Hej!
Vi har installerat bergvärme och några nya raddisar i vårt hus som vi bott i ett halvår nu. Ska försöka justera in slingorna så gott det går.
Våra koppel ser ut som på bilderna, termostaterna är bortplockade och rörsystemet är klent överlag. Den första raddisen sitter i sovrum som blir alldeles för varmt i förhållande till övriga rum (förmodligen för stor raddis). Då vill jag strypa den via kopplet och bypassa mesta flödet vidare till nästa element.
Dock, när jag tittar in i ett bortplockat koppel, så noterar jag att "bypass"-kanalen är mycket mindre diameter än rörsystemet i övrigt (man kan skymta det på bilderna). Alltså om jag stryper i kopplet och tvingar flödet vidare till nästa radiator så kan det ju bara passera den lilla passagen och skapar en flaskhals i hela slingan vilket jag absolut inte vill. Vill ju ha det hela så öppet det går. Eller förstår jag konstruktionen fel?
Är det en bättre ide att sätta tillbaka termostaten och vrida ner där? Får jag fullt flöde genom rörsystemet då eller blir det samma sak?
mvh Se
Vi har installerat bergvärme och några nya raddisar i vårt hus som vi bott i ett halvår nu. Ska försöka justera in slingorna så gott det går.
Våra koppel ser ut som på bilderna, termostaterna är bortplockade och rörsystemet är klent överlag. Den första raddisen sitter i sovrum som blir alldeles för varmt i förhållande till övriga rum (förmodligen för stor raddis). Då vill jag strypa den via kopplet och bypassa mesta flödet vidare till nästa element.
Dock, när jag tittar in i ett bortplockat koppel, så noterar jag att "bypass"-kanalen är mycket mindre diameter än rörsystemet i övrigt (man kan skymta det på bilderna). Alltså om jag stryper i kopplet och tvingar flödet vidare till nästa radiator så kan det ju bara passera den lilla passagen och skapar en flaskhals i hela slingan vilket jag absolut inte vill. Vill ju ha det hela så öppet det går. Eller förstår jag konstruktionen fel?
Är det en bättre ide att sätta tillbaka termostaten och vrida ner där? Får jag fullt flöde genom rörsystemet då eller blir det samma sak?
mvh Se
Vet du viket som är det första o.s.v 1 rörs. Foto 2 , justerskruv i den. Lite som en tumregel som brukar fungera. Vrid skruven i botten är då stopp värme och sedan ut till kant. räkna hur många varv det är. tex 6 varv 6 element. då ska det första elementet öppnas 1 varv nästa 2 varv o.s.v, det sista blir då helt öppet. Kan bli lite mer justering, några mm extra på dom första elementen.Z Zed skrev:
Tack för svar! Det borde också hänga ihop med hur stora elementen är? I ett korrekt dimensionerat 1-rörssystem så ska väl allt kunna vara vidöppet och värmen avges genom större och större element? Att öppna succesivt på slingan låter som att alla raddisar är lika stora och därför kräver större och större flöde? Frågan är snarare, om jag vill få ner tempen på en enskild raddis, ska jag strypa med bypassen eller termostaten? Som bilden visar så är bypasspassagen mycket liten vilket borde strypa flödet på hela slingan.J jonaserik skrev:Vet du viket som är det första o.s.v 1 rörs. Foto 2 , justerskruv i den. Lite som en tumregel som brukar fungera. Vrid skruven i botten är då stopp värme och sedan ut till kant. räkna hur många varv det är. tex 6 varv 6 element. då ska det första elementet öppnas 1 varv nästa 2 varv o.s.v, det sista blir då helt öppet. Kan bli lite mer justering, några mm extra på dom första elementen.
Jag har också 1-rör system med anslutning till radiatorn enligt först bilden.
Det jag verkar ha som fördel är att vattnet i slingan cirkulerar kontinuerligt och varje radiator fångar upp en vill del vatten via en klack i det cirkulerande vattnet. Fördelen är att jag kan ha termostater (i sovrum) för att kunna få det anständigt där. Nackdelen är att när klacken ärgat bort så blir det ingen cirkulation… då är systemet förbrukat.
Kopplet du har på bilden har jag aldrig sett men jag tycker att man borde kunna få samma effekt att det cirkulerar i slingan och att radiatorn sen kan fånga upp vad som behövs beroende på termostaten om den är monterad.
Men den kanske inte fungerar så och eftersom du skriver att hålet är mindre så talar det emot att det är tänkt så.
