Finns ju hur mycket som helst att lösa, ekvationer som ska räknas ut, flöden delta kv och jag vet inte allt 🙂

Måste jag lära mig det här eller finns det en genväg?

Har ett 4våningshus med 5 lgh, stammar i alla 4 hörnen av huset så ingen lgh har en stam.

Behöver jag fundera överhuvudtaget på injusteringar med bergvärme?

Håller på att då och då renovera ett rum eller lgh, då plockas radiatorerna ner och jag har bytt retur och termostat ventiler.
Haft en röris här som gjort jobbet men tror inte att han gjort några inställningar.

Om man ska justera in, måste man göra det stam för stam och nerifrån och upp eller tvärtom?
Eller kan jag justera var som, om jag ens behöver bry mig? 🙂
 
Om nya radiatorer sätts upp så bör dom injusteras, blir det samma som satt förut och de fungerade, så bry dig inte, Har det inte gjorts något med stammarna och det fungerat tidigare, så bry dig inte, Om jag förstår det rätt så är VP justerad för allt och fungerar, så bry dig inte. Det man gör i hyreshus är att justera/strypa till radiatorerna, så när HG vill ha mer värme med att ställa upp termostaten till max, så blir det inte mer än ca 21 C i LGH. Då kan om det ändras bli svalt enligt en HG. Men det finns regler vad som är min i LGH. Har inte pysslat med det och kan inte det ned justerar.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Helst bör stammarna injusteras först med STAD-ventilerna, därefter radiatorerna.

Difftemperaturen över varje radiator bör vara ca 7-10⁰, om radiatorerna är rätt dimensionerade efter rummen.

Rörmockarläraren har en väldigt förenklad video,
 
  • Gilla
mrPersson67 och 3 till
  • Laddar…
Kan man mäta med typ ir termometer mot rördel eller måste man ha några häftiga grejer?

Ska kolla filmen imorgon
 
nino nino skrev:
Kan man mäta med typ ir termometer mot rördel eller måste man ha några häftiga grejer?

Ska kolla filmen imorgon
Irtermometer är väl kanon, använde själv sådan för att hitta exakt plats på mina värmeslingor i golvet.

Värmekamera ultimat, men vem har en sådan liggandes...
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Det går att använda IR-termometer.

Gör en tabell med flera kolumner där du skriver framledningstemperatur, returtemp, Kv-värdet, för varje mätomgång, så blir det lättare att justera in. Det tar även ett tag (timme?) innan radiatorn har intagit den nya statusrn efter justering. Det kan äve ta ett dygn innan jummets temperatur har stabiliserats efter justering.


Vid "första" injusteringen bör/behöver alla radiatorer gås igenom några gånger.
När du sedan byter någon radiator så räcker det med att justera in den radiatorn.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Helst bör stammarna injusteras först med STAD-ventilerna, därefter radiatorerna.

Difftemperaturen över varje radiator bör vara ca 7-10⁰, om radiatorerna är rätt dimensionerade efter rummen.

Rörmockarläraren har en väldigt förenklad video,
[media]
Kunde inte hålla mig utan kollade filmen inatt och en film med TA scope, vilka grejer det finns 😮 men det var ju lite överkurs 🙂

Men väldigt bra film från RL.
 
Returventilen i botten på radiatorn, är det den man använder för att få rätt temp mellan till och retur? Sen justerar man vid termostaten så det inte blir för varmt, sen styr ev termostat fin justeringen
 
Kanske.
Om det finns förinställning i termostatventilen så ska returventilen vara fullt öppen.
Saknas förinställning i termostatventilen så använder man returventilen som förinställningsventil.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Köper nytt, både termostat och retur ventil och byter på mina gamla.
Antar att det är förinställning i nya, tror det är den här

Skärmdump av webbutik som visar vinkelventil för värmesystem, prissatt 181 svenska kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då använder jag bara returventilen om jag behöver stänga av flödet, plocka bort radiatorn.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F i FVR står för förinställning.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vad ska det vara för diff ungefär mellan framledning och retur då i en radiator?

Några STAD ventiler finns det inte, byggt på 50talet.

Var in i en lgh och där var det nog 23-25grader men hg var nöjd 🙂
Monterade dit termostater som jag hade liggandes så förhoppningsvis så blir det något bättre
 
Det går att ha 30-40⁰ i difftemperatur, men då är det risk för brännskador när man rör överdelen av radiatorn. Det är även oftast oekonomiskt med så hög difftemperatur.

7-10⁰ i difftemperatur är det optimala.
Radiatortillverkarna basserar sina värden på 10⁰.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Blir det helt fel om jag börjar med radiatorn längst bort, tänkte iaf mäta och se vad jag har för diff, om tomten kommer med en IR termometer 🙂
 
Man bör börja med den radiator som har klenast/längst rör.

Om man "bara" stryper flödet när man gör justering så blir det aldrig "lågt flöde" i tidigare justerad radiator.
Det är om man ökar flödet på en radiator som det kan bli "för lågt" flöde på en radiator som ligger "sämst" till.


När jag justerade in vårt system så justerade jag in ca 10⁰ i diff. Därefter började jag även mäta rumstemperaturen samt difftemperaturen.
Alla värden skrev jag ner i ett dokument,
Tabell med data för värmesystem: rumstemperaturer, tilllopp, retur och koefficienter, vissa rader är svartmarkerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.