sådan lösning är dock att folk kommer att peka finger och ropa hempul vilket kan vara olägligt, t.ex om huset ska säljas.

Dosor finns i många utföranden och vissa har denna avsedda funktion att tillåta en förskruvning/dragavlastning, eller så har de redan en dragavlastning. Elinstallationsreglerna säger ingenting specifikt om detaljer som dessa utan hänvisar till tillverkarens anvisningar.

Är det vanligt med åska kan det dock vara ide med ett uttag för att underlätta byte av lampan.
42597-4.jpg149398-4-1438675.jpg149399-2-dragavlastare_naerbild.jpg
Bilder från www.elbutik.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.