Hej,
Jag är nybörjare på VVS, men rätt händig i övrigt. Tycker det vore trevligt att slippa rörmokarkostnad för en sådan liten grej som att koppla in en diskmaskin (har köpt en från ikea), men jag har tyvärr ingen aning om hur jag ska gå till väga och det här med rör verkar vara lite krångligare än jag trodde. Har ingen tidigare erfarenhet av vattenkopplingar alls, men hoppas kunna lösa detta ändå (internet är min vän!) - Köket ska bytas om runt 3år dessutom så jag vill inte lägga onödiga pengar på det innan om det går att undvika.
Det har alltså inte suttit någon diskmaskin i köket innan och blandaren på diskbänken är av modell utan ventil för diskmaskinsvattnet. Till blandaren kommer det upp kall- och varmvattenrör från golvet. Dessa rör är kopparrör med ytterdiameter 12mm, men båda skarvas till 8mm ca 30cm under blandaren, se bild.
Dessa rör ser ut att gå hela vägen upp in i blandaren - Kan denna blandare levererats med dessa rör tro? 8mm verkar inte vara så vanligt för rördelar idag. Sett att det idag är flexibla slangar som följer med blandarna, men denna har ju ett antal år på nacken.
Min första fråga... Har hört att man av försäkringsmässiga skäl ska ha en diskbänksblandare med ventil för diskmaskinsvattnet. Om jag i så fall nu installerar diskmaskinen utan att ha en sådan blandare, gäller då inte min hemförsäkring om en läcka skulle uppstå vid diskbänken/diskmaskinen?
Om så är fallet är jag kanske beredd att köp en ny blandare (billigaste jag hittar ligger runt 600kr med denna funktion).
Som jag ser det har jag nu två alternativ och jag vill gärna ha lite vägledning om vilket som är bäst/smidigast.
1. Koppla in utan att köpa nyblandare. Kapa kallvattenröret och sätt dit ett T-kors så att jag kan koppla på diskmaskinsvattnet via denna. Då är väl kanske det bästa att sätta en ventil innan anslutning till maskinen så jag kan stänga av det vattnet om det skulle behövas? Gängan på vattenanslutning till diskmaskinen är väldigt stor, se bild, och jag förstår inte riktigt vad för del som passar där emellan?
2. Köpa ny blandare med ventil för diskmaskin. På nya blandare verkar det som att man får med flexibla anslutningsrör, vilket ju borde vara smidigare att jobba med för en amatör? Dessutom ser jag att om jag köper en blandare från just IKEA verkar såklart röret till diskmaskinen passa anslutningen till maskinen utan att jag behöver köpa extra delar, kan det stämma?
Så först skulle jag vilja ha hjälp med att bedöma de två alternativen ovan!
Sen har jag som sagt inte kunskapen om hur själva kopplingsarbetet fungerar. Som jag förstått det ska man kapa rören med en särskilt verktyg som försäkrar ett rakt snitt. Blir inte kopplingarna täta om snitten inte är raka eller? Finns det någon guide till hur man skarvar rör etc som någon kan länka till?
Vad det gäller avloppsvattnet från maskinen antar jag att det bara är att trä på den slangen till vattenlåset under diskhon (detta är i alla fall av modell nyare så den har en tapp för ändamålet). En slangklämma ska användas enligt instruktionen.
Mycket tacksam för hjälp!
Jag är nybörjare på VVS, men rätt händig i övrigt. Tycker det vore trevligt att slippa rörmokarkostnad för en sådan liten grej som att koppla in en diskmaskin (har köpt en från ikea), men jag har tyvärr ingen aning om hur jag ska gå till väga och det här med rör verkar vara lite krångligare än jag trodde. Har ingen tidigare erfarenhet av vattenkopplingar alls, men hoppas kunna lösa detta ändå (internet är min vän!) - Köket ska bytas om runt 3år dessutom så jag vill inte lägga onödiga pengar på det innan om det går att undvika.