Men som det ser ut så borde man kunna bygga ett eget koppel som ger cirkulationen men att man kan få visst flöde i radiatorn. Det kräver nog en hel del jobb OM det går att lösa.
Jag hade själv gjort något liknande när vi hade golvet uppe och kopplat bort T-kopplingarna som ligger nere i golvet OM jag hade vetat vid det tillfället. Men detta har jag tänkt fram efteråt och nu ”går” det inte…
Det jag verkar ha som fördel är att vattnet i slingan cirkulerar kontinuerligt och varje radiator fångar upp en vill del vatten via en klack i det cirkulerande vattnet. Fördelen är att jag kan ha termostater (i sovrum) för att kunna få det anständigt där. Nackdelen är att när klacken ärgat bort så blir det ingen cirkulation… då är systemet förbrukat.
Kopplet du har på bilden har jag aldrig sett men jag tycker att man borde kunna få samma effekt att det cirkulerar i slingan och att radiatorn sen kan fånga upp vad som behövs beroende på termostaten om den är monterad.
Men den kanske inte fungerar så och eftersom du skriver att hålet är mindre så talar det emot att det är tänkt så.
Men som det ser ut så borde man kunna bygga ett eget koppel som ger cirkulationen men att man kan få visst flöde i radiatorn. Det kräver nog en hel del jobb OM det går att lösa.
Jag hade själv gjort något liknande när vi hade golvet uppe och kopplat bort T-kopplingarna som ligger nere i golvet OM jag hade vetat vid det tillfället. Men detta har jag tänkt fram efteråt och nu ”går” det inte…
Med den begränsade information som du har givit så går det bara att gissa.Z Zed skrev:Hej!
Vi har installerat bergvärme och några nya raddisar i vårt hus som vi bott i ett halvår nu. Ska försöka justera in slingorna så gott det går.
Våra koppel ser ut som på bilderna, termostaterna är bortplockade och rörsystemet är klent överlag. Den första raddisen sitter i sovrum som blir alldeles för varmt i förhållande till övriga rum (förmodligen för stor raddis). Då vill jag strypa den via kopplet och bypassa mesta flödet vidare till nästa element.
Dock, när jag tittar in i ett bortplockat koppel, så noterar jag att "bypass"-kanalen är mycket mindre diameter än rörsystemet i övrigt (man kan skymta det på bilderna). Alltså om jag stryper i kopplet och tvingar flödet vidare till nästa radiator så kan det ju bara passera den lilla passagen och skapar en flaskhals i hela slingan vilket jag absolut inte vill. Vill ju ha det hela så öppet det går. Eller förstår jag konstruktionen fel?
Är det en bättre ide att sätta tillbaka termostaten och vrida ner där? Får jag fullt flöde genom rörsystemet då eller blir det samma sak?
mvh Se
Vad betyder ”rörsystemet är klent överlag”? Är det 12 mm eller 15 mm kopparrör eller vad? Hur långa är de olika 1-rörslingorna? Hur många slingor består systemet av och hur många radiatorer finns det per slinga?
6 radiatorer i en 1-rörslinga kan gå bra om det är 15 mm rör men ger troligen väl högt tryckfall om det är 12 mm rör. Det går att lösa med en cirkulationspump som ger tillräckligt högt tryck. Allt beror som vanligt på hur det hela är dimensionerat, man måste studera helheten.
Finns det stryp/justeringsventiler per slinga? Är ventilerna korrekt injusterade efter effektbehov för respektive slinga? Ger cirkulationspumpen rätt tryck och flöde för att matcha behovet per slinga?
Min första gissning är att du kan sätta tillbaka termostaten på radiatorn som ger för hög effekt och strypa termostaten (och därmed ventilen som den påverkar) lagom för rätt temperatur i sovrummet. För att få bättre auktoritet hos termostaten så kan man senare strypa ventilen (bakom den termostaten) så att termostaten får ett lämpligt arbetsområde, troligen överkurs som kan skippas.
Att ”bypasskanalen” i ett 1-rörkoppel har markant mindre diameter jämfört med rörsystemets diameter är inte relevant när man ser till hela dimensioneringen. Jag har en 1-rörsfördelare från Purmo på mitt skrivbord, den har en bypasskanal med diameter ca 7 mm. Bypasskanalen i det fallet är ca 30 mm lång så dess bidrag till slingans totala tryckfall vid förväntade flöden är försumbart. Bypasskanalen i mitt exempel (200l/timme i slingan och 30% av flödet genom radiatorn) ger tryckfallet 60 Pa medan det rekommenderade tryckfallet över en radiator inklusive dess koppel är 3-10 kPa.
