satte precis upp några lamputtag på väggen i köket. Tanken är att sätta väggarmaturer just ovanför dessa som kopplas in med lamppropp.
Är det ett problem att dessa lamputtag inte är petskyddade? De sitter ca 45 över köksbänken som i sin tur är ca 90 över golv, dvs 135 över golv.
Det kommer alltid lamppropp i dem om det spekar roll.
Alternativet skulle vara att byta till envägsuttag men tror att det blir fulare tyvärr.
Tack på förhand för fakta och tankar.
Är det ett problem att dessa lamputtag inte är petskyddade? De sitter ca 45 över köksbänken som i sin tur är ca 90 över golv, dvs 135 över golv.
Det kommer alltid lamppropp i dem om det spekar roll.
Alternativet skulle vara att byta till envägsuttag men tror att det blir fulare tyvärr.
Tack på förhand för fakta och tankar.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 371 inlägg
Vad jag vet finns inga lamputtag med petskydd så de är tänkta att placeras utom räckhåll. Reglerna säger i korthet petskydd eller "skyddade på annat sätt" vilket har diskuterats en del.
https://www.byggahus.se/forum/threads/min-hoejd-pa-iec-trefasuttag.226059/
Måttet 1.7 meter ö.g. förekommer också vilket du inte riktigt kommer upp i.
I praktiken skulle en lampstickpropp utgöra ett nöjaktigt skydd med frågan är om man kan räkna med det som "skydd på annat sätt". Det kanske finns andra sätt att hindra åtkomst (inbyggnad etc) eller förhindra att barn lockas till att peta i uttaget.
https://www.byggahus.se/forum/threads/min-hoejd-pa-iec-trefasuttag.226059/
Måttet 1.7 meter ö.g. förekommer också vilket du inte riktigt kommer upp i.
I praktiken skulle en lampstickpropp utgöra ett nöjaktigt skydd med frågan är om man kan räkna med det som "skydd på annat sätt". Det kanske finns andra sätt att hindra åtkomst (inbyggnad etc) eller förhindra att barn lockas till att peta i uttaget.
Tack för bra svar. Får fundera lite om jag ska nöja mig med stickproppen eller om jag byter till schuko. Inyggnad skulle inte passa här.
När man har börjat fundera på barnens säkerhet kommer man ju aldrig förlåta sig själv om man inte gör något och olyckan sedan händer.
När man har börjat fundera på barnens säkerhet kommer man ju aldrig förlåta sig själv om man inte gör något och olyckan sedan händer.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 371 inlägg
Stirra inte för mycket på mått som 1.7 meter etc utan gör en praktisk bedömning utifrån ditt fall. Det finns säkerligen flera sätt att skydda uttaget, t.ex en snygg låda över eller nåt.
Det är alltså mitt på en kakelvägg. Renovauttag där en väggarmatur ska sitta strax ovanför. Tror det blir svårt med den låda.
Men det är klart att det ska mycket till för att ett barn ska
-nå upp
-ta ut stickkontakten
-stoppa in nåt ledande i fashålet eller i båda hålen och leda ström genom sig eller till jord.
Men det är klart att det ska mycket till för att ett barn ska
-nå upp
-ta ut stickkontakten
-stoppa in nåt ledande i fashålet eller i båda hålen och leda ström genom sig eller till jord.
Jag skulle vilja slå ett slag för stickproppar med sidoinföring. Ett envägsuttag och en sådan bygger väldigt lite och blir rätt diskret. Om det funkar beror lite på vad du ska ha för armatur. Har den en tjock tygklädd sladd kan det till och med bli rätt snyggt.
Jag har själv fönsterlampor i köket som är försedda med stickpropp med sidoinföring. De syns knappt i uttagen där de sitter i smygen.
Här är ett exempel. De finns lite överallt dock, du behöver inte beställa från nätet. Jag gillade en som jag hittade på Hornbach med fyrkantigt "lock" som passar bra med mina fyrkantiga Elko RS uttag. För dig med Renova så vill du ha ett runt lock tänker jag. Om du kör svarta Renova finns det svarta stickproppar också.
Har du någon bild på armaturen?
Jag har själv fönsterlampor i köket som är försedda med stickpropp med sidoinföring. De syns knappt i uttagen där de sitter i smygen.
Här är ett exempel. De finns lite överallt dock, du behöver inte beställa från nätet. Jag gillade en som jag hittade på Hornbach med fyrkantigt "lock" som passar bra med mina fyrkantiga Elko RS uttag. För dig med Renova så vill du ha ett runt lock tänker jag. Om du kör svarta Renova finns det svarta stickproppar också.
Har du någon bild på armaturen?
Vi tänker lika. Har just beställt stickproppar med sidoinföring (svarta) från elbutik, samt 1-vägs uttag för att komplettera ett jag redan hade liggande. Blir nog fint tillslut.
Armaturen är denna: https://www.rum21.se/sv/artiklar/no...MIyqznreT02wIVB5SyCh0I-wKoEAQYAiABEgJS4fD_BwE
Det är en tygkabel och jag kommer sätta dem ca 10-15 cm ovan uttagen.
Armaturen är denna: https://www.rum21.se/sv/artiklar/no...MIyqznreT02wIVB5SyCh0I-wKoEAQYAiABEgJS4fD_BwE
Det är en tygkabel och jag kommer sätta dem ca 10-15 cm ovan uttagen.
Blev bra tycker jag till slut...
Snart 4 svarta lamputtag till salu!
Lamputtag
Envägs
Lampa med tygsladd och stickpropp
Snart 4 svarta lamputtag till salu!
Lamputtag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Envägs