Det har alltså inte suttit någon diskmaskin i köket innan och blandaren på diskbänken är av modell utan ventil för diskmaskinsvattnet. Till blandaren kommer det upp kall- och varmvattenrör från golvet. Dessa rör är kopparrör med ytterdiameter 12mm, men båda skarvas till 8mm ca 30cm under blandaren, se bild.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessa rör ser ut att gå hela vägen upp in i blandaren - Kan denna blandare levererats med dessa rör tro? 8mm verkar inte vara så vanligt för rördelar idag. Sett att det idag är flexibla slangar som följer med blandarna, men denna har ju ett antal år på nacken.
Min första fråga... Har hört att man av försäkringsmässiga skäl ska ha en diskbänksblandare med ventil för diskmaskinsvattnet. Om jag i så fall nu installerar diskmaskinen utan att ha en sådan blandare, gäller då inte min hemförsäkring om en läcka skulle uppstå vid diskbänken/diskmaskinen?
Om så är fallet är jag kanske beredd att köp en ny blandare (billigaste jag hittar ligger runt 600kr med denna funktion).
Som jag ser det har jag nu två alternativ och jag vill gärna ha lite vägledning om vilket som är bäst/smidigast.
1. Koppla in utan att köpa nyblandare. Kapa kallvattenröret och sätt dit ett T-kors så att jag kan koppla på diskmaskinsvattnet via denna. Då är väl kanske det bästa att sätta en ventil innan anslutning till maskinen så jag kan stänga av det vattnet om det skulle behövas? Gängan på vattenanslutning till diskmaskinen är väldigt stor, se bild, och jag förstår inte riktigt vad för del som passar där emellan?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2. Köpa ny blandare med ventil för diskmaskin. På nya blandare verkar det som att man får med flexibla anslutningsrör, vilket ju borde vara smidigare att jobba med för en amatör? Dessutom ser jag att om jag köper en blandare från just IKEA verkar såklart röret till diskmaskinen passa anslutningen till maskinen utan att jag behöver köpa extra delar, kan det stämma?
Så först skulle jag vilja ha hjälp med att bedöma de två alternativen ovan!
Sen har jag som sagt inte kunskapen om hur själva kopplingsarbetet fungerar. Som jag förstått det ska man kapa rören med en särskilt verktyg som försäkrar ett rakt snitt. Blir inte kopplingarna täta om snitten inte är raka eller? Finns det någon guide till hur man skarvar rör etc som någon kan länka till?
Vad det gäller avloppsvattnet från maskinen antar jag att det bara är att trä på den slangen till vattenlåset under diskhon (detta är i alla fall av modell nyare så den har en tapp för ändamålet). En slangklämma ska användas enligt instruktionen.
Mycket tacksam för hjälp!
Jag kanske skrämde folk med onödigt mycket text
Jag har i alla fall ringt min hemförsäkring nu (Länsförsäkringar) och dom sa att man rekommenderar att ha blandare med avstängningsfunktion för diskmaskinsvattnet eftersom detta vatten "ska" vara avstängt alltid när diskmaskinen inte används, och då förstår jag verkligen vitsen med att ha en sådan ventil på blandaren. Men han sa också att man inte ska behöva byta blandare bara för detta, utan det räcker med att sätta en ballofix-ventil för diskmaskinsvattnet direkt under diskbänken istället. Skönt att få det förtydligat i alla fall.
Jag har i alla fall ringt min hemförsäkring nu (Länsförsäkringar) och dom sa att man rekommenderar att ha blandare med avstängningsfunktion för diskmaskinsvattnet eftersom detta vatten "ska" vara avstängt alltid när diskmaskinen inte används, och då förstår jag verkligen vitsen med att ha en sådan ventil på blandaren. Men han sa också att man inte ska behöva byta blandare bara för detta, utan det räcker med att sätta en ballofix-ventil för diskmaskinsvattnet direkt under diskbänken istället. Skönt att få det förtydligat i alla fall.
Eftersom du undrar så mycket och inte vet hur du ska göra rekommenderar jag hantverkare. Eller någon som kan det bra. Då det finns risk att något kan gå fel. Hantverkare kan också göra fel men det är då mindre pinsamt. Bor du i lägenhet eller radhus så förstör du även för grannar om något går fel. Om du ändå gör det sätt en fuktvakt bakom bänken vid kranen som varnar om det blir fuktigt. Hade du gjort det i våtutrymmet är det mindre risk.