Jag känner inte igen ditt koppel men det liknar ett koppel till någon äldre radiator som t ex Lenhovda med bottenanslutning. Kan du identifiera fabrikat och typ av koppel och radiatorer så finns det troligen datablad som beskriver tryckfall som funktion av flöde genom kombinationen av koppel och radiator.
Det tryckfall man får i praktiken beror av alla konstanta parametrar (rörlängder, antal radiatorer, injustering av ventiler m m) samt flödet i respektive slinga. Har man 3 kPa per radiator och 5 radiatorer samt kanske 5 kPa totalt i rören i slingan så blir det totalt 20 kPa och den enklaste cirkulationspumpen fungerar då bra. Har man däremot 5 kPa per radiator, lite längre rör och lite ”för många” radiatorer per slinga så behöver man en cirkulationspump som kan producera högre tryck än vad de enklaste pumparna kan prestera.
Tack för svar, du verkar veta vad du pratar om =)T TommyC skrev:Med den begränsade information som du har givit så går det bara att gissa.
Vad betyder ”rörsystemet är klent överlag”? Är det 12 mm eller 15 mm kopparrör eller vad? Hur långa är de olika 1-rörslingorna? Hur många slingor består systemet av och hur många radiatorer finns det per slinga?
6 radiatorer i en 1-rörslinga kan gå bra om det är 15 mm rör men ger troligen väl högt tryckfall om det är 12 mm rör. Det går att lösa med en cirkulationspump som ger tillräckligt högt tryck. Allt beror som vanligt på hur det hela är dimensionerat, man måste studera helheten.
Finns det stryp/justeringsventiler per slinga? Är ventilerna korrekt injusterade efter effektbehov för respektive slinga? Ger cirkulationspumpen rätt tryck och flöde för att matcha behovet per slinga?
Min första gissning är att du kan sätta tillbaka termostaten på radiatorn som ger för hög effekt och strypa termostaten (och därmed ventilen som den påverkar) lagom för rätt temperatur i sovrummet. För att få bättre auktoritet hos termostaten så kan man senare strypa ventilen (bakom den termostaten) så att termostaten får ett lämpligt arbetsområde, troligen överkurs som kan skippas.
Att ”bypasskanalen” i ett 1-rörkoppel har markant mindre diameter jämfört med rörsystemets diameter är inte relevant när man ser till hela dimensioneringen. Jag har en 1-rörsfördelare från Purmo på mitt skrivbord, den har en bypasskanal med diameter ca 7 mm. Bypasskanalen i det fallet är ca 30 mm lång så dess bidrag till slingans totala tryckfall vid förväntade flöden är försumbart. Bypasskanalen i mitt exempel (200l/timme i slingan och 30% av flödet genom radiatorn) ger tryckfallet 60 Pa medan det rekommenderade tryckfallet över en radiator inklusive dess koppel är 3-10 kPa.
Jag känner inte igen ditt koppel men det liknar ett koppel till någon äldre radiator som t ex Lenhovda med bottenanslutning. Kan du identifiera fabrikat och typ av koppel och radiatorer så finns det troligen datablad som beskriver tryckfall som funktion av flöde genom kombinationen av koppel och radiator.
Det tryckfall man får i praktiken beror av alla konstanta parametrar (rörlängder, antal radiatorer, injustering av ventiler m m) samt flödet i respektive slinga. Har man 3 kPa per radiator och 5 radiatorer samt kanske 5 kPa totalt i rören i slingan så blir det totalt 20 kPa och den enklaste cirkulationspumpen fungerar då bra. Har man däremot 5 kPa per radiator, lite längre rör och lite ”för många” radiatorer per slinga så behöver man en cirkulationspump som kan producera högre tryck än vad de enklaste pumparna kan prestera.
Husets övervåning är ca 80 m2 med 6 radiatorer och 12 mm rör, och nedervåning 110m2 med 9 st och 15 mm rör. Varje slinga har justerventiler som är helt öppna. Vi har låtit installera en flång ny IVT Geo 612 bergvärme som går på "tyst drift" vad nu det betyder. Värmen som anläggningen ger är fullt adekvat och jag har hittat en kurva som på det stora hela ger den tempen pannan är inställd på, men vissa rum på övervåningen blir helt enkelt för varma. Därav frågan, hur sänker jag tempen på enskild radiator bäst utan att begränsa flödet i det redan klena systemet?
