Hej!

Vill ersätta mina telejack med nätverksuttag. Hus från -83. Är det någon som vågar killgissa om detta kan vara inkommande tele och om det röret går till första telejacket?
 
  • En uppsättning kablar och rör på en vägg som kan vara kopplade till ett gammalt telejacksystem i ett hus från 1983.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är en skarvhylsa. om du drar i kabeln som går in där kommer du få ut skaven av något slag beroebnde huf gamalt det är. Kan mycket väl vara där inkommande är men det hittar man genom att följa kabeln.
 
J
I det första uttaget kommer du ju hitta den grövre grå kabeln, men i de övriga eventuellt en klenare. Ännu en ledtråd är även att den inkommande är på de nedre skruvarna om det är äldre uttag, och de mellersta hålen på nyare uttag. Saknar ett uttag trådar på övre eller yttre så är det alltså inte det första.
 
Kan det vara å att den kabeln som kommer nerifrån på bilden kommer från uttagen på nedervåningen och den andra går till uttagen på övervåningen? Det hade ju varit alldeles förträffligt, eftersom jag planerar att ha en switch på just det stället och det hade ju blivit mycket enklare då att göra ett stjärnnätverk,
 
H henk2055 skrev:
Kan det vara å att den kabeln som kommer nerifrån på bilden kommer från uttagen på nedervåningen och den andra går till uttagen på övervåningen? Det hade ju varit alldeles förträffligt, eftersom jag planerar att ha en switch på just det stället och det hade ju blivit mycket enklare då att göra ett stjärnnätverk,
Jepp alla varianter kan det vara. Detta är bara en skarv och man kan inte gissa något av bara denna bild utan man måste följa upp anläggningen för att veta.
 
Om du delar på skarven och låter någon dra i kabeln där uttagen sitter så får du svaret.
Dra inte ur kabeln utan använd den som dragtråd till de nya kablarna.
Gamla telekablar är också luriga då det inte är säkert att de går i kanalisation/rör hela vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.