Hej,
ny villaägare här och har senaste månaderna försökt bekanta mig med frånluftsvärmepumpen. Det är en Nibe Fighter 410P från 2010. Har läst igenom manualen många gånger nu och justerat i några vändor för att försöka få behaglig innetemperatur men upplever att det är kallt och ojämnt (ofta 17-18 grader på morgonen vid utetemp -5). Kompressorn kör konstant när det är minusgrader, men det gör även elpatronen. Elpatronen går 6 gånger i timmen dygnet runt när det är kallare än ca 5 grader, 5-10 minuter åt gången. Värmepumpen drar uppskattningsvis 70-80kWh på ett dygn vid ca -5 grader, känns saftigt givet vilken innetemperatur vi får. Nu vid -15 grader ligger det en bra bit över 100kWh/dygn.

Bor i ett 2-planshus från 90-talet, souterräng på 180 kvm i Dalarna, värmepumpen på nedervåning med sovrum och innegivare i hallen, och en äldre eldstad på övervåning med stor öppen planlösning. Vattenburna radiatorer i samtliga rum som upplevs ljumna som mest.

Värmepumpen servades under hösten och fick frånluftsfläkt och expansionskärl bytt. Trycket är konstant på 1 bar. Alla termostater är fullt öppna förutom enstaka rum där jag vill ha det kallare (t.ex. garage/förråd). Har utgått ifrån grundinställningen i manualen 7/-2, men även provat att skruva upp förskjutningen till 0 utan någon större skillnad efter några dagar.

Värden på pumpen:
01: 53 (panntemperatur)
02: 41 (framledningstemp)
03: -15 (utetemp)
04: 00 (förångningstemp)
05: 00 (avluftstemp)
06: 09 (kurvlutning)
07: -03 (förskjutning)
08: 39 (kompressorgivare)
09: 31 (tilluftstemp)
10: 41 (framledning beräknad)
11: 07 (framledning avvikelse)

Vänder mig till er kunniga och tar tacksamt emot råd, tips och erfarenheter. Ser värdena rimliga ut? Är ovan förbrukning normalt? Hur går jag tillväga för att felsöka, justera och få en bättre innetemp och effektivare uppvärmning?

410P tillhör den gamla traditionella typen frånluftsvärmepumpar med en ganska liten kompressor. I bästa fall klarar sig kompressorn ner till en utetemperatur på ca -5 grader utan att el-patronen normalt behöver arbeta om man snålar jättemycket på varmvattnet. Men trots den klena kompressorn sparar den ändå runt 8000 - 9000 kWh/år eftersom kompressorn går många timmar per år. Vill man spara mer kan man komplettera huset med en LLVP eller byta till nya sortens frånluftsvärmepump med tilluftsmodul eller skaffa bergvärme. Det ända som ser fel ut är att tilluftstemperaturen ser för högt inställd ut. En temperatur på runt 18-19 grader anses rätt för att den nya fräscha luften ska blanda sig med den gamla luften i rummet och inte stanna kvar uppe vid innertaket.

Tack för utförligt svar @Josth. Har ställt ner tilluftstempen till 18 grader och hoppas det blir bättre.
Har funderat på att ersätta frånluftaren när kompressorn ger upp då den är 15 år gammal. Har du några rekommendationer om det är bättre att satsa på en ny FLVP (t.ex. F730) eller byta till luft/vatten om vi vill ha effektiv uppvärmning? Bergvärme går bort då vi inte kan borra på vår tomt.
Vad menar du med den nya sortens frånluftsvärmepump med tilluftsmodul? FLVP värmer väl tilluft också eller har jag missförstått något?

OBS! I mitt inlägg #2 ovan står det "-5" men det är ju helt fel, ska vara "+5" ! Konstigt jag missade att se det tidigare, ursäkta.

Med nya sortens FLVP menar jag Comfortzone, NIBE F730/F750/S735, Qvantum QE och liknande. Som tillbehör till Comfortzone och NIBE finns tilluftsaggregat. Det tar ju mer utrymme i anspråk än 410P/F470 men sparar ytterligare några tusen kWh per år. Tilluftsaggregat gör så att tilluften i ventilationen får komfortvärme innan den distribueras ut i huset. Sedan finns det även luftvärmeaggregat om man även vill värma hela huset med luft men då pratar vi helt andra aggregat. Ett problem med de nya FLVP är att de kyler avluften betydligt mer ner till -15 eller -19 grader och man kan då behöva se över kondensisoleringen på avluftskanalen vilket kan vara svårt i vissa hus. Jag skulle tro att luftvattenvärmepump kan ge ungefär samma energibesparing hos er som de nya FLVP.

• Gilla
donquan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.