Hej! Vi har ett ej fungerande eluttag i lillkillens rum - har aldrig varit någon el i uttaget. Jag har mätt spänningen direkt över kablarna - ingen spänning alls. Inte heller någon säkring som gått. Min gissning är att det är ett kabelbrott någonstans på vägen från säkringsskåpet. Hur pass enkelt eller svårt är det för en elektriker att felsöka och åtgärda detta? Lite tur i oturen, men säkringsskåpet sitter endast 3m från eluttaget.

• Öppet vägguttag med synliga kablar i vägg, ovanpå en dubbelströmbrytare på golvsockeln, i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C ChristerNordlander skrev:
Hej! Vi har ett ej fungerande eluttag i lillkillens rum - har aldrig varit någon el i uttaget. Jag har mätt spänningen direkt över kablarna - ingen spänning alls. Inte heller någon säkring som gått. Min gissning är att det är ett kabelbrott någonstans på vägen från säkringsskåpet. Hur pass enkelt eller svårt är det för en elektriker att felsöka och åtgärda detta? Lite tur i oturen, men säkringsskåpt sitter endast 3m från eluttaget.
Borde inte vara ett stort jobb.
Kanske är en kopplingsdosa emellan uttag och central där det inte är kopplat av någon anledning.

Prova ryck försiktigt i kablarna och lyssna om du hör något från eventuell kopplingsdosa.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
C ChristerNordlander skrev:
Hej! Vi har ett ej fungerande eluttag i lillkillens rum - har aldrig varit någon el i uttaget. Jag har mätt spänningen direkt över kablarna - ingen spänning alls. Inte heller någon säkring som gått. Min gissning är att det är ett kabelbrott någonstans på vägen från säkringsskåpet. Hur pass enkelt eller svårt är det för en elektriker att felsöka och åtgärda detta? Lite tur i oturen, men säkringsskåpet sitter endast 3m från eluttaget.
Har du mätt över N och skyddsjord om du har kontinuitet? Ingen strömställare som kan styra uttaget?

Även att uttaget bara är 3 m ifrån gruppcentralen så kan kabelvägen vara lång.

Ser ut som "sista" uttag, då lär det finnas minst en kopplingspunkt mellan uttaget och gruppcentralen.

Kan vara så att uttaget ligget matad via ett annat uttag, och det uttaget har blivit utbytt och felaktigt inkopplad så att vidarematningen är kopplad via X-plintarna.

Närbild av uttaget med X-plintar och kopplingspunkter utan kontakt, med brun och blå kabel ansluten till högra sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vänstra delen av fyrvägsuttaget har X-plintar, dessa har ingen kontakt med något, inte ens med varandra.

• Gilla
snaggletooth och 1 till
  • Laddar…
Uttaget kan även vara styrt via strömställare.

Matningen går säkert genom en strömbrytare som kanske är defekt eller så är fas ledaren till ditt VU inkopplat på en x plint. Kan vara lite vad som men bör gå att hitta ett fort, allt beror ju på 😅😝

Tack för alla bra inspel! Det är väldigt uppskattat! I rummet finns ytterligare två eluttag, en strömbrytare för taklampa samt en kopplingsdosa bakom runt lock. Som ett första steg ska jag gå igenom dessa fyra punkter och granska kopplingarna. Och precis som någon konstaterade så är det felande eluttaget "sist på sin ledning". Återkommer!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.