Hej!

Fick mig en funderare angående inkommande vatten. Det är ett kopparrör med en ytterdia på runt 40mm som kommer upp ur plattan (hus från -65 med källare) kopplingspunkten i gatan är ca 12m från huset.

Min fråga är, hur är det troligtvis skarvat, antar att man inte brukade sätta klämringskopplingar? Bör vara någon form av lödning??

Skulle tro att kopparrören har många år kvar men så började lura på hur dom var skarvade..

Någon som tror sig veta?

/Andreas

S
Är nog osäkert att det är koppar ända till gatan , säkert skarvat i jord till PEM-slang

Krilleman
Det finns ställen som koppar hela vägen ut i gatan.

Men det vet man inte med säkerhet först man gräver upp det.

Jaså plast 1965? Isf skulle det med all säkerhet sitta en koppling under jord.

Jag bila upp golvet nyligen för att lägga nyt avlopp, kunde då se koppar röret gå rakt ner under plattan, den halvmeter som var synlig var koppar iaf.

hsd
Kopparrör är mest troligtvis lödda med muffar och går förmodligen hela vägen till avstängningsventilen i gatan

Jag skulle bli förvånad om det var något annat än hårdlödda kopplingar, -65 gjorde man fortfarande saker riktigt.

Mikael_L
Var det inte vanligast med galvade stålrör i vattenservisen på den tiden?

Fast den brukade ju gå hela vägen in i huset i samma material, så det kanske inte TS har då...

Ja som sagt det är koppar som kommer in i huset och iaf 0.5m under plattan.

Ja, känns mest sanolikt att det är hårdlödda muffar/skarvar. Skulle tro att servisen har iaf 50 år till, eller vad tror ni? Ordentligt gods i dessa rör!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.