Jag tänkte kakla in mitt badkar (vanligt fyrkantigt standardkar). Fasta väggar på 3 sidor, fronten tänkte jag skulle vara löstagbar för att komma åt att rensa det vattenlås (kopplat direkt till avloppsstammen) som finns under badkaret.
Hur löser man detta?
Ett par idéer:
- byggskiva typ Lux kläms fast precis under badkarskanten, tror det finns justerbara fötter för detta ändamål. På med kakel, silikonfog runt om. Silikonet måste alltså tas bort och ersättas varje gång fronten måste plockas bort, vilket jag inte är helt nöjd med. Hur svårt är det att pilla bort allt silikon?
- samma som ovan fast skippa silikonet. Kan man göra detta snyggt, fogarna skulle ju bli mer synliga? Dessutom kommer det att rinna in vatten och skräp under karet.
Nån som har nåt bättre förslag?
/007
Hur löser man detta?
Ett par idéer:
- byggskiva typ Lux kläms fast precis under badkarskanten, tror det finns justerbara fötter för detta ändamål. På med kakel, silikonfog runt om. Silikonet måste alltså tas bort och ersättas varje gång fronten måste plockas bort, vilket jag inte är helt nöjd med. Hur svårt är det att pilla bort allt silikon?
- samma som ovan fast skippa silikonet. Kan man göra detta snyggt, fogarna skulle ju bli mer synliga? Dessutom kommer det att rinna in vatten och skräp under karet.
Nån som har nåt bättre förslag?
/007
Ok, tack för tipset! Jag har tittat lite närmare på Lux lösningar, och det verkar ju som om allt bygger på att man till sist tätar skarven mella lös och fast del/kakelplatta med silikon. Antar att det är oundvikligt, och kanske inte så svårt att pilla bort och ersätta när man behöver öppna?
Att du måste skära loss fronten för att få lös den är oundvikligt. Avloppsrensningen löser du dock enklast genom att tillverka en inspektionslucka (typ 25x25 cm) - antingen med ett rostfritt galler eller så gör du en lucka klädd med kakel som sitter fast med magneter. Därmed behöver du aldrig demontera fronten.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Det låter som det kan bli en försäkringsfråga det där. Jag har för mig att det måste finnas breddavlopp på badkaret om det inte finns någon golvbrunn som inte är inbyggd i badrummet. En inspektionslucka i golvnivå som inte är tätad borde väl dock lösa problematiken.
Åh....detta är ju ämnet som jag är ute efter.
Vi har köpt ett Svedbergs badkar R180 med frontelement, och jag trodde i min enfald att frontelementen var löstagbara. Typ som på ett vanligt badkar fast man klädde med kakel, men ändå kan ta loss. (Det är jag som bestämt vilket kar vi skulle ha)
Min sambo, som för övrigt är rörmokare vill INTE ha något inbyggt. Han vill kunna komma åt om det skulle vara nåt. Vi har 2 golvbrunnar, en under badkaret och en i duschen så det borde ju inte vara nåt problem.
Blandaren ska monteras på badkaret på insidan, och kan ju bli lite svår att nå. Men å andra sidan om man sätter fötter under kan man väl flytta ut karet??? BLir det för tungt?
Eller måste frontelementen lixom fästas fast i den kaklade väggen. Vi har som en hyllkant på insidan och på kortsidan som karet ska stå emot.
Tacksam för ett lättbegripligt svar. (så att jag kan meddela min motsträvige rörmokare att det går att lösa)
Mvh Madelene
Vi har köpt ett Svedbergs badkar R180 med frontelement, och jag trodde i min enfald att frontelementen var löstagbara. Typ som på ett vanligt badkar fast man klädde med kakel, men ändå kan ta loss. (Det är jag som bestämt vilket kar vi skulle ha)
Min sambo, som för övrigt är rörmokare vill INTE ha något inbyggt. Han vill kunna komma åt om det skulle vara nåt. Vi har 2 golvbrunnar, en under badkaret och en i duschen så det borde ju inte vara nåt problem.
Blandaren ska monteras på badkaret på insidan, och kan ju bli lite svår att nå. Men å andra sidan om man sätter fötter under kan man väl flytta ut karet??? BLir det för tungt?
Eller måste frontelementen lixom fästas fast i den kaklade väggen. Vi har som en hyllkant på insidan och på kortsidan som karet ska stå emot.
Tacksam för ett lättbegripligt svar. (så att jag kan meddela min motsträvige rörmokare att det går att lösa)
Mvh Madelene