Våtutrustning i kök är en stor kostnad för försäkringsbolag och då främst kranar och diskmaskiner. Det är ofta det börjar läcka efter renovering i kök tänk även på det.
Jag har själv drabbats av grannens fackmannamässiga installation av diskmaskin. Hade han gjort det själv hade jag varit extra sur på honom då han har tummen mitt i hand och gör i princip inget utan bara låter det vara.
Våtutrustning i kök är en stor kostnad för försäkringsbolag och då främst kranar och diskmaskiner. Det är ofta det börjar läcka efter renovering i kök tänk även på det.
Jag har själv drabbats av grannens fackmannamässiga installation av diskmaskin. Hade han gjort det själv hade jag varit extra sur på honom då han har tummen mitt i hand och gör i princip inget utan bara låter det vara.
Redigerat:
Inredare
· Västra götaland
· 121 inlägg
De smala rören sitter fast i blandaren, idag finns både blandare med rör och med slangar.
Det är som jag fattat det rekommenderat att avstängning ska sitta ovan bänk, det finns speciella lite snyggare diskmaskinsavstängningar som kopplas in separat om man inte vill ha en vanlig kulventil.
Det kommer med en grå bussning i plast till diskmaskinen som du ska koppla in i den stora plastgängan. I den kan du sen koppla in en 1/2" gänga (tex en 12xr15, dvs en koppling med 15mm gänga i ena ändan och klämringskoppling för 12 mm rör i den andra), som du sen ansluter till avstängningen.
För att kapa rören använder du en rörskärare, finns billiga varianter som inte kostar många kronor...
När du drar åt klämringskopplingarna är det viktigt att du drar lagom hårt för att inte få något läckage. Minsta lilla repa på röret under klämringen kan dessutom ge läckage.
Efter att allt är inkopplat och du har slagit på vattnet skulle jag rekommendera att du lindar lite hushålls- eller toapapper runt kopplingarna och inspekterar detta efter ett bra tag för att upptäcka ev. läckage.
Det är inte svårt att koppla rör själv men är du osäker så håller jag med om att du bör anlita någon, går det fel kan det få väldigt tråkiga konsekvenser...
Lycka till!
Det är som jag fattat det rekommenderat att avstängning ska sitta ovan bänk, det finns speciella lite snyggare diskmaskinsavstängningar som kopplas in separat om man inte vill ha en vanlig kulventil.
Det kommer med en grå bussning i plast till diskmaskinen som du ska koppla in i den stora plastgängan. I den kan du sen koppla in en 1/2" gänga (tex en 12xr15, dvs en koppling med 15mm gänga i ena ändan och klämringskoppling för 12 mm rör i den andra), som du sen ansluter till avstängningen.
För att kapa rören använder du en rörskärare, finns billiga varianter som inte kostar många kronor...
När du drar åt klämringskopplingarna är det viktigt att du drar lagom hårt för att inte få något läckage. Minsta lilla repa på röret under klämringen kan dessutom ge läckage.
Efter att allt är inkopplat och du har slagit på vattnet skulle jag rekommendera att du lindar lite hushålls- eller toapapper runt kopplingarna och inspekterar detta efter ett bra tag för att upptäcka ev. läckage.
Det är inte svårt att koppla rör själv men är du osäker så håller jag med om att du bör anlita någon, går det fel kan det få väldigt tråkiga konsekvenser...
Lycka till!
Tack för er input!
Jag bor i villa, så det är ingen risk för nån annan än oss själva... Jag är mycket noggrann och skulle dock dubbelkolla installationen flera gånger innan jag bedömer den som OK, så jag är inte direkt orolig, bara jag får lite tips
Highflower: Tack för detaljerade tips! Jag glömde skriva att jag köpte ett visnings-ex och tyvärr var inte bussningen du nämner med, om du menar denna som kan ses i installationsguiden från IKEA:
Så vad kan jag göra då? finns liknande i handeln eller är det annars reservdel som måste beställas? Jag var vid köpet medveten om att jag skulle behöva beställa delar då det var annat som saknades också. Tacksam för svar!
Då jag nu fått reda på att det räcker med en ventil under tänker jag köra på det. Men steg 1 är ju att dela det befintliga röret och sätta in ett T-kors. Nåra tankar kring hur det ska gå till? Man kan väl inte bara ta bort en del av röret och sätta in ett kors mellan... längden på röret kommer väl aldrig matcha 100% då, vilket väl behövs?