Radiatorerna är mycket riktigt gamla Lenhovda centermonterade. Kopplen har ingen betäckning mer än "831"
När jag tittar in i kopplet så ser det ut som att permanent strypning stryper tilloppssidan och termostat stryper retursidan, d.v.s. båda ger samma effekt att vattnet tvingas genom bypassen (ca 6 mm). Känns ju jättekonstigt att det inte påverkar att vattnet ska genom det lilla hålet för att mata resterande radiatorer? Blir det inte en flaskhals för hela slingan?
Redigerat:
Inte riktigt flaskhals då det som går upp i elementet går ner och blir tillsammans med det som går förbi. men det som går via elementet kommer tillbaka lite svalare.Z Zed skrev:Tack för svar, du verkar veta vad du pratar om =)
Husets övervåning är ca 80 m2 med 6 radiatorer och 12 mm rör, och nedervåning 110m2 med 9 st och 15 mm rör. Varje slinga har justerventiler som är helt öppna. Vi har låtit installera en flång ny IVT Geo 612 bergvärme som går på "tyst drift" vad nu det betyder. Värmen som anläggningen ger är fullt adekvat och jag har hittat en kurva som på det stora hela ger den tempen pannan är inställd på, men vissa rum på övervåningen blir helt enkelt för varma. Därav frågan, hur sänker jag tempen på enskild radiator bäst utan att begränsa flödet i det redan klena systemet?
Radiatorerna är mycket riktigt gamla Lenhovda centermonterade. Kopplen har ingen betäckning mer än "831"
När jag tittar in i kopplet så ser det ut som att permanent strypning stryper tilloppssidan och termostat stryper retursidan, d.v.s. båda ger samma effekt att vattnet tvingas genom bypassen (ca 6 mm). Känns ju jättekonstigt att det inte påverkar att vattnet ska genom det lilla hålet för att mata resterande radiatorer? Blir det inte en flaskhals för hela slingan?
Tack, jag betraktar mig själv som en väl påläst och närmast petimeternoggrann amatör vb VVS vilket indikerar att jag ofta har bättre koll än ”proffsen” men förmodligen missar jag ibland några väsentliga detaljer.
”Husets övervåning är ca 80 m2 med 6 radiatorer och 12 mm rör, och nedervåning 110m2 med 9 st och 15 mm rör. Varje slinga har justerventiler som är helt öppna.
”
Är du säker på att det är EN ENDA 12 mm slinga med 6 radiatorer i 1-rörkonfiguration? Det kanske fungerar med en ”vanligt” cirkulationspump om slingan är relativt kort. Även storlek och tryckfall för de 6 radiatorerna och deras koppel inverkar. Är det ”klent” så går det troligen att lösa med en pump som kan prestera ett högre differentiellt tryck.
Samma sak för 15 mm slingan men lite andra värden.
En liten 6 eller 7 mm bypass har minimal påverkan på hela slingan vid normala flöden av skälet att den har så liten längd. Jag kan förklara i detalj varför det är så om du vill fördjupa dig men det har ingen relevans för att lösa problemet.
Vid 1-rörsystem är stryp/juster-ventilerna för de olika slingorna viktiga förutom i specialfallet att alla slingorna är identiska. Detta förekommer aldrig i verkligheten.
Det som händer om alla sling-stryp/juster-ventilerna är fullt öppna är att vattnet tar vägen med minst motstånd. Det betyder att de längre slingorna som har flest radiatorer och troligen högst effektbehov får för litet flöde varför dessa ger för låg värmeeffekt och de rummen får lägre temperatur än önskat.
Vet du varför sling-justerventilerna är helt öppna? Vi hade samma här och det berodde på att de läckte när de inte var helt öppna.
”Husets övervåning är ca 80 m2 med 6 radiatorer och 12 mm rör, och nedervåning 110m2 med 9 st och 15 mm rör. Varje slinga har justerventiler som är helt öppna.
”
Är du säker på att det är EN ENDA 12 mm slinga med 6 radiatorer i 1-rörkonfiguration? Det kanske fungerar med en ”vanligt” cirkulationspump om slingan är relativt kort. Även storlek och tryckfall för de 6 radiatorerna och deras koppel inverkar. Är det ”klent” så går det troligen att lösa med en pump som kan prestera ett högre differentiellt tryck.
Samma sak för 15 mm slingan men lite andra värden.
En liten 6 eller 7 mm bypass har minimal påverkan på hela slingan vid normala flöden av skälet att den har så liten längd. Jag kan förklara i detalj varför det är så om du vill fördjupa dig men det har ingen relevans för att lösa problemet.
