Vi bygger stilrent lösvirkeshus och har stooooora fönster. Dessa är i aluminium.

Vi har under fönstret en pulverlackad aluminiumplåt som tar allt vatten. Men på sidorna och i ovankant vill vi endast ha fasaden och trä för att slippa foder / metall runt fönstren.

Har någon en snygg lösning och hur har ni gjort för att slippa dessa.

Fasaden målad med falufärg i en blandning som kanske kan liknas vid en gammal koffert. Vännerna kallar huset för Chockladhuset då falufärgen liknas bäst med riktigt mörk chocklad. Fönstret är sedan i en gråSvart kulär och vattenplåten under fönstret är pulverlackad i samma färg som fönsterkarmen.

Panelen är stående runt hela huset och vi vill slippa störande moment runt fönstret. Snälla, dela med er av era erfarenheter hur man gör en lösnign för detta.
 
gör en träsmyg som målas klar innan fönsten monteras, lämna 10 mm luftspalt till smygen, sedan skaffar du expanderande fogband från Scandos i Kungsbacka-Gunnar berättar för dig hur du gör och vilket fogband du ska ha. detta fogband expanderar mellan fönsterkarm och utv smyg och det blir slagregn tätt samt diff öppet. lycka till
 
  • Gilla
Panelmannen
  • Laddar…
tjenare! Rogers alt e nog inte så dummt.jag har inte sett något fönster parti,där expanderande fogband används,men det kanske ser helt ok ut,o även tätt. omfattningarna runt fönstrena kan se olika ut beroende var i djupled partierna är monterade. placeringen av fönstrena i smygarna näms inte.jag förmodar att panelan på ytterväggarna inte har lock, kan detta stämma?alu fönster brukar ha en försänkt kant längst ut på karmen,ca 10 mm *2-3mm,här kan man lägga en plåt i passande kulör.gör ett omslag på plåten utåt om utrymme finnes, i med silicon.det är svårt att förklara,när man inte kan se det hela.hus utan foder e fräckt.gipsa smygarna inv o montera plåt hörn,ska det va stilrent som du nämner,hoppa över taklisten med.
 
  • Gilla
jontesjostrom
  • Laddar…
I underkant så har vi beställt en aluplåt som vi pulverlackat i samma kulör som karm. Den har sedan uppvik på sidorna så den är supertät.

Panelen saknar helt riktigt lockläkt. Men den är spontad så vi har 15mm spont som gör panelen tät.

Fönstren är redan monterade så Rogers alternativ är lite marigt. Ska se om jag kan följa upp tråden ändå.
 
Hemmakatten
Bifogar en bild på vår fönsteromfattning.Våra fönster sitter 60mm in från fasaden. Vi har även stora fönster och omfattningen är liknande som denna. Det är en hel bit som är 60x45 som är klyvd/sågad så att den bildar ett "L". Själva fönsterkarmen är tätad med drevremsor och på insidan fog. På utsidan täcker "foderlisten" drevningsmånen. Nedtill på fönstren ett fönsterbleck. På ovansidan också ett bleck men dock ganska litet utstickande. På de fönster som är under altantak (de allra flesta) har vi inget bleck upptill.
 
  • fonsteromfattning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jezzie
  • Laddar…
Så här gjorde vi:
 
  • fönstersmyg_komp.JPG
A
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Bifogar en bild på vår fönsteromfattning.Våra fönster sitter 60mm in från fasaden. Vi har även stora fönster och omfattningen är liknande som denna. Det är en hel bit som är 60x45 som är klyvd/sågad så att den bildar ett "L". Själva fönsterkarmen är tätad med drevremsor och på insidan fog. På utsidan täcker "foderlisten" drevningsmånen. Nedtill på fönstren ett fönsterbleck. På ovansidan också ett bleck men dock ganska litet utstickande. På de fönster som är under altantak (de allra flesta) har vi inget bleck upptill.
exakt så jag tänkt göra på mina jag ska montera i sommar, har blivit väldigt inne att göra så.

Men panelen får välö inget röresleutrymme när man sätter det kloss till utv. Salning? Blir det inget problem?
 
Hemmakatten
Nu byggdes huset 2006. Mitt inlägg var från 2007. När vi sålde huset 2018 såg fönstret exakt likadant ut. Dvs. inga problem med med rörelsefogar.
 
A
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Nu byggdes huset 2006. Mitt inlägg var från 2007. När vi sålde huset 2018 såg fönstret exakt likadant ut. Dvs. inga problem med med rörelsefogar.

Ok tack för svar, behövde du någon form av silikon på ändträt eftersom man inte har något foder som skyddar eller du la bara panelen exakt in till utvändig salning?
 
Hemmakatten
Oj, det kommer jag inte ihåg. Vi hade en snickare som byggde huset. (Och en mängd andra typ elektriker, plåtslagare mm) Snickaren är numera en god vän. Ska fråga om han kommer ihåg. Men såvitt jag kommer ihåg var det ingen Silicon eller annat.

Vi hade ju även gerade hörn på huset, inga knutfoder. Den panelen, ändarna, stod i olja några timmar innan de limmades och spikades ihop. Dessa hörn är också lika fina idag som för 13 år sedan. Gissar att ändträt vid fönstret också stod i olja nån timme.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.