Jag bor i villa, så det är ingen risk för nån annan än oss själva... Jag är mycket noggrann och skulle dock dubbelkolla installationen flera gånger innan jag bedömer den som OK, så jag är inte direkt orolig, bara jag får lite tips
Highflower: Tack för detaljerade tips! Jag glömde skriva att jag köpte ett visnings-ex och tyvärr var inte bussningen du nämner med, om du menar denna som kan ses i installationsguiden från IKEA:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så vad kan jag göra då? finns liknande i handeln eller är det annars reservdel som måste beställas? Jag var vid köpet medveten om att jag skulle behöva beställa delar då det var annat som saknades också. Tacksam för svar!
Då jag nu fått reda på att det räcker med en ventil under tänker jag köra på det. Men steg 1 är ju att dela det befintliga röret och sätta in ett T-kors. Nåra tankar kring hur det ska gå till? Man kan väl inte bara ta bort en del av röret och sätta in ett kors mellan... längden på röret kommer väl aldrig matcha 100% då, vilket väl behövs?
Moderator
· Stockholm
· 53 446 inlägg
Jo en liknande bussning finns. För det mesta i mässing. Du behöver täta gängorna med lin eller gängtejp. Har för mig att det måste vara tejp mot gängade delar i plast. Annars är det lättare att få tätt med lin (det finns flera trådar här om hur man gör med lin, sök). Lin har fördelen att det sväller i vatten, så det är i någon mån självtätande.
Kopplingar mot släta rör gör man med klämkopplingar, där skall man absolut inte ha lin eller annat tätningsmaterial.
Kopplingar mot släta rör gör man med klämkopplingar, där skall man absolut inte ha lin eller annat tätningsmaterial.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"

Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Inredare
· Västra götaland
· 121 inlägg
Du ska väl inte täta gängorna här eller? Är det inte en packning som ska täta vid denna koppling?
Du kapar iaf 12mm röret på lämpligt ställe och monterar in ett T-rör, typ detta. Röret är ganska flexibelt så det bör räcka att kapa det en gång. När du monterar dit T-röret, se då till att rören bottnar i kopplingen (går ända in). Från T-röret drar du sen en 12mm rörstump till din avstängning. Från denna ytterligare en rörstump och därefter en koppling som du kan skruva i bussningen.
Om rören är mjukglödgat (ej hårt eller halvhårt) krävs det stödhylsor vid klämringskopplingarna.
Innan du börjar, kom ihåg att stänga av vattnet!
Bussningen du behöver är en R15*R20, använder du en i metall bör det vara lin som gäller på R15-gängan (mellan kopplingen och bussningen) men den i plast som ska följa med maskinen är försedd med packning.
Det finns givetvis massa alternativa sätt med andra kopplingar (som kanske blir både bättre och med färre delar) men detta bör fungera tycker jag. Jag är dock ingen rörpulare så lita inte blint på vad jag skriver utan att någon annan instämt..
Du kapar iaf 12mm röret på lämpligt ställe och monterar in ett T-rör, typ detta. Röret är ganska flexibelt så det bör räcka att kapa det en gång. När du monterar dit T-röret, se då till att rören bottnar i kopplingen (går ända in). Från T-röret drar du sen en 12mm rörstump till din avstängning. Från denna ytterligare en rörstump och därefter en koppling som du kan skruva i bussningen.
Om rören är mjukglödgat (ej hårt eller halvhårt) krävs det stödhylsor vid klämringskopplingarna.
Innan du börjar, kom ihåg att stänga av vattnet!
Bussningen du behöver är en R15*R20, använder du en i metall bör det vara lin som gäller på R15-gängan (mellan kopplingen och bussningen) men den i plast som ska följa med maskinen är försedd med packning.
Det finns givetvis massa alternativa sätt med andra kopplingar (som kanske blir både bättre och med färre delar) men detta bör fungera tycker jag. Jag är dock ingen rörpulare så lita inte blint på vad jag skriver utan att någon annan instämt..
