Hej,

Jag ska koppla in en dubbel strömbrytare till två ljuskällor.

Kan någon beskriva hur jag ska dra trådarna från inkommande, till ljuskällorna och dubbelbrytaren. Jag ska inte ha någon annan brytare till dessa ljuskällor.

Jag lägger med en bild på brytaren

Vänligen

Björn

• En vit dubbel strömbrytare av märket LK med märkningar för installation mot träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fas in på L, en kabelbit därifrån och till L1. Ljuskällor anslutet till 1 och 3.
Ser fö ut att vara någon lågprisbrytare från biltema, dessa brukar ha dessa märkliga märkningar.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
garpen61 garpen61 skrev:
Kan någon beskriva hur jag ska dra trådarna från inkommande, till ljuskällorna och dubbelbrytaren. Jag ska inte ha någon annan brytare till dessa ljuskällor.
Jag tycker det verkar vara väldigt tydligt hur det ska kopplas? förstår man inte hur det ska kopplas så har man inte nödvändig kunskap och då får man inte utföra jobbet...
Iallafall enligt elsäkerhetsverkets regler.

• Gilla
Huddingebo och 4 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Fas in på L, en kabelbit därifrån och till L1. Ljuskällor anslutet till 1 och 3.
Ser fö ut att vara någon lågprisbrytare från biltema, dessa brukar ha dessa märkliga märkningar.

Hur koppas blåa och gula?

BirgitS
Samir sh Samir sh skrev:
Hur koppas blåa och gula?
Välkommen till forumet!

Det beror på vad blått och gult används till i just ditt rum.

BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det beror på vad blått och gult används till i just ditt rum.
köpte precis en likadan dubbeltrapp som på bilden ovan, blå är neutral och gul för jordat.

Samir sh Samir sh skrev:
köpte precis en likadan dubbeltrapp som på bilden ovan, blå är neutral och gul för jordat.
Gissar du nu?

I en brytare har man normalt sett varken jord eller nolla anslutet. Jord dras inte i gul ledare. Den är gulgrön eller i gamla anläggningar röd. Gul används till tändtråd i de fall jag stött på den.

D Daniel 109 skrev:
Gissar du nu?

I en brytare har man normalt sett varken jord eller nolla anslutet. Jord dras inte i gul ledare. Den är gulgrön eller i gamla anläggningar röd. Gul används till tändtråd i de fall jag stött på den.
Nej, gissar inte.

Det är två vägglampor utomhus, från varje kommer 3 tråder, en brun, en gulgrön och en blå. Jag köpte en biltema dubbeltrapp som ser precis som ovan och ska koppla båda till den. Från källan har jag också en brun, en gulgrön och en blå. Hur kopplar jag dem?

• Närbild av en hand som håller en elektrisk dubbeltrappbrytare med anslutna bruna, blåa och gulgröna kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej då är jag med.

koppla ihop alla nollor (blå) förslagsvid med en wago 221 eller liknande.

samma sak med alla jordar. (Gul-grön)

Inkommande fas kopplas till L och L1
Utgående tändtrådar kopplas till 1 respektive 3.
(bruna)

• Gilla
Samir sh
  • Laddar…
Du kopplar inte alls med det materiel du har. Strömbrytare är avsedda för installationsledare (EK eller FK), inte gummikabel (RK). Anslutningsklämmorna kanske helt enkelt inte fungerar. Gummikabel är en anslutningskabel som inte ska förläggas dolt och anslutas till en strömbrytare. Du ska ha en installationskabel, antingen direkt till armaturerna eller till en anslutningsdosa varifrån du kan använda en gummikabel med så kort och synlig sträcka som möjligt till armaturen, om armaturen stöder anslutningskabel.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Okej då är jag med.

koppla ihop alla nollor (blå) förslagsvid med en wago 221 eller liknande.

samma sak med alla jordar. (Gul-grön)

Inkommande fas kopplas till L och L1
Utgående tändtrådar kopplas till 1 respektive 3.
(bruna)
Nu funkar det, men knapparna måste vara en uppåt ⬆️ och en nedåt ⬇️ för att de ska vara tända.

Samir sh Samir sh skrev:
Nu funkar det, men knapparna måste vara en uppåt ⬆️ och en nedåt ⬇️ för att de ska vara tända.
Då har du inte kopplat som jag skrev. Då ska nåda vara uppåt för att tända.

Bilden fanns inte när jag svarade, men jag håller med föregående kommentar om kabelvalet. Brytaren är sannolikt inte avsedd för den typen av kabel.

• Gilla
Gamla gubben
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
@Samir sh, läste du mitt inlägg #11 ?
Ja, tack för ditt svar. Det var mycket till hjälp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.