Hej! Vi har ett ej fungerande eluttag i lillkillens rum - har aldrig varit någon el i uttaget. Jag har mätt spänningen direkt över kablarna - ingen spänning alls. Inte heller någon säkring som gått. Min gissning är att det är ett kabelbrott någonstans på vägen från säkringsskåpet. Hur pass enkelt eller svårt är det för en elektriker att felsöka och åtgärda detta? Lite tur i oturen, men säkringsskåpet sitter endast 3m från eluttaget.
Borde inte vara ett stort jobb.C ChristerNordlander skrev:Hej! Vi har ett ej fungerande eluttag i lillkillens rum - har aldrig varit någon el i uttaget. Jag har mätt spänningen direkt över kablarna - ingen spänning alls. Inte heller någon säkring som gått. Min gissning är att det är ett kabelbrott någonstans på vägen från säkringsskåpet. Hur pass enkelt eller svårt är det för en elektriker att felsöka och åtgärda detta? Lite tur i oturen, men säkringsskåpt sitter endast 3m från eluttaget.
Kanske är en kopplingsdosa emellan uttag och central där det inte är kopplat av någon anledning.
Prova ryck försiktigt i kablarna och lyssna om du hör något från eventuell kopplingsdosa.
Har du mätt över N och skyddsjord om du har kontinuitet? Ingen strömställare som kan styra uttaget?C ChristerNordlander skrev:Hej! Vi har ett ej fungerande eluttag i lillkillens rum - har aldrig varit någon el i uttaget. Jag har mätt spänningen direkt över kablarna - ingen spänning alls. Inte heller någon säkring som gått. Min gissning är att det är ett kabelbrott någonstans på vägen från säkringsskåpet. Hur pass enkelt eller svårt är det för en elektriker att felsöka och åtgärda detta? Lite tur i oturen, men säkringsskåpet sitter endast 3m från eluttaget.
Även att uttaget bara är 3 m ifrån gruppcentralen så kan kabelvägen vara lång.
Ser ut som "sista" uttag, då lär det finnas minst en kopplingspunkt mellan uttaget och gruppcentralen.
Kan vara så att uttaget ligget matad via ett annat uttag, och det uttaget har blivit utbytt och felaktigt inkopplad så att vidarematningen är kopplad via X-plintarna.
Vänstra delen av fyrvägsuttaget har X-plintar, dessa har ingen kontakt med något, inte ens med varandra.
Ser ut som "sista" uttag, då lär det finnas minst en kopplingspunkt mellan uttaget och gruppcentralen.
Kan vara så att uttaget ligget matad via ett annat uttag, och det uttaget har blivit utbytt och felaktigt inkopplad så att vidarematningen är kopplad via X-plintarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vänstra delen av fyrvägsuttaget har X-plintar, dessa har ingen kontakt med något, inte ens med varandra.
Uttaget kan även vara styrt via strömställare.
Tack för alla bra inspel! Det är väldigt uppskattat! I rummet finns ytterligare två eluttag, en strömbrytare för taklampa samt en kopplingsdosa bakom runt lock. Som ett första steg ska jag gå igenom dessa fyra punkter och granska kopplingarna. Och precis som någon konstaterade så är det felande eluttaget "sist på sin ledning". Återkommer!