Vid 1-rörsystem är stryp/juster-ventilerna för de olika slingorna viktiga förutom i specialfallet att alla slingorna är identiska. Detta förekommer aldrig i verkligheten.
Det som händer om alla sling-stryp/juster-ventilerna är fullt öppna är att vattnet tar vägen med minst motstånd. Det betyder att de längre slingorna som har flest radiatorer och troligen högst effektbehov får för litet flöde varför dessa ger för låg värmeeffekt och de rummen får lägre temperatur än önskat.
Vet du varför sling-justerventilerna är helt öppna? Vi hade samma här och det berodde på att de läckte när de inte var helt öppna.
Tämligen säker på att det bara är en slinga per plan, som sagt klent, men fungerar uppenbarligen! Jag har som sagt inga problem med med värmen generellt, utan snarare att enstaka rum blir för varma. Vi har bara bott i huset ett halvår, men som jag förstått det skall allt vara så öppet som möjligt, speciellt i ett 1-rörssystem och värmepump. Man vill få ner framledningstempen så lågt som möjligt då pumpen jobbar effektivare då.T TommyC skrev:Tack, jag betraktar mig själv som en väl påläst och närmast petimeternoggrann amatör vb VVS vilket indikerar att jag ofta har bättre koll än ”proffsen” men förmodligen missar jag ibland några väsentliga detaljer.
”Husets övervåning är ca 80 m2 med 6 radiatorer och 12 mm rör, och nedervåning 110m2 med 9 st och 15 mm rör. Varje slinga har justerventiler som är helt öppna.
”
Är du säker på att det är EN ENDA 12 mm slinga med 6 radiatorer i 1-rörkonfiguration? Det kanske fungerar med en ”vanligt” cirkulationspump om slingan är relativt kort. Även storlek och tryckfall för de 6 radiatorerna och deras koppel inverkar. Är det ”klent” så går det troligen att lösa med en pump som kan prestera ett högre differentiellt tryck.
Samma sak för 15 mm slingan men lite andra värden.
En liten 6 eller 7 mm bypass har minimal påverkan på hela slingan vid normala flöden av skälet att den har så liten längd. Jag kan förklara i detalj varför det är så om du vill fördjupa dig men det har ingen relevans för att lösa problemet.
Vid 1-rörsystem är stryp/juster-ventilerna för de olika slingorna viktiga förutom i specialfallet att alla slingorna är identiska. Detta förekommer aldrig i verkligheten.
Det som händer om alla sling-stryp/juster-ventilerna är fullt öppna är att vattnet tar vägen med minst motstånd. Det betyder att de längre slingorna som har flest radiatorer och troligen högst effektbehov får för litet flöde varför dessa ger för låg värmeeffekt och de rummen får lägre temperatur än önskat.
Vet du varför sling-justerventilerna är helt öppna? Vi hade samma här och det berodde på att de läckte när de inte var helt öppna.
Det fungerar med många radiatorer per 1-rörslinga med klena rör om effektuttaget per radiator är relativt lågt (i förhållande till vad valda radiatorer är kapabla till). Lågt effektuttag kräver lågt flöde vilket inte ger för hög vattenhastighet samt håller nere tryckfallet.
Om värmen fungerar bra i ert hus så har ni förmodligen ett väl dimensionerat radiatorsystem.
Om värmen fungerar bra i ert hus så har ni förmodligen ett väl dimensionerat radiatorsystem.
Ja, det känns som elementen går på halvfart bara. Tror huset är ganska välisolerat!T TommyC skrev:Det fungerar med många radiatorer per 1-rörslinga med klena rör om effektuttaget per radiator är relativt lågt (i förhållande till vad valda radiatorer är kapabla till). Lågt effektuttag kräver lågt flöde vilket inte ger för hög vattenhastighet samt håller nere tryckfallet.
Om värmen fungerar bra i ert hus så har ni förmodligen ett väl dimensionerat radiatorsystem.
Vad för VP, en del ska dra ner på farten på cirkpumpen ( bara skit ) och då blir det dåligt flöde i systemet, finns det i menyn en inställning för auto så klicka bort den. Sen kanske det finns en % sats för max/min fart på den. Finns det så börja med 50 %. När och om pumepn går ner i fart, kommer elementen att få kanske ett för lite flöde och dom sista kanske riktigt dåligt med värme. Smala rör och dålig fart på pumpen är på gränsen till katastrof.Z Zed skrev: