Hej
Jag har brottats ett tag med dåligt flöde i mitt system och bestämde mig idag för att kolla om golvvärmefördelaren har korrekt injusteringsvärden gentemot ritning från huset och energijägarnas kalkyl.
Men när jag försöker skruva på injusteringsskruven går det inte ens att komma upp till 5 varv.
4.5 varv är max jag kan skriva ut skruven.
Är inte värdena i kolumnen längst till höger som säger injusteringsvärden "antal utskruvade varv"??
Jag behöver ju 5 1/2 varv på flera slingor??
Jag har brottats ett tag med dåligt flöde i mitt system och bestämde mig idag för att kolla om golvvärmefördelaren har korrekt injusteringsvärden gentemot ritning från huset och energijägarnas kalkyl.
Men när jag försöker skruva på injusteringsskruven går det inte ens att komma upp till 5 varv.
4.5 varv är max jag kan skriva ut skruven.
Är inte värdena i kolumnen längst till höger som säger injusteringsvärden "antal utskruvade varv"??
Jag behöver ju 5 1/2 varv på flera slingor??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hmmm, instrypningsvärde...
Stäng helt och öppna sedan antalet varv
"GOLVVÄRMEFÖRDELAREN - EnergiJägarna Golvvärmesystem" https://www.yumpu.com/sv/document/read/20564754/golvvarmefordelaren-energijagarna-golvvarmesystem
Stäng helt och öppna sedan antalet varv
"GOLVVÄRMEFÖRDELAREN - EnergiJägarna Golvvärmesystem" https://www.yumpu.com/sv/document/read/20564754/golvvarmefordelaren-energijagarna-golvvarmesystem
Redigerat:
Du har termodon på fördelarna, bort med dom nu och reglera in ett Delta T ( skillnad mellan in/ut på en slinga ) till ca 4-5 C. Då kommer du närmast riktig värme, det kommer att ta ett tag det, fär stryper du på en slinga kan det öka på en annan och viseversa. Räkna med 1 vecka då alla större förändringar för GV tar ett tag innan det stabiliserats sig. Sen om du vill ha termodonen är upp till dig, i tex sovrum kan det vara bra att sänka lite med termostat och don- Har du VP så ska tex bad/dusch vara utan don för att VP ska bli av värmen. jag har justerat in mitt och inte rört det på 10 år, fungerar perfekt, utan att någon EL-del pajar, normalt med donen efter några år.
Tack för länken.Åsa Lund skrev:
Men problemet är att mina justerskruvat bara går att skruva ut 4.5 varv, sen är det stopp. Jag har provat dragit i dom i botten ordentligt först men det går ändå bara att skruva ut 4.5varv. Så 5 1/2 varv är liksom omöjligt....
TjaV VallValle skrev:
Om du inte kan mäta temperatur så är det mest ingenjörsmässiga jag kan komma på att det ska vara rätt fördelning mellan slingorna, relativt sett.
5,5 varv är 100% i original och 4,5 är 100% nu
4 varv då motsvarar 3,25 varv nu
Och så vidare
Jag hade absolut skrivit dit nya värden med blyerts och sedan testat
Du har ju inget att förlora om det ändå inte funkar i dagsläget
Tack! Ska testa detta så fort det blir lite kallare ute och jag har lite konstant drift på värmen.J jonaserik skrev:Du har termodon på fördelarna, bort med dom nu och reglera in ett Delta T ( skillnad mellan in/ut på en slinga ) till ca 4-5 C. Då kommer du närmast riktig värme, det kommer att ta ett tag det, fär stryper du på en slinga kan det öka på en annan och viseversa. Räkna med 1 vecka då alla större förändringar för GV tar ett tag innan det stabiliserats sig. Sen om du vill ha termodonen är upp till dig, i tex sovrum kan det vara bra att sänka lite med termostat och don- Har du VP så ska tex bad/dusch vara utan don för att VP ska bli av värmen. jag har justerat in mitt och inte rört det på 10 år, fungerar perfekt, utan att någon EL-del pajar, normalt med donen efter några år.
Jag fick ett tips från energijägarna att min externa alpha2 25-40 cirk pump också kan vara för klen för att ge mig flödet jag behöver på 1800l/h. Men steg 1 är ändå att se över injusteringsvärdena.
alpha2 25-40 har en s.k lyfthöjd på 4 meter nästa steg är 6 meter , går den på fullt. 1800L/h timme verkar mycket , sitter den pumpen i VP då, så står det i manualen vad den presterar i flöde och vad VP ska ha i flöde. Kommer inte ihåg kust nu men tror det är max som står där.
Hur vet du att du har ett flödesproblem? Jag antar att problemet egentligen är att det är kallt i olika utrymmen.
Jag tycker man som @jonaserik säger ska kolla framtemp och returtemp för respektive slinga plus inkommande/retur till golvvärmefördelaren, för att ringa in om problemet ligger i instrypning, värmekälla/matande pump, eller golvvärmefördelarens pump (har du kollat att pumpen står på rätt varvtal?).
antal varv på i strypning är egentligen rätt ointressant, det är ju i alla fall bara baserat på teoretiska beräkningar. I verkligheten kanske ena rummet har en gamingdator, andra rummet en braskamin osv. Temp mäts snabbt med en ir termometer.
Kan ju vara något så enkelt som ett smutsigt filter.
https://www.amazon.se/Bosch-infraröd-termometer-UniversalTemp-temperaturområde/dp/B07T85G8BZ/ref=asc_df_B07T85G8BZ/?tag=shpngadsglesm-21&linkCode=df0&hvadid=476706254559&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=10943318336342075543&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012633&hvtargid=pla-846815476314&psc=1
Jag tycker man som @jonaserik säger ska kolla framtemp och returtemp för respektive slinga plus inkommande/retur till golvvärmefördelaren, för att ringa in om problemet ligger i instrypning, värmekälla/matande pump, eller golvvärmefördelarens pump (har du kollat att pumpen står på rätt varvtal?).
antal varv på i strypning är egentligen rätt ointressant, det är ju i alla fall bara baserat på teoretiska beräkningar. I verkligheten kanske ena rummet har en gamingdator, andra rummet en braskamin osv. Temp mäts snabbt med en ir termometer.
Kan ju vara något så enkelt som ett smutsigt filter.
https://www.amazon.se/Bosch-infraröd-termometer-UniversalTemp-temperaturområde/dp/B07T85G8BZ/ref=asc_df_B07T85G8BZ/?tag=shpngadsglesm-21&linkCode=df0&hvadid=476706254559&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=10943318336342075543&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012633&hvtargid=pla-846815476314&psc=1
Jag fick från CTC att pumpen ska ha en min-flöde på 0.52l/s (1800l/h) samt att jag fick från energijägarna att citat:J jonaserik skrev:
Alpha2 pumpen är bara en extern pump som hjälper att trycka på flödet i kretsen. Jag har även laddpumpen i själva VP, men den vet jag inte vilket flöde den kan levererar.Beräknat på storleken på ditt hus och ett effektbehov på 50watt/kvadratmeter (schablonberäkning) den kallaste dagen på året så behöver du ca 9700W för att värme upp huset till 21grader.
För att transportera ut värmen/effekten med en skillnad på tur/returvattnet på 5 grader så behövs ett flöde på 1670l/h
Jag vet bara att idag om jag öppnar alla golvslingor på max så står det en flöde på 1.1m3/h på alpha2-pumpen i displayen. Men jag antar att flöde är kopplat till mottrycket i kretsen så jag tänkte att om jag kan justera om golvslingorna kanske jag kan få upp flödet utan att byta ut cirk pumpen.