Bäste forum! Vi har renoverat ett hus som vi flyttade in i i fredags och efter ett längre uppehåll är det dags få igång värmen i Bild på en fjärrvärmecentral med rör, kablar och mätare, inomhus i en husrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av fjärrvärmecentral med kopparledningar, en ventil och termostatreglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
fjärrvärmecetralen. Men varmvattnet lyckas jag inte få igång. Lite kris med småbarn blir det. Det kommer vatten i kranarna på varma läget men det är oklart om det blandas in något varmvatten fr vvc. Ett halvljummet stråk ibland som snabbt blir kallt. Jag tänker att det skulle kunna vara någon ventil som behöver motioneras. Men vilken? De flesta som har haft liknande problem på bygga hus forum, har någon form av ventil med en liten spak. Jag hittar inget liknande i vår. Det sitter ett stort termostatliknande vred och ventil med något som ser ut som en givare långt in i pannan men jag vet inte om jag vågar vrida på den då det är leverantörens varmhållningsvred? Eller? Fattar nada. Hjälp tas tacksamt emot av någon som är smartare än jag.

På sista fotot är det en svart ratt, ( inställning av utgående VV ) den är termostaten för VV , det går säkert ett rör från den som går till det rör som är för VV. Har det varit avstängt kan den kärva i frånläge, ta en hammare och knacka på röret lite häftigt samtidigt som du spolar VV så släpper den nog , du kan vrida på ratten några ggr till max min, passa dig om den öppnar så du inte bränner dig på rören

• Gilla
Baryton
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.