Jag lyckas inte få upp trycket I expansionskärl, Therima diplomat tsw värmepanna.

Provat att fylla på med påfyllningventil men trycket ökar inte.

Något som vet hur jag skall lyckas med detta?

• Närbild av påfyllningsventil för värmeanläggning med flera kopparrör och slangar, etikett märkt "PÅFYLLNINGSVENTIL VÄRMEANLÄGGNING".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepanna med expansionskärl och röranslutningar, tryckmätare synlig, inget tryckökning.
    Skapa konto
  • Manometer på expansionskärl med tryck visande under 1 bar, röd ratt på övertrycksventil.
    Skapa konto
Andreas Borgengren Andreas Borgengren skrev:
Jag lyckas inte få upp trycket I expansionskärl, Therima diplomat tsw värmepanna.

Provat att fylla på med påfyllningventil men trycket ökar inte.

Något som vet hur jag skall lyckas med detta?
Du borde höra ett brusande ljud när du öppnar påfyllningen.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Du borde höra ett brusande ljud när du öppnar påfyllningen.
Provade igen nu, men hör inget.

Det kommer inget vatten från expansionskärlet?Händer det något om du vrider på röda hatten på säkerhetsventilen?

Då har du kanske en ventil på kallvattenledningen innan den kommer fram till påfyllningsventilen i fråga.

V växelventil skrev:
Det kommer inget vatten från expansionskärlet?Händer det något om du vrider på röda hatten på säkerhetsventilen?
Provade den röda hatten, då kommer det vatten ner via röret ner till golvet.

Provade den röda hatten, då kommer det vatten ner via röret ner till golvet.
Om du vrider några gånger igen och prova påfyllningen.Annars kanske du har stängt före påfyllningen om nu inte markeringen för påfyllningen är felmärkt men du har väl fyllt på vatten tidigare i systemet.

D Dilato skrev:
Då har du kanske en ventil på kallvattenledningen innan den kommer fram till påfyllningsventilen i fråga.
Det sitter en svart hatt på motsatt sida vid kallvatten... kan kanske vara den då.. men skall påfyllningsventilen vara öppen eller skall man stänga den innan jag provar att öppna den svarta hatten?

• Rörsystem med mässingsventil och svart hatt i närbild, omgiven av vita och grå metallslangar under diskbänk.
    Skapa konto
V växelventil skrev:
Om du vrider några gånger igen och prova påfyllningen.Annars kanske du har stängt före påfyllningen om nu inte markeringen för påfyllningen är felmärkt men du har väl fyllt på vatten tidigare i systemet.
Jag provar, nej jag har inte fyllt på tidigare tyvärr. Fösta gången.

Det sitter en svart hatt på motsatt sida vid kallvatten... kan kanske vara den då.. men skall påfyllningsventilen vara öppen eller skall man stänga den innan jag provar att öppna den svarta hatten?
Bara prova.

Jag provar, nej jag har inte fyllt på tidigare tyvärr. Fösta gången.
V växelventil skrev:
Vred några gånger till... nu kommer det inte längre något vatten... men inget händer när jag fyller på. Den påfyllningsventilem verkar gå direkt ner i pannan. Rören till expansionskärnet har ingen ventil alls.

V växelventil skrev:
Bara prova.
Provade... verkar vara vattnet från värmepumpen, går ut via ett rör längts med pumpen

• Rostigt rör kopplat till värmepump, vattenläckage observerat.
    Skapa konto
Provade... verkar vara vattnet från värmepumpen, går ut via ett rör längts med pumpen
Känns som någon kran är avstängd eller så sitter påfyllningen på kopplet som brickan för påfyllningen så kanske brickan lurar dig lite.

Om du följer röret bakåt som brickan sitter (påfyllning) du hittar ingen kran på den stammen?

• PVC-rör och metallventiler under en diskbänk med fokus på vattenrörsanslutningar och fördelare.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.