921 läst · 3 svar
921 läst
3 svar
Inkoppling av acctankar
Hej
Har idag en Nibe VX combi från -95 med två "tomma" 500 literstankar.
Skall nu komplettera detta system med vakumsolpaneler och en tekniktank 500 l (innehållande tre slingor, en till sol och två till tappvatten).
Mina planer är följande:
1. Behålla shuntning till element från pannan
2. plocka ut tappvatten från tekniktank.
Nu till fundering:
Hur löser jag laddning av tankar från sol respektive panna och sedan återladdning för tappvatten och elementvatten? I första läge vill jag ha tappvatten och i andra läge elementvatten. När inte solenergin räcker till kör jag endast med ved. Har idag ingen laddomat och är ganska säker på att jag behöver kopplettera med detta också. Har bollat tanken på att lämna alla inkopplingar på pannan och hämta all värme ur tekniktanken men kommer då fram till att pannans volym är 270 liter samt att jag behöver värma ca: halva tekniktanken ca: 250 liter innan jag har tapp och elementvatten vilket känns som det blir ett långsamt system innan jag jar tillgång till värme.
Någon klok som har ideér på inkopplingsförslag och gärna lite skisser på dessa.
Hoppas ni förstår hur anläggningen ser ut och har lite goda ideér
//Magnus
Har idag en Nibe VX combi från -95 med två "tomma" 500 literstankar.
Skall nu komplettera detta system med vakumsolpaneler och en tekniktank 500 l (innehållande tre slingor, en till sol och två till tappvatten).
Mina planer är följande:
1. Behålla shuntning till element från pannan
2. plocka ut tappvatten från tekniktank.
Nu till fundering:
Hur löser jag laddning av tankar från sol respektive panna och sedan återladdning för tappvatten och elementvatten? I första läge vill jag ha tappvatten och i andra läge elementvatten. När inte solenergin räcker till kör jag endast med ved. Har idag ingen laddomat och är ganska säker på att jag behöver kopplettera med detta också. Har bollat tanken på att lämna alla inkopplingar på pannan och hämta all värme ur tekniktanken men kommer då fram till att pannans volym är 270 liter samt att jag behöver värma ca: halva tekniktanken ca: 250 liter innan jag har tapp och elementvatten vilket känns som det blir ett långsamt system innan jag jar tillgång till värme.
Någon klok som har ideér på inkopplingsförslag och gärna lite skisser på dessa.
Hoppas ni förstår hur anläggningen ser ut och har lite goda ideér
//Magnus
Kolla www.termoventiler.se inkopplings alternativ, och om jag vore som du skulle jag skaffa en Laddomat 21
Hittade denna lösning, www. termoventiler.se/media/upload/LM5030_med_solfangare.pps det som är lite frågetecken kring, skall de två "tomma" tankarna seriekopplas eller paralellkopplas?
Annars tror jag detta verkar ok, eller vad tror övriga?
//Magnus
Annars tror jag detta verkar ok, eller vad tror övriga?
//Magnus
Jag är ingen expert men paralell tror jag med möjlighet att stänga en eller flera tankar. Detta är bra vid drift av solfångare.