Tjenare!
Jag håller på att dränera ena sidan på huset och fram till brunn på gaveln,
Brunnen skall bytas och sättas en ny är tanken, därför har jag frilagt samtliga rör runt brunnen, dränering dagvatten och utlopp från brunn, samt husets avlopp som y kopplats på utkommande från brunn.
men i samband med handgrävningen dyker de upp ett svart/rostigt rör intill husets avlopp, (inkommande vatten ?) Med tanke på hus lösningen är inne i huset för inkommande vatten så stämmer det inte överens rinktigt att rörer ska in där, har även testat med "koppartråds tricket" och den säger att vattenledningen ligger några meter ifrån ( vilket också är mer logiskt i detta fallet )
Min fråga är då, finns det någon annan ledning jag missar här ? Huset är byggt 54 och vad jag vet så har det aldrig gjorts några renoveringar under mark eller ledningar, och inkommande i huset är järnrör direkt från plattan upp med yttervägg i källaren.
Om detta rör i backen mot all förmodan skulle vara inkommande vatten så innebär de att den går in under grunden/platten vilket voren en väldigt konstig dragning då de inte stämmer riktigt med var vattnet kommer in i källarn, vattnet dyker upp i källaren ut med väggen ca 3 meter åt vänster i bild från hörnet sett.
någon som har en aning ?
Bifogar en bild där man ser
Blått "mystiska röret"
Rött " utkom från brunn och hus"
Gul "dränering"