Hej, jag har kommit över en bättre begagnad Podab Proline HX 65 som är en trefas-tvättmaskin. När jag läser installationsanvisningarna så ser jag tvetydig information samt har lite funderingar kring vilka förbättringar av elinstallationen som behöver göras.

Jag har idag 3x10A smältsäkringar som går till tvättmaskinen. Anvisningarna säger 10-16A, så det bör räcka, men hade säkert varit lämpligt att uppgradera till 3x16A. Kabeln behöver ändå bytas ut, för jag såg till min fasa att någon tidigare har dragit en 4G1.5, använt bijordledaren som nolla (!) samt blå/svart/brun som faser... Max ström vid gång är specad till 13.5A.

Men nu till frågan, det står först i anvisningarna:

Säkring En säkring skyddar maskinen och ledningarna mot kortslutningar. Säkringar med glödtråd eller automatsäkringar (dvärgbrytare) kan användas som säkringar. Säkringarna måste vara av ”långsam” typ, vilket innebär kurva D för dvärgbrytare.
Men sedan lite senare:

Dvärgbrytare och säkerhetsbrytare Enfasmaskiner kräver en enpolig dvärgbrytare med strömberoende frånslagstid. Trefasmaskiner kräver en separat, trepolig dvärgbrytare med strömberoende frånslagstid som förhindrar skador på motorn genom att bryta strömmen till samtliga faser om en skulle råka gå förlorad. Se avsnittet med modellspecifika krav på dvärgbrytare.

VIKTIGT!: Alla säkerhetsbrytare ska uppfylla specifikationerna. ANVÄND INTE smältsäkringar i stället för dvärgbrytare.
Bör också ha en JFB av typ B pga likströmsdelar i maskinen. Eftersom elen ändå måste göras om, vad bör rekommendationen vara?

Dra ut ny trefas med allpolig dvärgsäkring för 16A vid centralen (dvs, skippa smältsäkringarna), jämte en JFB?

Ändra till 16A smältsäkringar, ny kabel och en JFB borta vid tvättmaskinen? Hur stor är egentligen risken för maskinen om en fas dör? Samma sak borde väl rimligtvis gälla om en huvudpropp skulle ryka, eller? Saknar verkligen maskinen ett motorskydd som ska rädda den?

Eller är JFB onödigt? Har väl ingen anledning att tro att en fast installerad tvättmaskin skulle ha felaktig jord, eller att någon skulle röra direkt vid elkablar från den fasta installationen. Det är mig veterligen inget krav att sätta in, så det handlar väl om risk och vad den faktiskt skyddar mot.

Jag skall givetvis rådgöra med elektriker, men vore bra med ett hum om vad som behöver göras så jag kan uppskatta kostnad och vad som blir overkill för en hemma-installation. En flerbostadstvättstuga har rimligtvis lite andra regler att förhålla sig till, och förutsättningar på elen.
 
Redigerat:
Jag tror de kanske har skrivit fel här "använd inte smältsäkringar istället för dvärgbrytare" Det skulle förmodligen varit "använd inte smältsäkringar istället för säkerhetsbrytare" I sitt kontext passar det bättre.

Om maskinen behöver en nolledare så måste du byta kabel. Men du kan säkra en 1,5 mm ledare med 13 amp vilket finns som smältsäkring eller dvärgbrytare.

Jordfelsbrytare är ett brand eller personskydd. Maskinen fungerar lika bra utan den,
 
Däremot behöver du ett motorskydd enl. texten
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
R reez skrev:
Däremot behöver du ett motorskydd enl. texten
Men ett motorskydd skulle väl slå av alla faser om en fast tappar ström... en trepolig dvärgbrytare skulle väl bara bryta alla faser om en fas blir överbelastad, ergo inte skydda om huvudsäkring går för en fas... ?

Står ju bara att man skall använda en allpollig dvärgbrytare, inte att man behöver ett motorskydd...
 
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tror de kanske har skrivit fel här "använd inte smältsäkringar istället för dvärgbrytare" Det skulle förmodligen varit "använd inte smältsäkringar istället för säkerhetsbrytare" I sitt kontext passar det bättre.

Om maskinen behöver en nolledare så måste du byta kabel. Men du kan säkra en 1,5 mm ledare med 13 amp vilket finns som smältsäkring eller dvärgbrytare.

