148 läst · 6 svar
148 läst
6 svar
Ingen ventilation på nedervåningen. Problem?
Bor i ett radhus som byggdes på 60-talet. Det finns ingen ventilation på nedervåningen, men däremot självdrags ventiler i alla rum där uppe samt mekanisk frånluft i badrummet där uppe.
Jag har inte märkt någon lukt, eller att det ska vara dålig luft på nedervåningen trots att det inte finns ventilation. Fuktvärden var bra när det besiktigas i oktober förra året..
En tanke slog mig OM det måste finnas ventilation på nedervåningen för att undvika fukt? Vi har ett uterum och dörren där öppnas till och från, samt att dåvarande ägare inte haft något problem med fukt/mögel osv av det jag vet.
Jag har inte märkt någon lukt, eller att det ska vara dålig luft på nedervåningen trots att det inte finns ventilation. Fuktvärden var bra när det besiktigas i oktober förra året..
En tanke slog mig OM det måste finnas ventilation på nedervåningen för att undvika fukt? Vi har ett uterum och dörren där öppnas till och från, samt att dåvarande ägare inte haft något problem med fukt/mögel osv av det jag vet.
Normalt sett, om man har frånsluftsventilation, alt. självdrag, ss finns det iaf ventiler vid fönstren (tex e nspringa ovanför eller liknande).W Wisiano skrev:Bor i ett radhus som byggdes på 60-talet. Det finns ingen ventilation på nedervåningen, men däremot självdrags ventiler i alla rum där uppe samt mekanisk frånluft i badrummet där uppe.
Kraven är väl iaf ventilation i kök och bad, men mer generellt gäller väl:
"Byggnader ska ha de tekniska egenskaper som är väsentliga i fråga om bland annat skydd med hänsyn till hygien, hälsa och miljö samt energihushållning och värmeisolering. Kraven preciseras i PBF och i Boverkets byggregler (2011:6) - föreskrifter och allmänna råd, BBR, som är tillämpningsföreskrifter till PBF vid nybyggnad och vid ändring av byggnader."
Klarar man det utan ventiler så är väl det ok.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/ovk/
Tack för svar. Så det är ändå normalt om det inte finns ventilation på nedervåningen om man har självdrag på övervåningen, förstod jag detta rätt? Köket renoverades 2021 så bör finnas bra ventilation/fläkt och i badrum på övervåningen finns frånluft.klaskarlsson skrev:
Normalt sett, om man har frånsluftsventilation, alt. självdrag, ss finns det iaf ventiler vid fönstren (tex e nspringa ovanför eller liknande).
Kraven är väl iaf ventilation i kök och bad, men mer generellt gäller väl:
"Byggnader ska ha de tekniska egenskaper som är väsentliga i fråga om bland annat skydd med hänsyn till hygien, hälsa och miljö samt energihushållning och värmeisolering. Kraven preciseras i PBF och i Boverkets byggregler (2011:6) - föreskrifter och allmänna råd, BBR, som är tillämpningsföreskrifter till PBF vid nybyggnad och vid ändring av byggnader."
Klarar man det utan ventiler så är väl det ok.
[länk]
Nej. Jag skulle säga att normalt är ventilation (från luft) i badrum, toalett och tvättstuga.
Och sedan tilluft i sovrum, vardagsrum och ev mer.
Men saknas från luft nere skulle jag sätta i både toalett och tvättstuga.
Tvättstugan pga fukten och toaletten pga lukten.
Och sedan tilluft i sovrum, vardagsrum och ev mer.
Men saknas från luft nere skulle jag sätta i både toalett och tvättstuga.
Tvättstugan pga fukten och toaletten pga lukten.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ingen ventilation källare
Ventilation -
Hur ska jag få till min skumma planlösning på nedervåningen?
Planlösningar -
Hjälp med Ventilation anläggningen på vinden
El -
Kluckande ljud i avloppet och knäppande/dropp-ljud på nedervåningen
Vatten & Avlopp -
Färdigställa nedervåningen själv, eller…?
Lösvirke & Timmerhus