Hej,
Jag har ett värme via fjärrvärme..sista tiden får jag inget tryck i systemet. När jag fyller på vatten så börjar säkerhetsventilen pytsa ut vattnet. Expansionskärlet verkar vara okej (det finns luft i och ventilen känns okej). Elementen är luftade.
Vad tror ni? Säkerhetsventilen, expansionskärlet eller något annat?

• Säkerhetsventil med röd topp och märkning DN15 på en fjärrvärmeanläggning, potentiellt relaterad till tryckproblem i systemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd säkerhetsventil i fjärrvärmesystem med röranslutningar, markerad 1,5 bar.
    Skapa konto
  • En vit etikett på ett rött expansionskärl med tekniska specifikationer, inklusive tryck och vätskens grupp.
    Skapa konto
Når du fyller på, hur går manometern upp till 1,5 bar från tex noll, du ska fylla med pyspunka och se hur manometern gör, den ska stiga sakta. Går den fort upp så har du två saker att kolla. På kärlet finns en plastbeteckning, under den är det som en bilventil, tryck till på piggen, ska komma luft, inget vatten. Det kan vara för lite luft i kärlet elle blåsan har punka ( då kommer vatten ) Börja med att kolla ovanstående och kom tillbaka.

J jonaserik skrev:
Når du fyller på, hur går manometern upp till 1,5 bar från tex noll, du ska fylla med pyspunka och se hur manometern gör, den ska stiga sakta. Går den fort upp så har du två saker att kolla. På kärlet finns en plastbeteckning, under den är det som en bilventil, tryck till på piggen, ska komma luft, inget vatten. Det kan vara för lite luft i kärlet elle blåsan har punka ( då kommer vatten ) Börja med att kolla ovanstående och kom tillbaka.
Manometern rör sig inte alls, står på 0. När jag trycker på ventilen kommer luft.

Redigerat:
Börjar säkerhetsventilen att läcka direkt när du börjar fylla på systemet?

Prova att vrida på ratten på säkerhetsventilen några varv, motsols, för att se om det hjälper.

Demmpa Demmpa skrev:
Börjar säkerhetsventilen att läcka direkt när du börjar fylla på systemet?

Prova att vrida på ratten på säkerhetsventilen några varv, motsols, för att se om det hjälper.
Jag kan fylla på en del, typ 5 sekunder. Ska prova vrida.

Hur ser manometern ut?
Den kan ha gått sönder så att du har 1,5 bar i systemet.

Demmpa Demmpa skrev:
Hur ser manometern ut?
Den kan ha gått sönder så att du har 1,5 bar i systemet.
Den visade 0.5 bar innan jag luftade elementen

• Manometer som visar trycket 0,5 bar och temperaturen.
    Skapa konto
Rör den sig inte alls då, hur mycket fyllde du, om det är för lite luft i kärlet, så vid påfyllning så brukar manometern stiga ändå. Har du en pump med manometer, det ska vara ett förtryck på ca 0,6 bar och då ska det inte finnas vatten i kärlet. Man pumpar i luft och tappar ur vatten ett antal gånger. Till sist så kommer det inget vatten och då ska luftrycket stanna på 0,6 bar, sen fylls med vatten till ca 0,9 -1,0 bar.

S slproject78 skrev:
Den visade 0.5 bar innan jag luftade elementen
Men jag kom på att när jag luftat elementen så märker jag att det finns nån form av tryck i systemet. Om trycket va 0 så borde det väl inte vattnet spruta ut ur elementventilen?

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Spruta gjorde nog kanske inte men rann, Hur går det med att kolla kärlet, fins det luft i blåsan, kommer det luft eller vatten från piggen. Är trycket i kärlet tomt på vatten ca 0,6 bar. Det har frågars tidigare.

J jonaserik skrev:
Spruta gjorde nog kanske inte men rann, Hur går det med att kolla kärlet, fins det luft i blåsan, kommer det luft eller vatten från piggen. Är trycket i kärlet tomt på vatten ca 0,6 bar. Det har frågars tidigare.
Det kommer luft, har inte kunnat mäta trycket i blåsan

Fyll på med vatten, till 0,8 bar så fungerar kärlet, det behövs inte så mycket tryck igentligen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.