Moderator
· Stockholm
· 53 446 inlägg
Enklast blir ju om du följer beskrivningen från highflower här ovan. Men välj en T-koppling med klämmkopplingar för bef. röret, och en vanlig gängad utgång på tvären. Ex. http://www.rinkabyror.se/artikel/klamkoppl-t-ror-12xr15invx12/?select=true
Och så en föravstängningsventil: http://www.rinkabyror.se/artikel/foravstangning-ut-ut-15r/?select=true
Så slipper du några rörstumpar.
Kan dock vara lite svårt att hitta delarna i vanliga byggbutiker (kolla Hornbach). Och det är lite för få prylar att beställa på nätet, frakten blir orimligt hög.
Och så en föravstängningsventil: http://www.rinkabyror.se/artikel/foravstangning-ut-ut-15r/?select=true
Så slipper du några rörstumpar.
Kan dock vara lite svårt att hitta delarna i vanliga byggbutiker (kolla Hornbach). Och det är lite för få prylar att beställa på nätet, frakten blir orimligt hög.
Tack för grymma svar, nu börjar jag förstå detta.
hempularen: Jag gillar din lösning, men har kikat runt och jag har (som du misstänkte) inga butiker med dom prylarna nära här.
Testar tipset från Highflower och om jag fattat rätt så borde det bli följande sekvens:
T-rör 12x12x12 -> 12mm rörstump ut från sidan -> Ventil rak 12mm -> 12mm rörstump -> övergång 12-R15 -> Bussning R15-R20 -> koppla till diskmaskinens slang med R20
Ser detta korrekt ut? och som jag förstått bör jag köpa halvhårt kopparrör och jag slipper då behovet av stödhylsor.
Lin behöver jag också till gängan mellan R15/R15, men behöver man köpa nån rörgängspasta separat eller är linet redan behandlat?
Tittat lite på de butiker jag har i trakten och ser att Jula och Biltema som har alla dom sakerna, billigt. Duger deras grejer eller bör man köpa nån annanstans?
hempularen: Jag gillar din lösning, men har kikat runt och jag har (som du misstänkte) inga butiker med dom prylarna nära här.
Testar tipset från Highflower och om jag fattat rätt så borde det bli följande sekvens:
T-rör 12x12x12 -> 12mm rörstump ut från sidan -> Ventil rak 12mm -> 12mm rörstump -> övergång 12-R15 -> Bussning R15-R20 -> koppla till diskmaskinens slang med R20
Ser detta korrekt ut? och som jag förstått bör jag köpa halvhårt kopparrör och jag slipper då behovet av stödhylsor.
Lin behöver jag också till gängan mellan R15/R15, men behöver man köpa nån rörgängspasta separat eller är linet redan behandlat?
Tittat lite på de butiker jag har i trakten och ser att Jula och Biltema som har alla dom sakerna, billigt. Duger deras grejer eller bör man köpa nån annanstans?
Deras grejer duger gott...
Stödhylsor ska användas på halvhårda rör oxå...
Köp pasta linet är inte förbehandlat..
Det ser bra ut, var bara noga så går det bra, är du lite händig så är det inget problem.
Lycka till det är grymt skönt med en diskmaskin.....
Stödhylsor ska användas på halvhårda rör oxå...
Köp pasta linet är inte förbehandlat..
Det ser bra ut, var bara noga så går det bra, är du lite händig så är det inget problem.
Lycka till det är grymt skönt med en diskmaskin.....
Hehe tack! Ja, det har inte gått en dag i detta hus utan att man saknat en diskmaskin och nu är det nära! =)
Fixar även stödhylsor då och en komplett gängtätningssats då.
Läste även en "guide" där det stod att man ska dra åt klämringskopplingarna för hand och sedan 1¼ varv extra (för koppar 12mm) med nyckel för att få ungefär rätt moment, värt att tänka i morgon när jag provar detta!
Fixar även stödhylsor då och en komplett gängtätningssats då.
Läste även en "guide" där det stod att man ska dra åt klämringskopplingarna för hand och sedan 1¼ varv extra (för koppar 12mm) med nyckel för att få ungefär rätt moment, värt att tänka i morgon när jag provar detta!
Snabb fråga: är det nån skillnad på R och G gänga? Eller är det bara invändig/utvändig? Ganska otydligt i butik...
