Hej!

Vi anställde ett företag för att renovera lägenheten och en del av arbetet var att dra om elen för att jorda alla uttag. De skapade även ett nytt lamputtag i taket genom att dra från ett befintligt i rummet bredvid. Jag skulle sätta upp en takfläkt idag och såg att det inte finns jordkabel i det nya uttaget. Jag kollade det gamla uttaget där elen drogs ifrån och där finns jordkabel liksom i andra vägguttag i lägenheten. Är det nya uttaget jordat via det gamla? Eller saknar det skyddsjordning? Jag antar att det inte går att montera fläkten där nu eftersom den måste jordas eller har jag fel?

Jag ska ringa förvaltaren på måndag för att se vad deras elektriker säger om det, men ville bara ställa frågan här för att se om jag kunde få ett snabbt svar. Tack på förhand!

Bästa svaret

För att uttaget ska vara jordat behöver det vara anslutet till jord hela vägen, saknas en sträcka, i detta fall den sista, blir uttaget inte jordat.
Kontakta firman som gjorde jobbet, för om uppdraget var att hela lägenheten skulle jordas har de inte utfört sitt uppdrag till fullo. Det får dessutom inte vara blandat jordade och ojordade uttag i samma rum.

• Gilla
Darro20
  • Laddar…
Är det ett jordat uttag är det fel oavsett.

• Gilla
Darro20
  • Laddar…
Ja, uppdraget var att hela lägenheten skulle jordas och ja, de hade satt i ett jordat uttag utan jordkabel. Jag ska kolla dem andra uttagen i lägenheten och sen ta kontakt med firman. Tack för svaren!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.