Önskar mig vänligen ingen återkoppling om bu eller bä vid justering av flödesventilen, utan önskar höra mig för om jag vågar vrida på den nyköpta nyckel när ventilen sitter som berget?

...vågar inte ta i mer. Är tricket att hjälpa till med en polygrip längst ut på nyckeln(där siffermärkningen sitter) samtidigt som jag vrider nyckeln med andra handen? En polygrip lär väl spräcka plasten.

Är det bättre att jag först sätter på termostaten, vrider ner den till minimum för att kyla ner radiatorn, o sen vrida med nyckel? Är det värmen som gör att den sväller o sitter hårt? Troligen 12 år av kalk o rost som har fått den att låsa sig. (?)

Tack för återkoppling

• Radiatortermometer nyckel, vit plast, klassisk design, för att lufta element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tricket kanske är att strunta i nyckeln och använda polygripen direkt på ventilen?

Jag vet inte för jag har inte sett ventilen, jag bara spekulerar.

D Dilato skrev:
Tricket kanske är att strunta i nyckeln och använda polygripen direkt på ventilen?

Jag vet inte för jag har inte sett ventilen, jag bara spekulerar.
Nyckeln är special just för att inte kreti o pleti ska pilla på den ;) går alltså ej utan detta verktyg.

Ska man lossa lite lätt på insatsen först? (röd pil) ...om nu detta skulle "låsa upp" flöesskruven.
(Ignorera blå pil)

Delvis suddig bild av röranslutning med möjlig läckagepunkt markerad med röd och blå pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.