Vi tänkte glasa in vår altan till våren samt bygga ett soldäck i anslutning till den. Den inglasade delen vet vi hur vi vill ha, däremot är vi inte helt säkra på soldäcket. De två alternativen vi har är att antingen bygga den på samma plan som den inglasade delen. Den kommer då bli cirka 2.1 meter hög. Nackdelen med det är att bygget kanske kommer se lite klumpigt ut. Det andra alternativet är att ha ett par trappsteg ner så att soldäcket hamnar på cirka 1,5 meters höjd. Nackdelen med det är att lite av ytan försvinner i och med trappan. Vad hade ni valt?
Sen har jag en fråga till. Om vi väljer etage-alternativet så kommer vi ha en trappa vid skjutdörrspartiet. Ska man undvika att ha ett trappsteg direkt efter dörren? Vill att trappan ska ta så lite av ytan som möjligt.

• Altan ovanför garage med befintlig räcke, gräsmatta och annat hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ungefär samma funderingar och problem som ni, fast jag ska även ha en trappa från soldäcket ner till marken.
En fördel med trappor är att man kan sitta i dem. Men tänk på att om ni har soldäck på 1,5 m höjd så blir det ett svårutnyttjat utrymme under. Ståhöjd är mycket bättre om man vill ställa saker där. Vissa sätter även ett plåttak under altanen så att utrymmet under inte störs av regn.

Jag tror att man bör ha åtminstone ett trappstegs bredd med golv utanför uterummet, men jag vet inte varför jag tror det. Det känns säkrare på något sätt att ha ett litet vilplan utanför skjutdörrarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.