Hej!

Vi har kört en rullande renovering där vi successivt konverterat huset till vatteburen värme i 2-rörssystem med radiatorer från Thermopanel. Värmekällan är en Nibe-värmepump med ytjordkollektor.

Jag har, rätt eller fel, schablonmässigt valt radiatorer som skall ge ca 50 W/m2, något mindre i kattvindarna, lite mer i rum med mycket yttervägg.

Problemet är att när allt nu är driftsatt och värmen går för fullt så får vi betydligt varmare på övervåningen än entréplan. Att ha termostaterna fullt öppna på plan 2 är otänkbart. Max 2-3 av 5 och då är det fortfarande bra varmt.

Nu vill jag permanentstrypa radiatorerna på plan 2 för att slippa justera på termostaterna. Jag har köpt verktyg för MMA-kopplet och hittills minskat 1,5 av 3 möjliga varv på strypningen, men det är fortfarande ca 2 grader varmare.

Frågan är hur mycket man vågar strypa? Kan man strypa för mycket? Är radiatorn helt avstängd vid 3 varv?

Jag vill ju inte minska totaleffekten på radiatorerna så mycket att pumpen får arbeta i ett högtemeratursystem. Kan jag få andra bekymmer p g a strypningen? Oväsen? Borde jag istället, teoretiskt sett, satsa på större radiatorer på plan 1?

Effektbehovet brukar vara lägre på våning 2 än våning 1.

Utan att veta någonting om ditt system så kan jag iaf droppa några saker.
Om du har högt flöde/tryckfall över en ventil så kan du få ljud, men det märker du.
Fast du har gått ner från 3 till 1.5 på ventilen så är det inte säkert att flödet och effekt har gått ner speciellt mycket För har du högt flöde/stort tryckfall över ventilen så får den inte auktoritet förens typ på sista varven. Tänk en linjär rätt brant kurva som på slutet böjer av och planar ut. Om du flyttar punkten på den böjningen/nästan plana kurvan så händer det inte mycket med effekten.
Vilket fall. Testa att strypa mer.

Nackdelen med ett för strypt system (lågt flöde) är att värmepumpen inte får de min flöde som den kräver.
Då är varm retur ett faktum som innebär körningar med flera grader över bör (COP blir lidande) eller larm på pumpen.
Om du nu inte har arbetstank.
Det är alltid lättare att hålla koll på flöden med lägre flöden. Dvs normala deltan på radiator kretsen.
De med högtempsystem förstår jag inte riktigt vad du menar med?

Hej. Tack för utförligt svar. Vet du om 3 varv innebär att flödet är helt strypt på denna typ av koppel?

Jag tänker att desto mindre flöde, desto mindre avgiven effekt och desto högre temp måste pumpen leverera för att ändå värma huset och dämed lägre COP. Men det är ju egentligen det du skriver.

Förhoppningsvis ökar ju dock flödet på plan 1 om jag stryper plan 2...

Har ingen koll på Mma ventilerna.
Ang om flödet ökar på våning 1. Det beror på om du har en tryckstyrd/varvtalstyrd cirkulationspump eller ej. Dvs den bibehåller samma tryckfall/flöden över de öppna ventilerna om man stryper någon annanstans. Så har jag.
Så länge du inte ändrar kurvan så är det samma lika. Är vanligt att man stryper vissa radiatorer mer än andra.

Jag skulle helt enkelt läsa hur ventilen fungerar och strypa i de rummen som är för varma Självklart utan termostater aktiva.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.