Inredare
· Västra götaland
· 121 inlägg
Nej, det är samma gänga har jag förstått det som, de är koniska rörgängor för att sluta tätt. R används av rörmokare medans G används av alla andra.
Detta förvirrade mig väldigt mycket också när jag ville ha gängtappar för R-gängor, de existerar inte.
De flesta jag pratade med hade ingen koll på mer än sitt eget användningsområde, dvs rörmokarna visste inte vad G-gängor var och verkstadsfolk hade ingen koll på R-gängor...
Detta förvirrade mig väldigt mycket också när jag ville ha gängtappar för R-gängor, de existerar inte.
De flesta jag pratade med hade ingen koll på mer än sitt eget användningsområde, dvs rörmokarna visste inte vad G-gängor var och verkstadsfolk hade ingen koll på R-gängor...
Medlem
· Stockholm
· 2 189 inlägg
Det tycks vara olika för alla fabrikat. Hitta gärna en instruktion för just det materiel du har.HansGreger skrev:Hehe tack! Ja, det har inte gått en dag i detta hus utan att man saknat en diskmaskin och nu är det nära! =)
Fixar även stödhylsor då och en komplett gängtätningssats då.
Läste även en "guide" där det stod att man ska dra åt klämringskopplingarna för hand och sedan 1¼ varv extra (för koppar 12mm) med nyckel för att få ungefär rätt moment, värt att tänka i morgon när jag provar detta!
I övrigt tycks det stora problemet med VVS vara den stora mängden helt (egentligen halvt, vilket bara gör det värre) inkompatibla standarder. VVS tycks mig mer pussel än hantverk. :/
Kunde prova i butik och insåg att R och G borde vara samma.
Har nu kunnat provköra diskmaskinen, härligt!
Stötte på lite problem på vägen. Fick köra med stödhylsor endast där jag kunde... De gamla 12mm-rören som fanns under diskbänken måste ha en mindre innerdiameter än nya rör (!?) för hur mycket jag än avgradade etc så gick inte stödhylsorna in i dessa rör... Chansade och körde utan och det verkar fungera. Kan det vara så att de är så pass gamla så det var en annan standard för storleken?
Fick också böja och trycka lite på dessa rör för att få in t-korset och det verkar ha resulterat i att den övergång som fanns innan från 12mm-8mm börjat läcka lite. Droppar en droppe var 5e minut eller så, ska prova sen om det kanske bara går att dra åt där det läcker. Blir i annat fall kanske svårt att ersätta den då 8mm-röret inte ser ut att vara rakt nånstans, eller går det i vilket fall?
Verkar iaf som att de kopplingar jag satte dit är täta, t.o.m. den med lin+pasta, vilket känns fint
Såhär såg enheten ut som jag monterade i förväg och sen satte in:
En parantes är att det kändes sådär att köpa 2m kopparrör när jag bara behövde 5cm, men nu har jag reserv i framtiden
Tack alla för hjälpen!
Har nu kunnat provköra diskmaskinen, härligt!
Stötte på lite problem på vägen. Fick köra med stödhylsor endast där jag kunde... De gamla 12mm-rören som fanns under diskbänken måste ha en mindre innerdiameter än nya rör (!?) för hur mycket jag än avgradade etc så gick inte stödhylsorna in i dessa rör... Chansade och körde utan och det verkar fungera. Kan det vara så att de är så pass gamla så det var en annan standard för storleken?
Fick också böja och trycka lite på dessa rör för att få in t-korset och det verkar ha resulterat i att den övergång som fanns innan från 12mm-8mm börjat läcka lite. Droppar en droppe var 5e minut eller så, ska prova sen om det kanske bara går att dra åt där det läcker. Blir i annat fall kanske svårt att ersätta den då 8mm-röret inte ser ut att vara rakt nånstans, eller går det i vilket fall?
Verkar iaf som att de kopplingar jag satte dit är täta, t.o.m. den med lin+pasta, vilket känns fint
Såhär såg enheten ut som jag monterade i förväg och sen satte in:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En parantes är att det kändes sådär att köpa 2m kopparrör när jag bara behövde 5cm, men nu har jag reserv i framtiden
Tack alla för hjälpen!