Jordfelsbrytare är ett brand eller personskydd. Maskinen fungerar lika bra utan den,
Ja, det låter rimligare det du säger. Det sitter en trepolig brytare (ej fyrpolig, men det borde kanske duga) redan vid tvättmaskinen, men att säkra upp till 16A och köra 2.5mm2 kabel känns inte som någon dum idé oavsett. Har ingen aning om noll-ledaren används, den ska ju oavsett kopplas in.

Jag vet att maskinen fungerar utan JFB, jag resonerade kring hur viktigt skyddet i sig är..? På en fast installerad maskin.
 
Är inte helt säker på det jag nu kommer att skriva men:
Säkerligen finns det många trefas industrtvättmaskiner installerade med gängsäkringar runtom i landet så det ser jag som ett smärre problem
Krav på skydd genom Jfb beror på vilken miljö den finns i
Tre polig säkerhetsbrytare hade jag inte skippat
Säkerligen finns det någon här som besitter större kunskap än mig
Rätta mig om jag har fel i min tankegång
Då får även jag ta del av er kunskap
Har ännu inte råkat ut för att installera en trefas tvättmaskin
Men om jag ställs inför det kommer jag att kontrollera regelverket och anvisningarna
 
C
Jag skulle koppla in den som det är. Känns ruggigt överarbetat att dra om hela gruppledningen m.m. om det redan finns en 10A trefasmatning där maskinen skall stå. Rimligtvis har den väl ett inbyggt motorskydd som löser ut om en fas till motorn skulle försvinna.
Om det sen av någon anledning inte skulle funka kan man ju fundera på det då.
 
  • Gilla
Bygg hagberg och 1 till
  • Laddar…
J jishi skrev:
Har ingen aning om noll-ledaren används, den ska ju oavsett .
Det finns apparater som är 3-fas utan nolla. Då skall man inte koppla in någon nolledare.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det finns apparater som är 3-fas utan nolla. Då skall man inte koppla in någon nolledare.
För att verkligen veta om detta gäller just den här måste man se i manualen
Jag vet att det är väldigt omanligt att läsa manualer innan det går åt h-e
Men jag rekommendarar att det görs
Låt det manliga egot stå åt sidan för att det ska fungera och bli en säker inkoppling :cool:
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Manualen är här: https://www.podab.se/Filer/Dokument/Manualer Svenska/Manual HX 65-280.pdf?TS=637250392332215716

Elinkopplingen är beskriven på sida 34 och framåt. Neutral ska definitivt kopplas in så därför behövs dragningen från central ändå göras om (då det bara är 4 ledare i kabeln), för jag vill inte fortsätta köra nollan i bijordledaren. Då tänker jag att man lika gärna kan dra en 5G2.5 istället och höja avsäkringen.

Men ja, frågan är om allpolig dvärgbrytare spelar nån större roll.
 
C
J jishi skrev:
jag vill inte fortsätta köra nollan i bijordledaren.
Är det inte skyddsjorden som "ska" ligga på biledaren? Det är så klart inte optimalt, men så vitt jag vet gjorde man så under en historisk period och jag antar att det var enligt reglerna då(?) och ingen total katastrof. Ser likadant ut på trefasgrupperna i vårt hus.
 
C cpalm skrev:
Är det inte skyddsjorden som "ska" ligga på biledaren? Det är så klart inte optimalt, men så vitt jag vet gjorde man så under en historisk period och jag antar att det var enligt reglerna då(?) och ingen total katastrof. Ser likadant ut på trefasgrupperna i vårt hus.
Jo, men det är nån hempulare som agerade smartass, det finns en gul/grön jord som används som jord, men de andra tre ledarna användes som fas och man har kopplat biledaren som nolla (eller den är iaf inkopplad på N-plinten och det är dit nuvarande tvättmaskinen är kopplad idag).

Det råder inga tvivel kring att det är felkopplad, men det ska rättkopplas.
 
C
J jishi skrev:
det finns en gul/grön jord som används som jord, men de andra tre ledarna användes som fas och man har kopplat biledaren som nolla
Aha, ja, i så fall låter det som att du är inne på rätt spår. Gör om, gör rätt.
 
J jishi skrev:
Då tänker jag att man lika gärna kan dra en 5G2.5 istället och höja avsäkringen.
Ja det är ju ingen nackdel att gå upp kabelstorlek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.