En aning okunnig här.. men installatören från Elgiganten påtalade att han inte fick koppla in diskmaskinen som jag fick levererad i dag p.g.a. denna elkabel som finns bakom. Köket gjordes om för 7 år sedan (förra husägarna) med anlitade hantverkare och den förra diskmaskinen har varit inkopplad sedan dess..
Så, ska jag ifrågasätta installatören eller anlita en elektriker??
 
  • Elkabel som löper längs golvet bakom en oinstallerad diskmaskin, med en vägg med synliga skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skitsnack är det en hel kabel så kan den ligga i kondens. I bland när det är svårt att få fram ledningar och rör på ett vettigt sätt. så använder man det utrymme som finns under bänkskåpen. Utmärkt att transportera kablar och rör i. Det finns gott om plats bakom benet som är längst in
 
J jonaserik skrev:
Skitsnack är det en hel kabel så kan den ligga i kondens. I bland när det är svårt att få fram ledningar och rör på ett vettigt sätt. så använder man det utrymme som finns under bänkskåpen. Utmärkt att transportera kablar och rör i. Det finns gott om plats bakom benet som är längst in
J jonaserik skrev:
Skitsnack är det en hel kabel så kan den ligga i kondens. I bland när det är svårt att få fram ledningar och rör på ett vettigt sätt. så använder man det utrymme som finns under bänkskåpen. Utmärkt att transportera kablar och rör i. Det finns gott om plats bakom benet som är längst in
Tack! Blir bara så jäkla less på att man tydligen inte kan lita på att det är yrkeskunniga personer de skickar ut.. Fick dessutom levererat den 19.30 istället för mellan8-17..så inte superimponerad av Elgigantens leveranser just nu..
 
Var leveransen i i dag så har du orsaken, snabbt in snabbt ut , ska hem till gumman , det helg nu och ont om tid då dom kom sent.
 
J jonaserik skrev:
Var leveransen i i dag så har du orsaken, snabbt in snabbt ut , ska hem till gumman , det helg nu och ont om tid då dom kom sent.
 
B
Ser ju ut att vara hempulad el. En elektriker hade klamrat kabeln, för det är väl fast installerad el, och inte bara en udda placering av en förlängningskabel? Ser även ut som ett doslock saknas till vänster. Får väl hoppas det inte är nån spänning där.

Kan tänka mig att inatallatören möjligtvis såg en risk att man klämmer/skadar elkabeln som går där... eller mer troligt att klockan var 19.30 och h*n helt enkelt ville hem.
 
Han tyckte ju ändå ”så synd om mig” så han erbjöd sig att komma och installera den privat när jag kontaktat elektriker så jag slapp extra kostnad … Därav mina funderingar..
Så..även jäkligt less på att i dessa lägen uppenbarligen inneha fel kön och därmed anses ha beteckningen ”blåst” i pannan .. men svårt att i situationen ifrågasätta en ”sakkunnig” då det handlar om kombination el och vatten..
 
MultiMan
Det är en flexslang. Vet inte vilka regler som gäller för lös slang med FK inuti.
 
B BSOD skrev:
Ser ju ut att vara hempulad el. En elektriker hade klamrat kabeln, för det är väl fast installerad el, och inte bara en udda placering av en förlängningskabel? Ser även ut som ett doslock saknas till vänster. Får väl hoppas det inte är nån spänning där.

Kan tänka mig att inatallatören möjligtvis såg en risk att man klämmer/skadar elkabeln som går där... eller mer troligt att klockan var 19.30 och h*n helt enkelt ville hem.
Fast el..”utsågat”lock har suttit där, det lossnade när han tog ut förra maskinen. Så, om jag klamrar fast kabeln i väggen är det ok? Hans ”riskanalys” var att det blev för varmt för kabeln och att den var för nära golvet..
 
Skitsnack det med , var för privat, svartjobb ? Det är inget fel i att lägga flexslang under skåpen , det man brukar göra fast lite jobbigt att komma åt, är med buntband fästa dom i bakre benen.
 
B
Oj, det låter som skitsnack. Så varmt blir det ju inte där att det är relevant. Väggen är väl lika illa ute då också...
 
J jonaserik skrev:
Skitsnack det med , var för privat, svartjobb ? Det är inget fel i att lägga flexslang under skåpen , det man brukar göra fast lite jobbigt att komma åt, är med buntband fästa dom i bakre benen.
Tack! Tänker att jag åker till Elgiganten i helgen och ifrågasätter installatörens kompetens..har ingen lust att betala för en en tjänst som han tydligen kunde genomfört..
 
  • Gilla
raveper
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Oj, det låter som skitsnack. Så varmt blir det ju inte där att det är relevant. Väggen är väl lika illa ute då också...
Tänker att det snart bir installatören som får det hett.. Tack för respons!
 
Har du betalt för det. Tänker mera på om det finns ett uttag under diskbänken, då ska stickproppen i där och inte bakom maskinen eller finns det inget uttag så får leta lite om det går att koppla ihop. Helst egen propp och inte tillsammans med kaffebryggarn de ryker proppen direkt.
 
J jonaserik skrev:
Har du betalt för det. Tänker mera på om det finns ett uttag under diskbänken, då ska stickproppen i där och inte bakom maskinen eller finns det inget uttag så får leta lite om det går att koppla ihop. Helst egen propp och inte tillsammans med kaffebryggarn de ryker proppen direkt.
Finns uttag till maskinen, med skåpsvägg mellan så bör vara säkert.. så kaffeintaget är säkrat ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.