Vid stugan har vi en mindre lyckad provisorisk lösning för det inkommande vattnet.
Provisoriet har nu med marginal fyllt 10år och det är hög tid att göra något innan marktrycket i symbios med rötan krånglar till det för oss.

Min spontana tanke är att förlänga och vinkla upp slangar/ventiler mer centralt i gropen varefter ett glasfiberrör med diameter 480 (får plats i bef låda) ställs ner över installationen. Därefter får trälåda gärna brytas ner.

Är detta en vettig lösning?
- Finns det färdiga rör i denna diameter eller måste jag laminera själv?
- Kan det vara en ide att inte vinkla upp slangarna utan förse ventilerna med någon form av ”ratt på pinne”?
- 28 mm trallvirke har klarat trycket så här långt. Att ersätta det med ett helt runt rör är jag därför inte orolig för även om laminatet inte skulle vara mer än drygt 3 mm. Om man istället skulle göra formen oval, tror ni att det ör övermodigt att nyttja hela lådans storlek?

Tips och idéer mottages med stor tacksamhet.
Det är inte möjligt att gräva/frilägga pga illa vald lokalitet och att en terrass (om än med lucka) döljer gropen.
De slangar som syns på bilden är till hus och uthus till vänster och från två olika pumpar till höger.

• Utsikt över en provisorisk vatteninstallation i grop med trälådor och synliga slangar och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Googla vattenmätarbrunn, då kan du få idéer. Diametern är nära 480mm på de jag har sett.

• Gilla
dadid
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.