Husägare
· Skåne
· 1 511 inlägg
Jag har den här i källaren, (LK VKF?, står giacomini på fördelaren)
Inga flödesmätare eller termometrar.
Den tunnaste slingan går till badrummet där jag gärna skulle ha lite varmare än övriga rum. När jag drar på temperaturen (ingen automatik inkopplad) på framledningen så behöver de andra slingorna strypa helt för att det inte ska bli för varmt. Det känns som att systemet inte är injusterat som det borde, så jag hade tänkt öka flödet på badrumsslingan och minska de andra, men är det skruvarna på toppen som används och är det något specialverktyg som behövs?
Insexskruven i botten går bara att dra åt så det känns inte som en justerskruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga flödesmätare eller termometrar.
Den tunnaste slingan går till badrummet där jag gärna skulle ha lite varmare än övriga rum. När jag drar på temperaturen (ingen automatik inkopplad) på framledningen så behöver de andra slingorna strypa helt för att det inte ska bli för varmt. Det känns som att systemet inte är injusterat som det borde, så jag hade tänkt öka flödet på badrumsslingan och minska de andra, men är det skruvarna på toppen som används och är det något specialverktyg som behövs?
Insexskruven i botten går bara att dra åt så det känns inte som en justerskruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "Insexskruven"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Du har ju först en låsskruv som man kan spärra hur mycket men kan skruva upp skruven för själva justerskruven. Man kan ju enkelt säga att längsta slingan ska vara mest utskruvad å den kortaste minst utskruvad. När jag brukar ha sådana jobb så brukar jag ta bort ställdon så det finns flöde på alla slingor å sen mäta tempraturen på returslingor å justera så det blir ungefär samma tempratur sen kan man strypa eller öka lite om man vill ha vissa rum lite varmare eller kallare. Men att ha samma tempratur på alla returrör på golvvärme slingorna är en bra början
Husägare
· Skåne
· 1 511 inlägg
Ahh, nu ser jag hur den funkar! Tack, nu fick jag en anledning att skaffa en ir-termometer också!
Husägare
· Skåne
· 1 511 inlägg
Nu har jag ägnat veckan åt att justera de här ventilerna, men får det inte riktigt till det. Tror tyvärr att dimensioneringen av slingorna inte blivit bra.
Jag har ställt framledningen på 34grader och öppnat den tunnaste till max (som leder till badrummet) men får där aldrig varmare retur än 22-23. Den grova som går till minsta rummet har jag strypt så den bara är öppen 1/4 varv. Trots detta är returtempen 27-28. Mittenslingan ligger stabilt på ca 25.
Utan termostater är det nu lagom varmt i källaren, men jag hade velat få lite mer krydda i badrummet utan att det blir varmare i de andra rummen, men det verkar inte gå att få till utan höja framledningen och låta termostaterna begränsa de andra slingorna.
Cirkulationspumpen har inga justeringsmöjligheter.
När jag flyttade hit fanns ingen termostatisk blandningsventil utan det kunde gå 50-gradigt vatten ut i systemet och all reglering gjordes med termostaterna på resp slinga.
Så egentligen fungerar systemet mycket bättre nu än innan, men det stör mig lite att det inte går att injustera det bättre.
Kan det vara andra problem? Kan smuts i ledningarna yttra sig så här?
Jag har ställt framledningen på 34grader och öppnat den tunnaste till max (som leder till badrummet) men får där aldrig varmare retur än 22-23. Den grova som går till minsta rummet har jag strypt så den bara är öppen 1/4 varv. Trots detta är returtempen 27-28. Mittenslingan ligger stabilt på ca 25.
Utan termostater är det nu lagom varmt i källaren, men jag hade velat få lite mer krydda i badrummet utan att det blir varmare i de andra rummen, men det verkar inte gå att få till utan höja framledningen och låta termostaterna begränsa de andra slingorna.
Cirkulationspumpen har inga justeringsmöjligheter.
När jag flyttade hit fanns ingen termostatisk blandningsventil utan det kunde gå 50-gradigt vatten ut i systemet och all reglering gjordes med termostaterna på resp slinga.
Så egentligen fungerar systemet mycket bättre nu än innan, men det stör mig lite att det inte går att injustera det bättre.
Kan det vara andra problem? Kan smuts i ledningarna yttra sig så här?
Produkter som diskuteras i tråden