Min far byggde ett hus vintern 1968-1969. Han bor fortfarande i huset. Säkert de senaste 40 åren har folk klagat på att det luktar mögel/unket/gammal sommarstuga i huset. Vi som bor där märker inget, men de flesta utomstående märker av lukten, och flera klagar spontant. Lukten har blivit påtagligt värre de senaste åren.

Huset är ett suterränghus, utan några uppenbara fuktproblem. Källaren/nedervåningen är torr. Inget synligt mögel. Huset har originaldränering från 1968, men vi har aldrig märkt några problem med dräneringen. Min far byggde huset själv, och han tror att problemet är ingjutna träreglar i bottenplattan. Tydligen gjorde man så på den tiden. Det ska vara vanliga, ej impregnerade, trekantiga ingjutna reglar av trä som man sedan använt för att spika fast nästa lager av reglar. Över dessa ligger ett parkettgolv i undervåningen. Detta parkettgolv har nu börjat svikta betänkligt på åtminstone tre ställen. Två av dessa är just innanför ytterdörren samt just utanför dörren till duschrummet. Man kan misstänka att där kommit in vatten/fukt, och att reglarna under börjat ruttna.

Min far vill nu att vi tar bort hela golvet i undervåningen ner till betongplattan, inklusive att vi bilar bort de ingjutna, och förmodligen ruttnande, träreglarna. Det är inget jättejobb, men heller inte ett helt litet jobb.Huset är tilläggsisolerat invändigt och de nya innerväggarna står direkt på det gamla parkettgolvet. Så ska man göra jobbet ordentligt behöver man antagligen riva ut de påbyggda innerväggarna med tilläggsisolering också?

Låter ovanstående rimligt? Kan det finnas någon annan rimlig orsak till lukten i huset?

PeterFalun
De nya väggreglarna borde väl sitta fast i väggen också?
Du kan nog palla upp de nya väggarna när ni river golvet.

Det är den absolut troligaste orsaken, jag skulle personligen även se det som ett problem med dom påreglade väggarna. Dom delarna som är under mark på ett suterränghus är att definiera som källare, påreglade väggar gör att temperaturen i ytterväggen sjunker ännu mer vilket ökar fukten ännu mer, speciellt med orginaldränering. Ska man få det helt bra så är det riva bort allt av trä som gäller, dränera huset och sedan endast ha putsade väggar, eventuellt tilläggsisolering görs på utsidan, annars riskerar ni bara att flytta problemet från ett ställe till ett annat. Dom påreglade väggarna kommer av en besiktningsman flaggas som riskkonstruktion vid en eventuell försäljning

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.