Hej vi har problem med tappvattnet i kranen. Det kommer aldrig något varmvatten utan är snarare rumstempererat.

Vi har en Cetetherm villacentral 2100P ansluten till fjärrvärmenätet.

Den 23e december var rörkrökaren här och stängde av ett badrum i källaren som ska renoveras. Samma dag åkte vi iväg för att fira jul. När vi kom hem på kvällen den 27e så upptäckte vi detta problem.

Uppvärmningen i huset verkar fungera så det är nog inte driftstörning i fjärrvärmenätet.

Jag har tittat på värmecentralen och kan konstatera att:
1) styrventilen verkar öka resp. minska flödet som förväntat om jag drar upp resp. ner ställtemperaturen på den
2) laddningspumpen stannar resp. startar som förväntat om jag justerar dess termostat uppåt resp. neråt
3) laddningspumpen låter som att det är lite flöde genom, dvs det "skvalar" lite när den drar igång och därefter surrar den lite svagt med lite tendenser till kavitationsljud/knaster

Däremot kunde jag känna att temperaturen på vattenröret före resp. efter laddningspumpen är väldigt olika. Före pumpen är det varmt och på själva pumpen är det mycket varmt MEN efter pumpen är det rumstempererat. Det känns inte riktigt som att det kan vara något flöde av vatten då?

Misstänker att pumpen/impellern är trasig. Eller kan det vara något annat, t.ex. luft i systemet?

S
Låter som det inte går något vatten genom pumpen, vilket kan medföra att den blir överhettad.
Stäng av pumpen och lufta pumpen genom att öppna den stora centrumskruven något varv.
Starta sedan pumpen igen.

Nu är problemet fixat. Vi stängde av inkommande vattnet och försökte spola varmvatten i kranen. Tanken var att se om pumpen kunde ge något flöde över huvud taget. Detta gick inte vilket nog beror på att det såklart inte släpps in någon luft i varmvattenberedaren när inkommande vattnet är avstängt.

När vi satte på vattnet igen så lät pumpen annorlunda, och när jag spolade varmvatten i kranen så kom en hel del missfärgat vatten först och sedan blev det varmt. Så jag antar att pumpen faktiskt var blockerad eller på nåt sätt fastnat (jag hade för övrigt stängt av pumpen en ganska lång stund innan detta för att låta den svalna lite).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.