Hej. Köpte huset för ett par månader sen och fick syn idag att där inte finns någon fotplåt på taket. Förra ägaren sa att han bytte taket 2002.
Är detta rent fuskbygge?
Tack för hjälpen. / Tobbe
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är detta rent fuskbygge?
Tack för hjälpen. / Tobbe
Det spelar ingen roll om det är "fusk" eller inte.
Man får bygga hur korkat man vill men man får inte ljuga om det när man säljer huset. Det är väldigt enkelt att kontrollera om det finns fotplåtar eller inte så det är ingenting du kan kräva av säljaren eller någon annan.
Det ser ju ut som att den gråa pappen under nedersta läkten är torr, så antagligen är detta inget du lider av, men det vore förstås bätte med en fotplåt på plats.
Man får bygga hur korkat man vill men man får inte ljuga om det när man säljer huset. Det är väldigt enkelt att kontrollera om det finns fotplåtar eller inte så det är ingenting du kan kräva av säljaren eller någon annan.
Det ser ju ut som att den gråa pappen under nedersta läkten är torr, så antagligen är detta inget du lider av, men det vore förstås bätte med en fotplåt på plats.
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Finns inga krav på att man ska ha fotplåt till tegelpannor och dom allra flesta husen har inte heller det.
Näe, AG A har bara inte förstånd till att uttrycka sig bättre. Fråga ska man göra så har man iallafall chansen att lära sig något.
Men, du behöver inte fundera på det där, som sagt så verkar det ju funka.
Vill du ändå ha en plåt så är det ju enkelt att lägga den på läkten, många gör så, men lite bökigare att lägga den under. Om nedre kanten på taket ser ok ut skulle jag låta det vara till nästa takomläggning.
Vill du ändå ha en plåt så är det ju enkelt att lägga den på läkten, många gör så, men lite bökigare att lägga den under. Om nedre kanten på taket ser ok ut skulle jag låta det vara till nästa takomläggning.
Okej tack. får bli såMathiasS skrev:Näe, AG A har bara inte förstånd till att uttrycka sig bättre. Fråga ska man göra så har man iallafall chansen att lära sig något.
Detta forum är väl främst till för okunniga frågor, så den saken ska du inte bry dig om.Tubbe92 skrev:
Men att börja ifrågasätta byggfusk, bara för att en detalj saknas, anser jag är ganska magstarkt.
Därav min sarkasm.
Ber om ursäkt om du tog illa upp.
Liknande trådar
-
Måste jag ha kvar den gamla luftningen på taket?
Vatten & Avlopp -
Hur minimerar vi gräsklippningen vid staketet?
Trädgård allmänt -
Hur ska vi få upp en trekantslist i snedtaket när både väggar och tak är snett gjort vid renoveringen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur borde jag renovera ovanvåningen och taket?
Tak & Vind -
Staket med profilstolpar - ingen som gjort det eller har erfarenheter?
Trädgård allmänt